Velid Đekić: Red! River! Rock!

Zagrebačko predstavljanje knjige Red! River! Rock! (svjedočanstva o početku rocka u Hrvatskoj i istočnoj Europi, te prvog monografskog prikaza jedne domaće gradske rock-scene 60-ih) održat će se u utorak 8. travnja u glazbenoj knjižari Rockmark u 18 sati. Knjigu će predstaviti autor Velid Đekić te glazbeni kritičari Hrvoje Horvat i Zlatko Gall.
Red River Rock - Velid ĐekićMogu li socijalizam i zapadna pop kultura zajedno? Nova knjiga riječkog autora Velida Đekića ‘Red! River! Rock!’ govori da mogu, točnije da su mogli, za što je Rijeka jedan od  ponajboljih primjera.
Bio je prijelaz 50-ih i 60-ih, domaći proizvodni kolektivi ostvarivali su nov  uspjehe, radničku klasu i poštenu inteligenciju s novinskih je fotografija promatrao maršal Tito. Mladići i djevojke iz Đekićeve knjige, međutim, malo su čitali novinske stranice, mnogo su više slušali programe Radio Monaca i Radio Luxembourga. Nazivali su ih čupavcima, električarima, krivcima za ‘plesno-urlatorske večeri’ u gradu na Rječini. A oni su bili samo mladići i djevojke koji su se odazvali prekograničnim ritmovima Elvisa Presleya, Shadowsa, Chubbyja Checkera i ostalih pop zvijezda toga vremena.

U povodu izlaska knjige iz tiska u Rijeci je postavljena spomen ploča u sjećanje na nekadašnji klub Husar. Metaforički rečeno, ono što su Britaniji Liverpool i Cavern Club, to su Hrvatskoj Rijeka i Husar. Oba kluba otvorena su iste godine, s time da je Husar smjesta krenuo oštro, rock’n’rollom, a Cavern se toj vrsti glazbe prepustio tek 1960. godine. Husarova rock zvijezda tada je već sjala tri godine, pa Cavern u toj usporedbi gubi. Zaostatak je morao nadoknađivati uz pomoć Beatlesa… Husar je djelovao od 1957. do 1964. godine. Pokrenulo ga je Društvo prijatelja zabavne muzike, koje je u njemu okupljalo mlade sklone rocku, redovno organizirajući program nazvan ‘ples sa ploča’. Husar je rock klub i disko klub u jednom. Izraz disko klub tada još nije u optjecaju, ali je jasno kako je na djelu upravo to. Husar je prvi rock i disko klub u Hrvatskoj, na području Jugoslavije i socijalističkog dijela Europe (dakle, on je početak rocka u istočnoj Europi!), te jedan od prvih disko klubova na europskom kontinentu. Za usporedbu, dovoljno je podsjetiti na primjer Njemačke, koja je dobila svoj prvi disko klub u Achenu 1959. godine, dvije godine poslije Rijeke. Prvi DJ u Husaru, što znači prvi domaći DJ uopće (ni termin DJ tada još ne postoji!), bio je Vito Franovich. Uz njega, ispunjavanja Husara rock ritmovima prihvatili su se gramofonski čarobnjaci Tonči Host, Toni Habčić, Davor Plešković, Igor Barbalić, Zoran Dimitrijević, Zdravko Lešić i drugi.

Nakon Husara, krenuli su plesnjaci sa živom rock glazbom u dvoranama Sayonara, Dynamo, Mustafa, Thalia, Sahara, Car Emin, Index, na Mlaki, Tenisu, Nafti, itd. Izdanje rekonstruira priču o tim plesnim prostorima, o pokretačima scene, izvođačima, graditeljima instrumenata, autorima, disc jockeyima i fotografima. U kronološkom nizu od čak 40 portreta rock družina, kojima pripada središnji dio knjige, mjesto su našli: Uragani, Kondori, Kon-Tiki, Meteori, Brucoši, Pepermint, Sinovi mora, Sonori, Riječani, Suveniri, Crni biseri, Jadran, Eho, Sirene, Plave zvijezde, Kvarner, Bohemi, Kristali, Elektroni, Automati, Novi automati, Mušketiri Sijela 18, Henric III, Demoni, Kockari, Grejs, Sjene, Mamini i tatini, Six Souls, Blow Up, The New, Boom Band, Tois, Horizonti, Neda & Miljenko & Dario, Lafan Karlo Set, Grupa 777 i Colosseum Ars 9.

Knjigom ‘Red! River! Rock!’ Rijeka postaje prvi hrvatski i ex jugoslavenski grad koji je monografski dokumentirao vlastitu rock scenu toga desetljeća. Više nego primjereno, tragom činjenice da je Rijeka rodno gnijezdo rocka u Hrvatskoj & Jugoslaviji & socijalističkom dijelu Europe. Tu su postavljeni brojni kameni temeljci scene: otvoren prvi rock klub tadašnje države (disko klub Husar, 1957), formiran prvi rock sastav (Uragani, 1960), organiziran prvi nastup britanskog rock banda u istočnoj Europi (Colin Hicks & Cabin Boys, 1960), načinjene prve autorske skladbe (Dario Ottaviani, 1962), započeo radom prvi rock-fotograf (Ante Škrobonja), pokrenut prvi jazz rock band (Grupa 777, 1969) itd. U takvom nizu senzacionalnih otkrića koje nudi knjiga izdvaja se i pojava pjevačice Eti Juvan, koja zvučnim i filmskim snimkama s njemačkom grupom Can, začinjavcima krautrocka, bilježi najveći međunarodni uspjeh Yu rock scene 60-ih. Izdanje ima 384 stranice, s oko 400 probranih, mahom nepoznatih fotografija.

Rockmark

Tagged: , , , , , , , , , , , , , , , ,