Filmofeel Fest: Istaknuti europski filmovi

Prvo izdanje Filmofeel Festa koji donosi presjek aktualne produkcije europskog filma, održat će se od 1. do 10. prosinca u Kaptol Boutique Cinema, u organizaciji distribucijske kuće 2i film te pod pokroviteljstvom Hrvatskog Telekoma.Filmofeel, dugogodišnji partner hrvatskih filmskih festivala, tako po prvi put organizira vlastitu reviju filma i donosi 20 recentnih naslova europske kinematografije koji su premijerno prikazivani na najznačajnijim svjetskim filmskim festivalima, a koje je prepoznala struka i kritika. Filmofeel je svakako jedinstvena prilika da publika pogleda filmove koji većinom zaobilaze domaći kino-repertoar.

Na Filmofeel stiže bosanskohercegovački film ‘Muškarci ne plaču. Riječ je o naslovu koji je oduševio publiku, ali i struku, o čemu svjedoče dvije nagrade na festivalu u Karlovym Varyma kao i Zlatna kolica, glavna nagrada nedavno završenog Zagreb Film Festivala. Riječ je o igranom prvijencu Alena Drljevića o skupini sredovječnih veterana ratova iz bivše Jugoslavije koji se nađu na grupnoj radionici s ciljem suočavanja s prošlošću. Film je izabran kao bosanskohercegovački kandidat za nagradu Oscar, a u glavnim ulogama nastupaju Boris Isaković, Leon Lučev, Emir Hadžihafizbegović i Ivo Gregurević.

‘Jedna vrsta obitelji’ argentinski je film autora Diega Lermana koji progovara o posvajanju. U središtu priče je doktorica Malena koja iz Buenos Airesa putuje na sjever Argentine gdje će usvojiti dijete. Nakon rođenja djeteta, njegovi roditelji Malenu traže dodatni novac, što kod nje uzrokuje niz moralnih dilema. Jedna vrsta obitelji osvještava niz dilema i pitanja – o etici samog usvajanja djece, koje u ovom slučaju graniči s trgovinom ljudima, o tome kako imperativ majčinstva žene ostavlja ranjenima, o moralnosti rađanja djece bez osnovnih sredstava za njihov odgoj; i posljedično, o nemogućnosti zakona da rasvijetli sve ove dileme i moralne zamke. Film je u rujnu premijerno prikazan na festivalu u Torontu, a osvojio je nagradu za najbolji scenarij na međunarodnom festivalu u San Sebastianu te za najbolji film na međunarodnom festivalu u Chicagu.

Ruska drama ‘Bliskost’ redatelja Kantemira Balagova smještena je u grad Nalchick na Sjevernom Kavkazu krajem 1990-ih, u židovsku obitelj, čiji sin i zaručnica jedne noći bivaju oteti. Obitelj je primorana sakupiti novac koji otimači potražuju. Konačno, sklapaju dogovor s drugom židovskom obitelji koja im garantira novac ako njihovu kćer udaju za njihova sina. ‘Bliskost’ je vjerni prikaz svakodnevnih izazova koje donose vjerske predrasude i etnička podijeljenost u mračnom dijelu Rusije, Sjevernom Kavkazu. Film je ovjenčan nagradom FIPRESCI na festivalu u Cannesu.

‘Egon Schiele: smrt i djevojka’ austrijski je film redatelja Dietera Bernera, a riječ je o portretu jednog od najprovokativnijih umjetnika u Beču s početka 20. stoljeća. Njegov život i rad oblikovale su erotizam i osjećaj prolaznosti, dok su žene bile poticaj za njegovo umjetničko izražavanje. Schieleove radikalne slike izazivale su skandale među bečkim društvom dok su čuveni Gustav Klimt i agenti u njima prepoznali nešto izvanredno. Film je nagrađen nizom priznanja u Austriji.

Iz Brazila pak stiže film ‘Prijateljska zvijer’ u režiji Gabriele Amaral. Riječ je o izrazito provokativnom trileru koji prikazuje skrivene predjele ljudskog uma i nevjerojatno načine na koji u neuobičajenim situacijama reagiramo kako bismo došli do željenog cilja. Središnji lik je vlasnik restorana u kojem u jednom trenutku biva počinjena pljačka. No, kako bi je spriječio, on zatvori i drži na nišanu sve, i posjetitelje restorana i pljačkaše, što pretvara situaciju u noćnu moru, vođenu manipulacijom i prisilom. Glavni glumac Murilo Benicio nagrađen je za najbolju mušku ulogu na međunarodnom festivalu u Rio de Janeiru.

Grčki film ‘Park’ debitantski je uradak autorice Sofie Exarchou, a kroz prikaz nekad velebnog kompleksa, korištenog za Olimpijske igre u Ateni 2004., progovara o stanju suvremenog društva. U tom prostoru danas živi nekoliko radničkih obitelji kojima je ponuđeno besplatno stanovanje. Zarobljeni unutar zapuštenog sela, skupina mladih provodi dane lutajući po ruševinama, igrajući iskrivljene verzije olimpijskih igara. ‘Park’ tako portretira današnje izgubljene generacije, ali i prikazuje apsurd između nekad ‘slavne’ Grčke i današnje dekadencije, kao i društva koje neupitno smjera ka potpunom raspadu. Film je osvojio desetak međunarodnih priznanja, uključujući one za najbolji film na Palić film festivalu te za najboljeg debitanta na Međunarodnom filmskom festivalu u Ateni.

I. S.


Tagged: , , , , , , , , , , , , ,