Kino Tuškanac: Partizanski vesterni Hajrudina Krvavca

Povodom predstavljanja monografije ‘Hajrudin Krvavac’ (2019) Nebojše Jovanovića u srijedu, 6. studenoga i dan kasnije u zagrebačkom Kinu Tuškanac bit će prikazana tri filma ovog značajnog bosanskohercegovačkog autora, začetnika podžanra partizanskog vesterna.

Počinje se s njegovim najpoznatijim i najpopularnijim ostvarenjem ‘Valter brani Sarajevo’ (1972). Nakon projekcije slijedi predstavljanje monografije uz prisustvo njezina autora, te prof. dr. sc. Hrvoja Turkovića, Igora Gala i prof. dr. sc. Nikice Gilića.

Nastavak je u četvrtak akcijskom ratnom dramom ‘Most’ (1969), jednim od najpopularnijih partizanskih filmova uopće, u kojem su upečatljive uloge ostvarili Velimir Bata Živojinović, Boris Dvornik i Relja Bašić. Slijede ‘Diverzanti’ (1967), popularna akcijska ratna drama temeljena na istinitim događajima iz Drugog svjetskog rata čiju glumačku postavu predvode Velimir Bata Živojinović, Ljubiša Samardžić i Rade Marković.

Ako je Veljko Bulajić otac partizanske epopeje u nekadašnjem jugoslavenskom filmu, daroviti Hajrudin Šiba Krvavac začetnik je podžanra partizanskog vesterna. Miljenik publike i kritike te autor čija ostvarenja i danas vrlo solidno podnose test vremena, Krvavac je stvarao pod utjecajem stripa i osobito vesterna, te je uz insistiranje na preglednoj naraciji i profiliranju hrabrih i karizmatičnih junaka podjednaku pozornost posvećivao i kreiranju njihovih ozbiljnih i teško pobjedivih neprijatelja.

Krvavac je bio tipičan autor koji je uvijek snimao isti film, tek s različitim zapletima i protagonistima, a akcijska ratna drama ‘Valter brani Sarajevo je njegovo najpoznatije i najpopularnije ostvarenje. Slobodna adaptacija istinite priče o vještom sarajevskom obavještajcu i organizatoru Vladimiru Periću Valteru u određenoj mjeri podsjeća na poprilici istih godina realizirane špijunske filmove, primjerice na sjajnu ratnu dramu ‘Vojska u sjeni Jeana-Pierrea Melvillea. Dramaturški efektno uobličena cjelina dinamične naracije obiluje akcijom i suspensom, Krvavčeva režija je promišljena, razigrana i sugestivna, melodramske sekvence spretno su i nenametljivo provučene, glumačke interpretacije su izuzetno raspoložene a atraktivnosti filma pridonosi i antologijska glazba Bojana Adamiča koja priči daje uvjerljive mitske konotacije.

Djelo u počast kojemu je bend Zabranjeno pušenje svoj prvi album naslovio ‘Das ist Walter ostvario je fascinantnu gledanost od približno milijardu i pol gledatelja, ponajviše zahvaljujući iznimnoj popularnosti koju film uživa u Kini.

K. T.


Tagged: , , , , , , , , ,