Kritička antologija Željka Senečića

Suradnjom zagrebačkih gornjogradskih likovnih institucija, Galerije Klovićevi dvori i Hrvatskog muzeja naivne umjetnosti, u prizemlju Klovićevih dvora bit će od 30. ožujka do 14. svibnja postavljena kritička antologija slika i crteža Željka Senečića (1933.), poznatog filmskog scenografa i redatelja.Izložba koju je osmislio povjesničar umjetnosti Vladimir Crnković posložena je prema likovnim tehnikama u četiri prostorije. Početak je vezan uz ulja na platnu i zanimanje za ljudsko tijelo, ali i vedute vezane za, sudeći po kasnijim radovima, omiljene gradove poput Dubrovnika, Zagreba, Venecije, Pariza… Ono po čemu je Senečić prepoznatljiv u likovnom svijetu jesu slike na staklu (ulje i tuš) koje se nastavljaju na radove putujućih prodavača vjerskih motiva, odnosno kasnije na Hlebinsku školu (slikarstvo naivnog izričaja) kao i na njihova poticatelja i promotora Krstu Hegedušića. Upravo te slike nastale načinom Hinterglasmalerei (slikanje na staklu ‘naopačke’) bile su poveznica između Hrvatskog muzeja naivne umjetnosti (Vladimir Crnković bio je ravnatelj) i slikara Željka Senečića (za slike na staklu nagrađen je Grand Prixom u Parizu 1984. na Salonu nacija).

Osim vedutama, na tim se slikama bavi i pomalo grotesknim scenama iz života. Glavni kolorit slika na staklu je crveno i crno, figuracija se gubi u mrljama, no priča ipak ostaje prepoznatljiva. Predzadnja izložbena soba ispunjena je pastelima venecijanskih motiva datiranih pri kraju 20. stoljeća, dok je izbor izvanrednih crteža flomasterom na papiru u rasponu od 1985. do 2015. dokaz da se radi ne samo o sjajnom promatraču već i crtaču sklonom humoru.

Vladimir Crnković je izborom 55 slika i crteža nastalih od 1962. do 2015. pokazao kako u našoj sredini živi likovni umjetnik koji za svoje stvaralaštvo (i život) kaže: ‘Uživam u posljednjim godinama života. Vidim smrt kako sjedi i čeka. Ja crtam, jer kada crtam sve zaboravim.’

Olga Vujović


Željko Senečić: Razgovori pri Žnidaršiću
Tagged: , , , , , , , , ,