Konferencija SeasonReady: Učenje je ključ uspjeha u turizmu

Turistička i ugostiteljska djelatnost važan su dio europskog gospodarstva naročito u mediteranskim zemljama. Širom Europe, 1,8 milijuna tvrtki zapošljava izravno 10,2 milijuna ljudi (16,6 milijuna uključujući neizravno zapošljavanje). Uspjeh turističkog sektora ovisi o kvaliteti ljudi koji rade u njemu – kako se regrutiraju i upravljaju, obučavaju i obrazuju, cijene, nagrađuju i podržavaju kroz proces kontinuiranog učenja i razvoja karijere.S druge strane, istraživanje pokazuje da značajan broj sezonskih ugostiteljskih djelatnika nema specifičnu edukaciju i iskustva u sektoru turizma te da je ulaganje u strukturiranu edukaciju na samom radnom mjestu nisko. Obiteljski hoteli, mali i srednji poduzetnici nemaju pristup kvalitetnim mogućnostima obuke za svoje osoblje. Također, sustav kontinuiranog strukovnog obrazovanja i osposobljavanja za turizam i ugostiteljstvo nije u skladu s industrijskim zahtjevima i sporo reagira na potrebe sektora.

O temi Strukovno obrazovanje za ugostiteljstvo i turizam te budućnosti hrvatskog turizma raspravili su na skupu održanom u Zagrebu, u prostorijama Hrvatskog kulturnog društva, u sklopu projekta ‘SeasonReady – učenje na radnom mjestu za sezonske turističke djelatnike’ koji se financira iz programa Erasmus+ Europske unije, stručnjaci iz Ministarstva turizma, Hrvatskog zavoda za zapošljavanje, Ministarstva znanosti i obrazovanja, Instituta za turizam te Hrvatske obrtničke komore.

Renata Tomljenović, znanstvena savjetnica iz Instituta za turizam, skup je započela zaključkom kako se sve zemlje EU suočavaju s istim problemima u turizmu i da cijeli sustav treba biti transformiran te kako je treniranje i učenje na radnom mjestu odgovor na to kako se brzo mijenjaju stvari.

Vlado Prskalo, pomoćnik ministrice za strukovno obrazovanje iz Ministarstva znanosti i obrazovanja, iznio je neke od točaka koje su ključne za razvoj strukovnog obrazovanja. Zastarjelost programa, manjak učenja na radu te neopremljenost škola samo su neke od njih, a Centri kompetentnosti nešto su na čemu treba inzistirati: „Ciljevi su nam svakako, bez puno priče, brzo promijeniti kvalitetu obrazovanja s konkretnim rezultatima“, zaključio je Prskalo. Također, naveo je kako edukacija ne smije stati samo na učenicima i radnoj snazi, nego je trebamo pružiti i nastavnicima kako bi oni bili u stanju pružiti učenicima u strukovnim obrazovanjima prije svega moderna znanja i kompetencije.

U ime Ministarstva turizma govorila je Jelena Pavičić, voditeljica odjela za strateško planiranje i provedbu programa i projekata Europske unije, te se osvrnula na to kako u sferi turizma postoje investicije, ali su popraćene velikim administrativnim poteškoćama koje u budućnosti trebamo riješiti. Prema njihovim istraživanjima, 60% poslodavaca kaže kako im radna snaga nije dovoljno obrazovana te kako „mora postojati vizija te u svim svojim projektima i postupcima trebamo gledati dugoročno. Ne zaboravimo kako je ljudski faktor u turizmu najvažniji!“, poručila je.

Kristina Alerić, rukovoditeljica Odjela za posredovanje pri zapošljavanju u Hrvatskom zavodu za zapošljavanje, istaknula je kako bez obrazovanja nema rasta gospodarstva. Naglasila je kako HZZ konstantno radi na spajanju poslodavaca i radnika te da su takva nastojanja dugoročno isplativa. Istraživanja pokazuju da se preko 50% sezonskih radnika u turizmu planira vratiti kod istog poslodavca, što pokazuje da smo na dobrom putu.

Nevena Kurteš, stručna suradnica u Odjelu za obrazovanje i razvoj ljudskih potencijala Hrvatske obrtničke komore, u svom je predavanju naglasila kako su oni svjesni činjenice da kompetencije učenika ne odgovaraju potrebama tržišta rada te da čine sve da analizom, edukacijama i savjetima prepoznaju potrebe poslodavaca, ali i potaknu starije obrtnike da prenesu svoja znanja na mlađe generacija. „U Hrvatskoj nedostaje kultura osposobljavanja i jedini način da se pokrenemo i uspijemo jest da surađujemo zajedno“ zaključila je Kurteš.

Kraj skupa obilježila je rasprava na okruglom stolu „Turizam raste, rastemo li i mi?“ na kojoj se sudionicima pridružio Zlatko Puntijar, predsjednik Ceha ugostitelja i turističkih djelatnika Obrtničke komore Zagreb te potpredsjednik Udruženja ugostitelja Zagreb. Prenoseći svoja iskustva o edukaciji uz rad, Puntijar je zaključio kako je potrebno mijenjati percepciju strukovnih škola, sustav obrazovanja učenika te stremiti ka cjeloživotnom učenju, posebice u specifičnim sektorima poput turizma.

Zaključak svih sudionika je da su nužne promjene koje će donijeti dugoročnu dobit hrvatskome turizmu te da suradnjom svih dionika: od učenika i profesora, preko HZZ-a i poslodavaca, sve do nadležnih ministarstava Hrvatska može ispuniti svoj puni turistički potencijal.

M. B.


Tagged: , , , , , , , ,