Galerija Galženica: Nova normalnost – prostori svakodnevice

U petak, 29. siječnja (18 sati), u Galeriji Galženica u Velikoj Gorici u Noći muzeja, otvara se skupna izložba naziva ‘Nova normalnost: prostori svakodnevice’.Izložba prikazuje šest serija radova domaćih autora na temu utjecaja pandemije koronavirusa i potresa na društvo i svakodnevni život. Izlagači su ilustratori/ce Tisja Kljaković Braić (Oni u koroni), Hana Tintor (Prve stvari) i Luka Vucić (Usamljeni divovi) te fotografi Darije Petković (Otpusno pismo), Boris Ščitar (Potres na Baniji) i Milan Šabić (Okviri). Autorica i kustosica izložbe je povjesničarka umjetnosti Antonia Vodanović. Izložba se može razgledati do 19. ožujka.

Luka Vucić: Usamljeni divovi

Radovi umjetnika prikazani na ovoj izložbi nastali su u nesvakidašnjem društvenom kontekstu koji je obilježio hrvatsku svakodnevicu u 2020. godini. Fenomen svakodnevice i karakteristična pojavnost svakodnevnog života u socijalnoj konstrukciji realnosti karakterizirani su rutinom, ritualima, ustaljenim praksama, društveno prihvatljivim normama ponašanja te socijalnim zakonitostima koje na jednoj široj društvenoj razini definiramo i označavamo kao ‘normalno’. Termin ‘nova normalnost’ ustalio se u globalnom javnom diskursu, nastojeći pritom definirati društvene promjene uzrokovane pandemijom koronavirusa, nove prakse i načine ponašanja, odnosno nove zakonitosti koje trenutačno definiraju naše živote i našu svakodnevicu. Društvena proizvodnja novih praksi svakodnevice (nošenje zaštitne maske, držanje preporučene fizičke distance, dezinficiranje ruku, predmeta i prostora, rad od kuće, online sastanci i druženja…) uvelike je (re)definirala naš društveni i kulturni habitus na mikro, mezo i makro razini.

Tisja Kljaković Braić: Oni u koroni

Ovaj specifični društveni kontekst, koji je u mnogočemu utjecao na svakodnevicu, u Hrvatskoj je poprimio nove razmjere i dimenzije slijedom razornih potresa koji su pogodili Zagreb i okolicu u ožujku, a zatim i područje Petrinje, Siska, Gline i okolnih naselja u prosincu. U mnogočemu 2020. godina poprimila je distopijski karakter kakav nismo mogli (ni željeli) zamisliti, osim u filmovima i knjigama distopijske fikcije. Medije su preplavile postapokaliptične slike razrušenih gradova i naselja, uništenih kuća, praznih ulica i trgova, vijesti o brojnim prekinutim životima svedene na hladne statističke izvještaje i brojke, stoga su radovi autora zastupljenih na izložbi na svojevrstan način (auto)refleksija ovih zbivanja.

Darije Petković: Otpusno pismo

Fotoesej Darija Petkovića naziva ‘Otpusno pismo’ svojevrsni je bolnički dnevnik. Petković autobiografski bilježi svoj boravak na jedinici intenzivnog liječenja u Klinici za infektivne bolesti Dr. Fran Mihaljević, boreći se za vlastiti život s COVID-19 infekcijom i utjecajem bolesti na pluća. Prozori i balkoni, kao ‘međuprostori’ između sigurnosti unutarnjeg prostora doma i nesigurnosti vanjskog svijeta, temeljna su okosnica i odrednica dokumentarne fotografske serije ‘Okviri’ Milana Šabića. Serija fotografija Borisa Ščitara ‘Potres na Baniji’ je dokumentarno-reportažni prikaz utjecaja razornih potresa u prosincu 2020. na ljudske živote, materijalnu imovinu, emocionalna i psihološka stanja ljudi, ali i podsjetnik na važnost zajedništva i solidarnosti. Na snažni potres koji je pogodio Zagreb i okolicu 22. ožujka, za vrijeme lockdowna i provođenja prvih epidemioloških mjera u Hrvatskoj, referiraju se ilustracije Luke Vucića naziva ‘Usamljeni divovi’, nastale kombiniranjem fotografskih prikaza praznih zagrebačkih ulica i drugih javnih prostora te crteža. Serija ilustracija Hane Tintor naziva ‘Prve stvari’ vizualizacija je malih i velikih radosti koje su njezini pratitelji na društvenim mrežama poželjeli učiniti nakon prvog lockdowna, a čije je odgovore ilustrirala. Splitska ilustratorica Tisja Kljaković Braić na izložbi se predstavlja serijom karikatura naziva ‘Oni u koroni’. ‘Oni’ kroz humor brode nedaće te ukazuju na važnost optimizma, veselja i zajedništva.

G. G. / Foto: Boris Ščitar



Tagged: , , , , , , , , , , , , , , ,