Pelješki vinogradari ujedinjeni s vinarijom Palihnić

U Zagrebu je, u HKD-u Napredak, predstavljena vinarija Pelješki vinogradar u vlasništvu obitelji Palihnić, a u ime vinarije nastupio je prodajni predstavnik Stanko Štambuk zadužen i za promociju u Hrvatskoj i inozemstvu.Zašto vinogradari u naslovu? Stoga što su Palihnići okupili čak 165 kooperanata s područja Pelješke župe i Kune Pelješke. Udruženim snagama prosječno godišnje proizvedu oko 700.000 litara kvalitetnog i vrhunskog vina a u rodnijim godinama i više. Grožđe se prerađuje u vinariji obitelji Palihnić u Kuni Pelješkoj. Vinariju vode Anto i sin Goran, odnedavno vlasnik i direktor vinarije. Poslovna filozofija ovoga dvojca ujedinjenog s direktorom prodaje Štambukom je, uz plasman na domaće tržište, pretežito u retailu, izvoz u europske zemlje (Belgija, Njemačka, Estonija, Litva, Poljska, Slovenija) te Kinu, Japan i Australiju. Trenutno je taj izvoz oko 15% ukupne proizvodnje, a cilj je dostići brojku 25%, koja bi garantirala stabilnu proizvodnju vinariji i kooperantima.Vinarija svojim suradnicima kupuje sredstva za održavanje i zaštitu vinograda, isplate su u dogovorena vremena. Palihnići u svom vlasništvu imaju oko 100.000 loza na 10 hektara, sadnja metar na metar, godišnje je to prinos od 12 tona, a ukupno prerade kooperantskog grožđa još 150 tona. Pozicije na kojima se uzgaja su: Dingač, Postup, Podobuč, Oskorušno, Donja banda…

Predstavljanje koje na tribini ‘Vrijeme je za…’ vodi sommelier Tomislav Jakopovi,  započelo je Roséom od plavca malog iz 2019 godine. Konstatirano je da je dobro posloženo, suho, s mirisima i okusom jagode i maline. Vino je imalo vremena za sazreti i to se vidi, kaže bloger Nenad Trifunović. Nije upotrebljen ekvivalentan naziv, inače nekada čest u Dalmaciji – opolo – jer mlađa publika koja najčešće pije ovu vrstu je naviknuta na internacionalni naziv – rosé. Vino ima 12,5% alkohola ali, kako konstatira Jakopović, nisu naporni.Slijedio je Plavac mali 2019 selekcija s 15% alkohola. Bordo boja je sugerirala čvrste tanine međutim u okusu vino nije takvo. Čini se kao da je u masulju bilo i prosušenih bobica, miris karakterističan vrlo dobar, osjeti se i ostatak šećera koji nije velik. Vinarija inače ovo vino dotjerano na 13% alkohola i s većim sladorom, kako zahtijeva kinesko tržište, uspješno izvozi pod etiketom Red Dragon. U maloprodaji na našem tržištu košta oko 60 kuna.

Postup iz 2019 s 15,5% alkohola je s pozicije Podobuč u selu Postup. Ovdje vinarija ima 4000 trsova u svome vlasništvu. Konstatirano je da ima i nedozrelih tanina koji ne smetaju, uz cijeli niz epiteta mirisu i okusu. Kod ovoga vina se razvila diskusija o barriqueu kao jednom od pomoćnih alata u konačnom oblikovanju vina. Anto Palihnić je vinar stare škole koji izbjegava preveliki okus drva. Vino u novim bačvicama ostaje četiri do šest mjeseci poslije odležava dalje u rostfraju. Vinarija ima oko 50.000 litara postupa i dingača u barriqueu koji se sukcesivno, nakon prodaje određenih količina, nadopunjavaju. Ovo vino u velikim prodajnim lancima košta oko 90 kuna.

O Dingaču 2019 sa 17% alkohola Jakopović kaže: ‘Ovdje je boja dublja, jasno se vidi ta distinkcija između Postupa i Dingača. Na nosu zreli mirisi, kasno brano, osjeti se intenzivni ekstrakt, ovo je modernije rađeni Dingač’. Trifunović uz ordinarno crno bobičasto voće, osjeća miris kadulje. Cijena od oko 100 kuna u maloprodaji je prava vrijednost za ovo vino, a mogla bi biti i viša.

Završno smo probali Dingač riservu iz 2015 s 15% alkohola. Bilo je to najzrelije i najozbiljnije vino na prezentaciji. Ima dubinu, karakterističan miris i okus na smokvu i suhe šljive. Osjeti se mineralnost. Unatoč starosti od gotovo sedam godina, pred ovim vinom je još barem desetak godina trajanja u punoj formi. Vinarija ga plasira na tržište u ograničenoj ediciji s cijenom oko 450 kuna. Opći je zaključak da se na Palihnićevim vinima vidi da su tehnološki rađena korektno i stilski prepoznatljiva u pomalo starinskoj varijanti.

Moglo bi se na kraju kazati da ova suradnja Palihnića i čak 165 kooperanata funkcionira kao dobra proširena obiteljska proizvodnja a takvi su i odnosi unutar te grupacije.

V. M. / Foto: Marko Čolić


Tagged: , , , , , , , , , ,