Duh zloduha: Novi roman klasika Ivana Aralice

Uz 90. obljetnicu rođenja hrvatskoga klasika Ivana Aralice, Školska knjiga objavila je ‘Duh zloduha’, novi roman toga vrsnoga pisca, scenarista, esejista i političara koji više od pola stoljeća majstorski privlači pozornost čitatelja.‘Duh zloduha’, tragična pripovijest o Staši i Maši, bliskim, ali po svemu dijametralno suprotnim rođakinjama, pronalazi svoje uporište u biblijskoj priči o Abelu i Kainu te izrasta u snažnu parabolu o zavisti kao svojevrsnoj duhovnoj kugi koja ‘razara i usmrćuje’ sve lijepo i dobro. Roman ‘Duh zloduha’ dostupan je u knjižarama i u webshopu Školske knjige. Predgovor romanu napisao je Damir Pešorda, a pogovor potpisuje Vladimira Rezo.

Novi roman posvećen sudbini posljednje generacije obitelji Vulin iz Suhoga Rata u šibenskom zaleđu objavljen je u biblioteci ‘Djela Ivana Aralice’ (37. svezak) i pripada ciklusu ‘Blažine priče’ koji je pisac započeo romanom ‘Farrell’ i nastavio zbirkom pripovijedaka ‘Grmovi divljih ruža’. Izvor tih priča samouka je usmena pripovjedačica, seljanka Blaža, a mjesto i vrijeme radnje uklapaju se u prepoznatljiv i za Aralicu karakterističan kronotop – dalmatinsko podneblje od Suhoga Rata i Šibenika do Splita i Knina potkraj pedesetih godina prošlog stoljeća.

‘Duh zloduha’, romaneskna parabola o zavisti, nudi nam starog, otprije poznatog Aralicu, vrsnog stilista i pripovjedača, sjajnog poznavatelja ženske psihologije i dalmatinskog podneblja te pisca neobične, gotovo izvanvremenske vedrine ma koliko mučni i teški bili događaji o kojima piše. Novi roman Ivana Aralice svjedoči da još nije presušilo stvaralačko vrelo piščeve imaginacije i da u našoj sredini živi i djeluje ne samo književni klasik nego i živi pisac koji iz godine u godinu začudnom energijom, inspiracijom i literarnim umijećem stvara i objavljuje nova djela.

Arhetipska tema sukoba među braćom, od biblijske priče o Abelu i Kainu do Araličina romana, dotaknuta je u mnogobrojnim djelima svjetske književnosti kao što su ‘Hamlet’ W. Shakespearea, ‘Razbojnici’ F. Schillera, ‘Braća neprijatelji’ R. L. Stevensona, ‘Istočno od raja’ J. Steinbecka, ‘Morski vuk’ J. Londona… No, Araličini Abel i Kain mlade su žene, ‘jedna lijepa, pametna i mila, druga žabi zapuhači slična’.

Prozni opus akademika Ivana Aralice, rođenog u Promini 10. listopada 1930. godine, može se podijeliti na dvije skupine djela. Jedna tematiku uzima iz suvremenoga društvenog života i želi kritički problematizirati različite malformacije prouzročene totalitarističkim sustavom, a druga bira povijesne teme iz hrvatske prošlosti, uglavnom od 17. do 19. stoljeća.

‘Ni jedna Araličina knjiga, bez obzira na to je li riječ o književnoumjetničkoj prozi ili pak o političkoj publicistici, nije ostala nezapažena. I kritika i čitateljska publika pritom su posve podijeljene u mišljenjima pa se ocjena Araličina rada proteže od potpunog obožavanja do polemičkih napisa koji su počesto na samome rubu dobrog ukusa. No dok se književni kritičari dijele u blokove za Aralicu i protiv Aralice, dok mu jedni dodjeljuju nagrade, a drugi ga napadaju jer su mu ugledne nagrade dodijeljene, publika željna dobre priče ne odriče se Aralice’, ističe urednica knjige Miroslava Vučić.

Razloge Araličinoj čitanosti vjerojatno treba ponajprije potražiti u historiografskoj fikciji kojom se bavi u većini svojih romana i pripovijesti u čijem su žarištu ‘velike teme’ – bezumlje moći, odnos ideologije i umjetnosti, umijeće vladanja, nacionalni identitet, herojstvo i etos pojedinca i kolektiva, sudar vjera, kultura, civilizacija i sl. Ne treba zaboraviti ni njegovo pripovijedanje o neuralgičnim događajima iz novijega vremena (Okvir za mržnju, Majka Marija, Četverored, Svetinka, Kepec), kao ni kontroverzne ‘romane s ključem’ (Ambra, Fukara, Puž – pod zajedničkim nazivom Sebastijanove priče) u kojima se – preuzimajući neke konvencije tzv. novog žurnalizma – satirično-pamfletskim tonom obračunava s ideološkim protivnicima. Na optužbe da svojim romanima ‘muti vodu’ Ivan Aralica odgovara: ‘Ne mutim ja nikakvu vodu, ja pišem priče.’

S. K.


Tagged: , , , , , ,