Prva godina kampanje Čitaj mi

Prvi rođendan nacionalne kampanje za poticanje čitanja naglas djeci od najranije dobi, ‘Čitaj mi!’, obilježen je u Dječjem vrtiću Cvrčak u Zagrebu igrokazom kojim su organizatori kampanje, glumci i djeca na zabavan način predstavili sjajne rezultate kampanje koja je ujedinila cijelu zemlju u cilju da čitanje postane svakodnevna navika svih roditelja i djece.
Čitaj miO odjeku i uspjehu prve godine provođenja kampanje ‘Čitaj mi!’ najviše govore pozitivna iskustva sudionika, ali i dojmljive brojke: gotovo 4000 slikovnica prikupljeno je za obitelji slabijeg imovinskog stanja, dječje odjele bolnica, vrtiće i domove za djecu; zabilježen je porast upisa djece u knjižnice, a više od stotinu knjižnica i tisuću volontera sudjelovalo je u više od 200 događaja koji su čitanjem okupili deset tisuća djece i roditelja, među kojima i brojne umjetnike, gradonačelnike i ministre.

Sve su to u stihovima ispričali glumci Mirna Medaković i Silvio Vovk, UNICEF-ova ambasadorica dobre volje Maja Vučić, vrtićka djeca, predstojnica Ureda UNICEF-a Valentina Otmačić, koordinatorica kampanje Kristina Čunović i autorica igrokaza o kampanji i dječja spisateljica Josipa Franjić Radulović. Veselim igrokazom prisjetili su se bajkaonica, pričaonica, čitanja naglas djeci na gradskim trgovima, u knjižnicama i bolnicama, putujućim slikovnicama u bibliobusima, nagradnog foto natječaja i milenijske fotografije ‘Čitaj mi’ koja je snimljena u Dubrovniku. Pridružila im se i potpredsjednica Vlade i ministrica socijalne politike i mladih i pokroviteljica Kampanje, Milanka Opačić, koja je djeci pročitala slikovnicu ‘Zlatokosa’ Helen Cooper.

‘Čitanje je važno jer potiče i razvija predčitalačke i čitalačke vještine u djece koje im pomažu u komunikaciji, svladavanju školskog gradiva ali i postizanju većeg uspjeha u životu općenito. Zato je naš cilj da svako dijete dobije svoju prvu slikovnicu i da se svaki roditelj upozna s dobrobitima čitanja djeci od najranije dobi. Posebno me veseli što je ova kampanja doista ušla u sva mjesta u Hrvatskoj. Tamo gdje knjižnica nema, knjige su djeci doputovale na kotačima ili u kovčezima, a uskoro će postati i dio ‘opreme’ u pedijatrijskim ordinacijama jer svako dijete ima pravo na pristup knjigama i slikovnicama’, rekla je Valentina Otmačić, predstojnica UNICEF-ova ureda za Hrvatsku.

‘U današnje vrijeme, kad su djeca više nego ikada izložena suvremenoj tehnologiji, knjiga često ostaje po strani, a važnost čitanja djeci se zanemaruje. Ova kampanja šalje poruku da slikovnica treba biti na prvom mjestu u izboru igračaka od najranije dobi i da roditelji svojim primjerom mogu promijeniti život svoje djece, stvarajući kod njih naviku čitanja koje utječe na njihov cjelokupni razvoj. Stoga te dragocjene trenutke bliskosti s djetetom kroz zajedničko čitanje priča treba njegovati od prvih dana, jer svako dijete čitanje jako veseli, a ostaje ljubav što traje život cijeli’, poručila je Milanka Opačić, potpredsjednica Vlade i ministrica socijalne politike i mladih.

Kampanja je osvanula na tisuću plakatnih mjesta diljem Hrvatske, podržali su je brojni nakladnici kao i mediji koji su objavili dvjestotinjak priloga o kampanji. Knjižničari su u većini gradova zabilježili porast upisa najmlađe djece u knjižnice. Primjerice u Koprivnici je 2013. upisano 33 posto djece više u odnosu na 2012., dok su se posjeti roditelja s djecom udvostručili. Sličan trend bilježe i knjižnice u Zadru, Rijeci, Karlovcu, Splitu i Vinkovcima. Kreativni knjižničari širom zemlje spremaju brojna nova iznenađenja za svoje članove: čitanje priča za laku noć, izložbe slikovnica i okrugle stolove, otvaranje malih knjižnica u pedijatrijskim ordinacijama, te promicanje zavičajne književnosti čitanjem na narječjima. Kampanji se ove godine pridružilo i Hrvatsko logopedsko društvo koje će organizirati radionice za roditelje i odgajatelje ali i širu javnost o ranoj pismenosti, jeziku, čitanju i pisanju.

Istraživanje koje je za UNICEF 2012. provela agencija Ipsos Puls pokazalo je da 23 posto roditelja šestomjesečne djece u Hrvatskoj ne čita i ne gleda slikovnice sa svojim bebama te da zajedničko čitanje nije dio svakodnevnih navika devet posto roditelja jednogodišnjaka, sedam posto roditelja trogodišnjaka i 14 posto roditelja šestogodišnjaka. Istraživanje je pokazalo i da četiri posto jednogodišnjaka, dva posto trogodišnjaka i jedan posto šestogodišnjaka nema niti jednu slikovnicu.

Cilj je kampanjom ‘Čitaj mi’ obuhvatiti sve roditelje i djecu, a čitanje učiniti bliskom navikom roditelja i djece za koju je dovoljno izdvojiti već 15 minuta dnevno.

Kampanju organiziraju Komisija za knjižnične usluge za djecu i mladež Hrvatskog knjižničarskog društva, Hrvatsko pedijatrijsko društvo, Hrvatsko čitateljsko društvo, Hrvatska udruga istraživača dječje književnosti, Hrvatsko logopedsko društvo i UNICEF Hrvatska, pod pokroviteljstvom Ministarstva socijalne politike i mladih.

Opširnije na: www.citajmi.info / Foto: Igor Nobilo

Tagged: , , , , , , , , , , ,