Dalibor Matanić: Psihološki horor Egzorcizam

Najnoviji film Dalibora Matanića, psihološki horor Egzorcizam, temeljen na istinitom događaju djevojke opsjednute sotonom, uskoro stiže u kina diljem Hrvatske. Egzorcizam će premijerno biti prikazan u utorak, 31. listopada u Vodnjanu, na autentičnoj lokaciji, u kinu koje 40 godina nije u funkciji.

Zagrebačka premijera uslijedit će 4. studenoga, a započinje s kino distribucijom 9. listopada. Ovaj uznemirujući film baziran na istinitoj priči o djevojci iz Vodnjana nastao je u produkciji Kinogerile, koprodukciji Istarskog narodnog kazališta – Gradskog kazališta Pula i Grada Vodnjana te u distribuciji 2i Filma.

Kao što je najavljeno, tijekom rada na predstavi Egzorcizam u Istarskom narodnom kazalištu – Gradskom kazalištu Pula, u rujnu 2016., Dalibor Matanić i autorska ekipa saznali su za slučaj mlade djevojke iz Vodnjana nad kojom je 6. rujna te iste godine izvršen obred egzorcizma. Slučaj je zataškan i navodno se nikada nije dogodio. Filmska ekipa započela je s intenzivnim istraživanjem slučaja, no informacije su uglavnom bile šture i ništa nikada nije službeno potvrđeno. ‘Kako smo naišli na zid šutnje oko svega, istraživali smo dalje i došli do informacija da se na redovnoj mjesečnoj pa čak i tjednoj bazi po hrvatskim crkvama održavaju molitve za čišćenje, pa čak i pravi egzorcizmi. Zataškavanje ne proizlazi samo iz činjenice što su mnogi u crkvenim redovima protivnici egzorcizma kao metode, već zato što bi bilo kakve informacije o opsjednutima, njih same prikazale kao psihičke bolesnike’, kaže Dalibor Matanić.

Zaintrigirani i vođeni potrebom da ovaj navodni slučaj zabilježe kroz medij filma i na taj ga način plasiraju u javnost, autorska ekipa predvođena Matanićem posvetila se snimanju, prolazeći tijekom istraživanja i snimanja kroz niz procesa i spoznaja na osobnoj i grupnoj razini. Obred egzorcizma ovdje zapravo funkcionira kao okidač za promjene koje su neophodne za opstanak današnjeg društva u kojem pojedinac mora preuzeti odgovornost i utrti put za ostvarivanjem zajednice koja je progresivnija, otvorenija, tolerantnija, odgovornija i ravnopravnija. Postoji moment kad religija i ateizam više nemaju snage propovijedati svoje kanone i obrasce. To je moment kad se suoče s esencijalnim zlom koje ne mari puno niti za njihove molitve niti za komfornost i nametnuti balon sigurnosti materijalnog svijeta. Zlo demistificira njihovo licemjerje, laži i fasade kojima žive svoje živote i jedini tko se može suprotstaviti tome je pojedinac, najobičnija jedinka koja je odlučila živjeti čisto, moralno i etički. Takvog svijeta pročišćenih jedinki, bilo da su vjernici ili ateisti i zlo se počinje pribojavati… U takvom svijetu nema mjesta za loše svećenike, loše ateiste, lažne vjernike, ljude koji mrze, dijele i generiraju kolektivnu negativnu energiju. U Hrvatskoj gdje nas stalno plaše nedodirljivošću religije i ateizma, konzervativnom revolucijom i sličnim negativnim terminima, ovaj mali film temeljen na zastrašujućem istinitom događaju, možemo smatrati početkom kontrarevolucije malih ljudi koji hoće čišću, bolju zemlju i gdje će na užas svih nečistih, religija i ateizam početi surađivati ne bi li pobijedili zlo, zaključuje Dalibor Matanić.

Film ‘Egzorcizam’ progovara o mladoj djevojci Maši Artuković, navodno opsjednutoj sotonom, čije stanje rezultira dolaskom svećenika posrnulog u vjeri koji se sprema provesti svoj prvi obred egzorcizma, kao i psihijatrice Sofije, koja pokazuje jasnu netrpeljivost prema religiji. Slučaj zaintrigira Obiteljsku TV, konzervativnu crkvenu televiziju čija ekipa nepozvana dolazi zabilježiti obred, predvođenu novinarkom Lidijom, koja želi pred kamerama raskrinkati egzorcizam kao metodu kojoj nema mjesta u modernoj hrvatskoj crkvi, i snimateljem Borisom koji poznaje Mašu iz djetinjstva. Konačno, Mašina sestra Vera, ogrezla u religijski fanatizam, jedina ih dočekuje sve u nadi da će se stanje njezine sestre popraviti.

U glavnim ulogama nastupaju Nika Ivančić, Helena Minić Matanić, Senka Bulić, Lana Gojak, Janko Popović Volarić i Marko Braić. Direktori fotografije su David Oguić i Danko Vučinović, montažer je Tomislav Pavlic, skladatelji Alen i Nenad Sinkauz, kostimografkinja Desanka Janković, make-up je radila Sanja Rivić, a obradu tona Frano Homen.

I. S.


Tagged: , , , , , , , , , , , , , ,