Poštanske marke s motivom plakata iz 20. stoljeća

Hrvatska pošta pustit će u optjecaj 29. studenoga dvije nove prigodne poštanske marke čiji će motivi biti plakati; plakat za izložbu Emanuela Vidovića koji prikazuje Umjetnički paviljon u Zagrebu iz 1921., dizajnera Radovana Tommasea te plakat za časopis Teka, izdan u Zagrebu 1974., a čiji dizajn potpisuje Mihajlo Arsovski.

Autor poštanskih marki je Orsat Franković, dizajner iz Zagreba. Nominalna vrijednost maraka označena je slovom A, što odgovara iznosu poštarine za pismo mase do 50 g u unutarnjem prometu te poštarine za dopisnicu, odnosno razglednicu u unutarnjem prometu. Marke su izdane u arčićima od 6 maraka, u 30.000 primjeraka po motivu. Hrvatska pošta izdala je i prigodnu omotnicu prvog dana (FDC).

‘Iako su nove tehnologije drastično promijenile načine suvremenoga komuniciranja, plakat još uvijek pripada vizualno najatraktivnijim medijima. Njegova je pojava u drugoj polovini 19. stoljeća uvjetovana usavršavanjem litografske tiskarske tehnike, ali i potrebom za modernim oglašavanjem u javnom prostoru’, napisala je u tekstu letka povodom izlaska novih prigodnih poštanskih maraka dr. sc. Jasna Galjer, red. prof. Odsjeka za povijest umjetnosti Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu.

Plakat za izložbu Emanuela Vidovića, dizajn: Radovan Tommaseo

Među autorima osebujnih individualnih izraza u mediju plakata s početka 20. stoljeća ističe se Radovan Tommaseo (Split, 1895. – Split, 1924.). Njegova su ostvarenja svojevrsni zaštitni znak splitske vizualne kulture početka 1920-ih godina, od slikarstva i grafike, karikatura, opreme knjiga i časopisa do primijenjene umjetnosti i plakata. Među Tommaseovim plakatima izdvaja se plakat za izložbu Emanuela Vidovića u Umjetničkom paviljonu u Zagrebu (1921.) u kojem se prožimaju elementi secesije i art decoa.

Plakat za časopis Teka, dizajn: Mihajlo Arsovski

Grafičko oblikovanje Mihajla Arsovskog (Skoplje, 1937. – Zagreb, 2020.) također je orijentirano proširenom polju vizualne kulture u kojem se poništavaju granice pojedinih žanrova, umjetnosti i popularne kulture. Od oblikovanja omladinskog tiska, plakata za Galeriju Studentskog centra, festival studentskih kazališta, Galeriju suvremene umjetnosti, Muzej za umjetnost i obrt do vizualnog identiteta Teatra &TD i niza drugih antologijskih ostvarenja, Arsovski je ostvario jedan od najistaknutijih autorskih opusa u povijesti dizajna u Hrvatskoj. Karakteristična je oprema za časopis Teka (1974. – 1976.) za koji je Arsovski osim serije publikacija osmislio čitav vizualni identitet časopisa i plakata koji su ih najavljivali. U njihovu oblikovanju osim dominantne kombinacije tiska crvene i crne, konstantu čini uloga tipografije koja dominira u opremi knjiga i časopisa, dok se serija plakata zasniva na tipografskim znakovima i ilustracijama preuzetih sa starih gravura kojima se koristi u postmodernističkoj maniri.

Prigodne poštanske marke mogu se kupiti u poštanskim uredima diljem Hrvatske te u internetskoj trgovini Hrvatske pošte www.epostshop.hr

Foto: HP


Poštanska marka za otvorenje Pelješkog mosta


Tagged: , , , , , , , ,