Damir Vujnovac: ORIJENTacije – Izmir

Nakon jurcanja Ankarom, Kapadokijom i Pamukkalama te spavanja u autobusima, odlučio sam uzeti pola dana odmora i skupiti snagu za dalje. Kuşadası ja grad kao stvoren za to. Na putu je prema Izmiru u kojem sam naumio provesti dan, a turističko je mjesto od sedamdesetak tisuća stanovnika pa se ne bojim nalaženja smještaja.
Izmir-tablaZnam da u i oko Kuşadasıja sigurno mogu pronaći i mnoga mjesta zanimljiva i povijesno bitna, no ograničio sam se na šetnju turističkim središtem grada i rivom kojom dominira ruka u koju slijeću ptice. Kuş znaci ptica, a objasnili su mi da bismo naziv mjesta mogli prevesti kao otok ptica iako se radi o kopnu. Na otočiću u blizini nalazi se tvrđava o kojoj se nisam raspitivao. Zato su se o meni raspitivali brojni ljudi koje sam ujutro sretao odlazeći iz još uspavanog grada. Razgovori o turizmu kojim nisu zadovoljni (a puni su već u svibnju), najava odlaska nogometnog trenera Slavena Bilića iz Turske i pitanja o Hrvatskoj, završili su sjedanjem u brijački stolac i uređivanjem moje brade koja odavno već nije ‘dvodnevna’.

Izmir-pticaAutobus za Izmir lako je uloviti, to je kao da se putuje iz Varaždina u Zagreb. Samo što kod nas nema borbe za mušterije. Prodavači stoje ispred šaltera, izvikuju imena gradova kamo voze sljedeći autobusi, dozivaju putnike. Gotovo kao na tržnici, samo što se ovo odvija na čistom, urednom kolodvoru, organiziranom za primjer onima na koje smo mi navikli. Čini mi se da su lastavice ponekad jedina poveznica naših i turskih kolodvora. Lastavice i autobusna pečenjara.

Izmir su nekada davno zvali Smyrna. Osnovale su ga legendarne žene – ratnice, tako priča kaže. Troipolmilijunski grad smješten je na obali Egejskog mora i za njegov obilazak koji uključuje povijesno-kulturne lokalitete u okolici (kao Efes, na primjer) nekoliko dana ne bi bilo dovoljno. 8500 godina povijesti Osmanlija, Seldžuka, Bizantinaca, Rimljana, Aleksandra Velikog, Lidijaca… previše je za jedno popodne pa zaključujem da je najbolje osjetiti puls grada kakav je danas i na tome ostati.

Riblji roštiljGradski promet savršeno funkcionira i dovozi me do rive gdje u brojnim parkovima ljudi sliče na šarene, vesele pa i zaljubljene pčele. Mladenci se voze u bicikl-kočiji, a zaljubljeni parovi traže svoje mjesto u hladu tek posađenih stabalaca, tražeći izgovor da se stisnu što bliže. Lutam starim dijelom grada, pronalazim bazar i restoran koji priprema riblje ražnjiće pa ih slikam svima nama za ideju kako to napraviti kod kuće… Ma da, malo se hvalim time kako me nos opet odveo na pravo mjesto s fantastično ukusnom i jeftinom hranom. Kemer 6… ako vas put ikad nanese u Izmir.

Umorio sam se prolazeći čaršijom zastajkujući da nešto pitam ili fotografiram. Mislim da je trgovcima ruksak na.mojim leđima bio dovoljan znak da mi ne trebaju nuditi svadbeno odijelo, ćilime ili set za jelo za dvanaest osoba. Draže im je pitati odakle sam, gdje sam bio i kamo idem.

Izmir-džamijaA ja idem sjesti i odmoriti u parku. Mali Betir trči uokolo i svaki put kad prođe kraj mene spotakne mi se o noge i pada kao Christiano Ronaldo u šesnaestercu. Kad su njegovi vidjeli da se zbog toga ne ljutim, postalo je smiješno i njima. Ja odmaram naslonjen na ruksak, grickajući maloprije kupljene pistacije i slušam poziv na molitvu iz male osmerokutne džamije u blizini. Ronda ili Konak džamija podignuta je 1755. i pravi je dragulj u srcu Izmira. Svoju pravu ljepotu pokazuje navečer kad je obasjaju svjetla grada. Pokušao sam Izmir nekako obuhvatiti objektivom kamere i u tom trenutku shvatio koliko je moja zamisao smiješna. Ostat ću na detaljima koji su uspjeli stati u objektiv i sjećanjem na lijep dan proveden u tom gradu.

Izmir-moreTursku sam uistinu počeo doživljavati bitno drugačije nego prije ovog putovanja. Ni jednom narodu ili zemlji ne prilazim s bilo kakvim predrasudama pa tako nisam ni Turskoj ni Turcima. Dobra energija pršti iz ovih ljudi i širi dobre emocije gdje god se s njima susreli.

Dan završavam povratkom na rivu u posljednjem trenutku prije pada crvene lopte, koja nas je cijelog dana grijala, u more. Miris mora smiruje me, a noćno putovanje za Istanbul uzbuđuje. Još je malo do mog sudara s mjestom na kojem se Istok i Zapad sudaraju već stoljećima.

Crtice s putovanja Damira Vujnovca možete pratiti i na facebook stranici ORIJENTacije

Pročitajte još: Damir Vujnovac: ORIJENTacije – Pamukkale , Damir Vujnovac: ORIJENTacije – turski Grand Canyon u Kapadokiji , Damir Vujnovac: ORIJENTacije – Kapadokija – zemlja lijepih konja , Damir Vujnovac: ORIJENTacije – hodajući AnkaromDamir Vujnovac: ORIJENTacije – Ankara , Damir Vujnovac: ORIJENTacije – Istanbul , Damir Vujnovac: ORIJENTacije – Skoplje