HDLU projekt: Društvo Spektakla

Hrvatsko društvo likovnih umjetnika organizira projekt ‘Društvo Spektakla’ u sklopu EU projekta ‘Realise’, koji koordinira Heinrich Böll Stiftung iz Njemačke. Projekt se održava od 10. ožujka do 10. travnja u Zagrebu, a sastoji se od izložbe 10 hrvatskih i inozemnih umjetnika koji će svoje radove predstaviti u Galeriji Bačva, istraživanja inspiriranih alternativnim umjetničkim praksama i predavanja o nasljeđu Guy Debordovog djelovanja. Cilj projekta je redefinirati i rekontekstualizirati nasljeđe djela ‘Društvo spektakla’ kao instrumentarija novih teorijskih i umjetničkih alternativa putem novih čitanja, ali i kritika današnjeg ‘Društva samospektaklizacije’.Siniša Labrović, Hrvatska, Stado.orgKoncept izložbe ‘Društvo Spektakla – Kritika samospektalizacije’
Gintautas Mažeikis, Josip Zanki

Nekritično Društvo samospektaklizacije i svjesno podvrgavanje slobodnog vremena interesima korporativnih kreativnih industrija i industrija slobodnog vremena uvjeti su i izazov za promišljanje misli i djela lidera francuske Situacionističke internacionale i psihogeografije Guya Deborda. Projekt Društvo spektakla posvećen je istoimenoj programskoj knjizi Guya Deborda objavljenoj 1967. godine. Danas, Situacionističku internacionalu prepoznajemo po studentskim nemirima u Parizu 1968. godine, ali i po manifestnom Debordovom tekstu. Guy Debord je bio javni aktivist, radikalni umjetnik i kritički filozof usko povezan s prvom svjesnom pobunom ili čak revolucijom usmjerenom protiv Društva spektakla. Debord je među prvima je počeo kritizirati nove oblike eksploatacije i obogaćivanja osoba kroz proizvodnju, distribuciju i potrošnju slika. Spektakl po Debordu nije samo skup slika, već „društveni odnos između ljudi posredovan slikama koji ne može biti shvaćen kao puka vizualna obmana koju stvaraju masovni mediji, jer to je pogled na svet koji se materijalizirao“. U globalnoj ekspanziji konzumerističke kulture i estradiziranog svijeta slobodnog vremena društvo se danas doista pretvorilo u niz spektakularnih događanja. Trenutak se više ne živi u stvarnosti već putem svijeta slika koje ga dokumentiraju, ovjekovječuju i stavljaju u kontekst individualne mitologije. Društvo spektakla postalo je stalni proces samospektaklizacije skupina, kada državni aparat više nije potreban kako bi se koristio represivni karakter oglašavanja i erotskih prikaza. Same se skupine otuđuju, izlažu intenzivnoj indoktrinaciji i iskorištavaju a sve kako bi upravo one mogle biti podređene sluge voljne plaćanja. Društvo želi biti promatrano, kontrolirano i bira živjeti u Matrixu obmane. Štoviše, društvo internalizira specijalizaciju, uči oblike kontrole, prihvaća samo-eksploataciju kroz imaginarno, ali isto tako da parafraziramo Herberta Marcusea želi biti jednodimenzionalno. Čitav svijet postao je tako svijet biopolitikom manipuliranih slika. Društvo samospektaklizacije spremno je zahtijevati kaznu za sve one koji žele stvarati nekontroliranu umjetnost i komunikativne situacije te slomiti vrijeme i prostor Matrixa i simulacija. Novo je čitanje Društva spektakla važno jer potiče kritiku Društva samospektaklizacije, moglo bi zaustaviti voljni odabir Matrixa i uništiti snove društva da slobodno vrijeme pokori kapitalističkim industrijama. Razvoj javnih kritičara, novih situacija i kontekstualizacija, poticanje mnogih umjetničkih alternativa, komunikacijskih potlača i javnih psihičkih stanja baštine model Guya Deborda i njegovih sljedbenika.

Izlagači: Siniša Labrović, Vlasta Delimar, Martina Miholić, Zlatko Kopljar, Kristian Kožul / Damir Žižić, Khaled Hafez (Egipat), Gintautas Mažeikis (Litva), Luise Kloos (Austria) i Giovanni Morbin (Italija).

HDLU

Tagged: , , , , , , ,