Radiohead balet Radio & Juliet

Denis Matvienko, prvak Marijinskog teatra iz Sankt Petersburga, jedan od najboljih baletana današnjice, stiže u Zagreb kako bi nastupio u baletnim predstavama ‘Radio & Juliet’ te ‘Quatro’, 20. travnja u dvorani Lisinski.

Po broju osvojenih nagrada na najprestižnijim natjecanjima te broju otplesanih glavnih uloga, Matvienko se svrstava među najbolje baletane svijeta. Umijeće Matvienka najbolje je opisala legendarna Natalija Makarova:
‘On je Barišnikov, Nurejev i Godunov u jednoj osobi. Balet nije video takav fenomen već duže vrijeme.’

Nakon što je postigao sve osobne ciljeve kao plesač klasičnog baleta, u njemu se javila želja ovladati koreografijama modernog baleta. Započeo je suradnju s poznatim koreografom Edwardom Clugom, koja je rezultirala nastankom modernih baleta ‘Radio & Juliet’ te ‘Quatro’, a isti su odmah po premijerama izazvali veliki interes javnosti. Budući da se u ‘Radio & Juliet’ za glazbenu podlogu koristi isključivo glazba benda Radiohead, interes se proširio na širok spektar pojedinaca koji su složni u jednom: ovo je izniman spoj koji ostavlja bez daha. ‘Može se plesati čak i na zvuk kiše ili otkucaje srca, zato su balet i rock muzika odličan spoj” rekao je Matvienko, ‘Edward Clug je u predstavi Radio & Juliet koristio poznate pjesme Radioheada, odatle naziv spektakla – to je igra riječi. No, iako se u pjesmama Radioheada ne spominju veronski ljubavnici, one stvaraju neponovljivu emocionalnu pozadinu spektakla koja u potpunosti odgovara priči.’

Ipak, Clugova interpretacija Shakespearove tragedije pomalo je uvrnuta verzija poznate priče o Romeu i Juliji. Julija u ovoj verziji ne umire već se radnja odvija iz njezine perspektive. Denis Matvienko 20. travnja u Lisinkom nosi glavne uloge u obje predstave raspoređene u dva čina – prvi čin ‘Quatro’ te drugi, ‘Radio&Juliet’ dok će ulogu Julie iznijeti mlada i perspektivna balerina, Olga Tymosheva.

‘Balet ‘Quatro’ Clug je izvorno postavio posebno za mene, Leonida Sarafanova, moju ženu Anastasiju i Leonidovu ženu Olesiju Novikovu’ otkrio je Matvienko. Iako će postava u Zagrebu biti drugačija od izvorne, nadodaje: ‘Za razliku od Radio&Juliet, u baletu Quatro ne postoji jasan slijed radnje. Pri stvaranju ove predstave Clug je krenuo od karaktera umjetnika, dao nam obrise priče, a mi smo je dopunili svatko na svoj način. Gledatelji, s druge strane, također smišljaju svoju priču gledajući četiri umjetnika na pozornici. I to je vrlo interesantan i jedinstven doživljaj.’

Otkad su predstave najavljene, u hrvatskim baletnim krugovima nastalo je poprilično oduševljenje. Azamat Nabiullin, prvak baleta HNK-a, komentirao je dolazak slavnog kolege u Zagreb: ‘Denis Matvienko je sigurno jedna od najvećih baletnih zvijezda na međunarodnoj sceni. Radi se o miljeniku publike i kritike, umjetniku čije ime u pravilu rasprodaje predstave. Klasični primjer vrhunskog školovanja u bivšem Sovjetskom savezu. Gotovo je nemoguće ukratko nabrojati sve nagrade koje je osvojio ili uloge koje je otplesao, ali u svakom slučaju, to je plesač koji u malom prstu ima kompletan zahtjevan klasični repertoar, a iskazao se i u modernom izričaju. Njegov dolazak puno znači za zagrebačku publiku.’

T. T.


Bajadera
Balet Bajadera u kinu
Tagged: , , , , , , , , , , ,