Slovenska nagrada Izidor Cankar i u hrvatskim rukama

Jedna od najuglednijih slovenskih strukovnih nagrada Priznanje Izidor Cankar, Slovenskog društva povjesničara umjetnosti, ovaj put odlazi i u hrvatske ruke, a dodjela će se održati u Ljubljani 22. rujna.Na prijedlog grupe profesora Odsjeka za povijest umjetnosti Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Ljubljani, komisija za dodjelu nagrade jednoglasno je odlučila Priznanje Izidor Cankar dodijeliti urednicima i autorima monografije ‘Na rubu: Vizualna umjetnost u Kraljevini Jugoslaviji (1929.-1941.)’.

Riječ je o kapitalnom djelu nastalom u povodu iznimno posjećene i medijski popraćene izložbe otvorene u Modernoj galeriji u Ljubljani 2019. godine. Uz kolege iz Slovenije, Srbije, Bosne i Hercegovine i Makedonije, koautori izložbe i monografije su hrvatski povjesničari umjetnosti – dr. sc. Lovorka Magaš Bilandžić s Odsjeka za povijest umjetnosti Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu i dr. sc. Petar Prelog s Instituta za povijest umjetnosti te povjesničar filma Daniel Rafaelić.

‘Velika je čast primiti Priznanje Izidorja Cankarja koje bijenalno dodjeljuje Slovensko umetnostno-zgodovinsko društvo za istaknute doprinose iz povijesti umjetnosti, a kojim su ove godine nagrađeni urednici i autori tekstova u monografiji Na robu: vizualna umetnost v Kraljevini Jugoslaviji (1929–1941.). Kustos izložbe dr. sc. Marko Jenko okupio je tim stručnjaka iz regije koji su sudjelovali u izboru građe i napisali popratne tekstove posvećene pojedinim dionicama – od slikarstva i kiparstva do filma i fotografije, sudjelovanja Kraljevine Jugoslavije na Venecijanskom bijenalu, itd. Izložba i nagrađena monografija rezultirale su novim sagledavanjem kompleksnog desetljeća te različitih pojava koje su obilježile umjetnost 1930-ih, a dobra recepcija izložbe i ova nagrada potvrđuju da je uloženi trud u realizaciji ovoga međunarodnog projekta prepoznat od strane šire i stručne javnosti’, rekla je o ovom značajnom priznanju dr. sc. Lovorka Magaš Bilandžić, koja je obradila dionicu posvećenu fotografiji 1930-ih u Kraljevini Jugoslaviji.

Priznanje Izidor Cankar, nakon slovenskog ICOM-a, druga je u nizu važnih strukovnih nagrada kojom se ova izložba ovjenčala, a na filmski ‘dio priče’ osvrnuo se Daniel Rafaelić: ‘Domaći kraljevinski filmski počeci, ali i njihov međunarodni odjek, i danas ispunjavaju ponosom, s obzirom na to da je u to vrijeme bavljenje filmom značilo ujedno i investiranje vlastitog – dakle ne državnog – novca te tržišno natjecanje s Hollywoodom i Babelsbergom. Ono što je tada, u filmskom smislu uspjelo Mariji Jurić Zagorki nije Titu Strozziju; ono što je uspio u Berlinu, Franjo Ledić nije uspio ostvariti u Zagrebu. Ipak, njihovi vrhunski umjetnički napori osigurali su nama danas mirnu znanstveno-istraživačku savjest – i jednu vrhunsku izložbu. Nagrada Izidor Cankar time ispunjava zahvalnošću i ponosom, ali u daljnjoj karijeri i obvezuje.’

I. C. / Foto Željka Benčić i Dejan Habicht



Tagged: , , , , , , , , , , , ,