Kino Tuškanac: Retrospektiva Pedra Almodóvara

Siječanj u zagrebačkom kinu Tuškanac započinje velikom retrospektivom filmova španjolskog redatelja Pedra Almodóvara koju čini 18 naslova.Program u četvrtak, 2. siječnja otvara ‘Pričaj s njom’ (2002.), jedno od najzrelijih autorovih ostvarenja koje se s pravom ubraja u vrhunce njegova dosadašnjeg opusa, nagrađeno Oscarom za najbolji scenarij te europskom filmskom nagradom za najbolji film, režiju i scenarij. Uoči projekcije, uvodnu riječ o Almodóvarovu stvaralaštvu održat će filmska redateljica Hana Jušić.

Retrospektiva se nastavlja u petak humornom dramom ‘Žene na rubu živčanog sloma’ (1988.) kojom je autor stekao međunarodnu afirmaciju i privukao pozornost kritike na novu generaciju španjolskih filmaša stasalih u okrilju pokreta movida u razdoblju poslije Francove diktature. Kreirao je sjajan spoj komedije situacije, karaktera i apsurda, s osloncem na profiliranju osebujnih ženskih likova te ekstravagantnom vizualnom stilu koji je pretvorio u jedan od svojih zaštitnih znakova.

Iste večeri je i melodrama s natruhama trilera ‘Slomljeni zagrljaji’ (2009.), njegov četvrti zajednički projekt s Penélope Cruz. U dramaturški i narativno složenom ostvarenju čija se kompleksna priča odvija u dvije majstorski isprepletene vremenske razine međusobno udaljene 14 godina, Almodóvar se između ostalog bavi i jednim od najvećih strahova svih filmskih redatelja, onim o katastrofalnoj premijeri i poraznim kritikama djela koje je premontirao i upropastio producent.

Subota donosi dramu ‘Loš odgoj’ (2004.), prvi španjolski film u povijesti koji je otvorio festival u Cannesu. Jedan od najkontroverznijih autorovih filmova postmodernistička je farsa u kojoj Almodóvar, s osloncem na zasićeni kolorit i sveprisutni kič te izuzetno emotivne likove dvojbenih identiteta i nestalnih spolnosti, vješto kombinira pop-art i izrazitu filmsku citatnost. Riječ je i o, za sada, jedinoj autorovoj suradnji s Gaelom Garcíjom Bernalom, koji je ostvario sjajnu ulogu.

Slijedi erotska romantična drama s elementima trilera ‘Živo meso’ (1997.), izuzetno uspjela adaptacija istoimenog psihološkog trilera Ruth Rendell. Riječ je o ugođajem depresivnom filmu zanimljive priče, intrigantnih i slojevitih likova, sigurne i izuzetno sugestivne režije te odličnih glumačkih interpretacija, posebice Javiera Bardema koji je u ovom djelu ostvario jednu od najboljih uloga karijere.

U nedjelju je na rasporedu psihološka drama s elementima trilera i horora ‘Koža u kojoj živim’ (2011.), ovjenčana dvjema nagradama u Cannesu. Posrijedi je neobična adaptacija romana ‘Tarantula’ francuskog književnika Thierryja Jonqueta, pri kreiranju koje je autor posegnuo i za klasičnim naslovom ‘Oči bez lica’ Georgesa Franjua iz 1959., a u kojoj je Antonio Banderas poslije 24 godine ponovo tumačio glavnu ulogu u njegovu filmu.

Nova godina donosi i novi program u kojem će se u nekoliko termina prikazati noviji naslovi dostupni u kino distribuciji. Započinje se u petak najnovijim Almodóvarovim filmom ‘Tuga i slava’ (2019.), egzistencijalnom, polu-autobiografskom dramom u kojoj je Antonio Banderas za glavnu ulogu nagrađen na festivalu u Cannesu. Posrijedi je najintimističkije i najintrospektivnije, ujedno i najsuptilnije Almodóvarovo ostvarenje realizirano tijekom posljednja dva desetljeća.

K. T.


Tagged: , , , , , ,