DA2 Festival: Glavna nagrada filmu Tiranska urota

U Institutu Liszt – Mađarskom kulturnom centru završio je 7. DA2 Zagreb Design, Art & Architecture Film Festival, koji je donio presjek inspirativnih filmskih ostvarenja o svijetu umjetnosti, dizajna i arhitekture.

Filmovi iz selekcije odveli su nas na putovanje diljem svijeta donoseći intimne priče velikih umjetnika, arhitekata i dizajnera, ali i uvid u vizionarske urbanističko arhitektonske intervencije i promišljanja suvremene umjetnosti.

Međunarodni interdisciplinarni žiri u sastavu: redateljica Denise Zmekhol, urednica i novinarka Alemka Lisinski i arhitekt Alen Žunić, najinspirativnijim filmom proglasio je film ‘Tiranska urota“ Manfredija Lucibella, a posebno priznanje dodijeljeno je filmu redateljice Valentine Ganeve ‘Schindler: Arhitekt prostora’.

Žiri je svoju odluku obrazložio: ‘Tiranska urota u stilski snažnom izrazu na gledatelja baca mnoštvo pitanja: je li provokacija u temelju svake umjetničke intervencije? Možemo li doista i do kraja vjerovati onome što vidimo vlastitim očima? Kako proniknuti u različite slojeve umjetničkog djela? Lucibellov film je lako gledljiv, ali nitko se ne bi trebao zavaravati da u toj vještoj i tečnoj strukturi nisu uključene temeljne etičke dileme – gdje počinje, a gdje završava umjetnička intervencija, i ima li umjetnost ‘pravo’ preskočiti sve moralne norme? Ukoliko bismo potražili igrano-filmski pandan ovog dokumentarca, svakako asocijacije lete i prema švedskoj crnoj satiričnoj komediji Kvadrat Rubena Ostlunda (Zlatna palma, 2017.). I Tiranska urota, naime, dijelom zahvaća i kritički se odnosi prema često vrlo ciničnim praksama u suvremenom vrednovanju umjetničkih praksi i djela. Žiri vjeruje da nagrada Iskra – u skladu sa svojim imenom – ide u prave ruke, autoru odnosno radu koji zahvaća tzv. big picture suvremenog umjetničkog stvaranja, prelazeći granice svake pojedine umjetnosti i pitajući se što danas djelu, i naravno, umjetniku, daje vjerodostojnost’.

Posebno priznanje filmu ‘Schindler: Arhitekt prostora’ dodijeljeno je za izuzetno suptilnu, višeslojnu i vizualno preciznu rekonstrukciju života jednog od najvažnijih, a često zanemarenih arhitekata moderne arhitekture 20. stoljeća. ‘Redateljica vješto spaja arhitektonsku analizu, kulturnu povijest i poetski filmski izraz, stvarajući portret Rudolpha Schindlera koji nadilazi biografski okvir i postaje kontemplativno putovanje kroz samu bit njegove prostorne filozofije čime stvara poligon za razumijevanje arhitekture i kao intimnog iskustva, a ne samo estetskog artefakta.’

‘Izuzetno sam sretna što su i publika i članovi žirija bili oduševljeni ovogodišnjom selekcijom i programom DA2 Film Festivala. Kroz filmske projekcije zajedno smo se smijali, diskutirali s fantastičnim gostima i otvorili niz inspirativnih tema o ulozi umjetnosti i arhitekture, kao i o raznim suvremenim društvenim i kulturnim problematikama. Ovaj festival još jednom je pokazao da film može biti prostor susreta, dijaloga i novih ideja, te smo ponosni na zajednicu koja se iz godine u godinu širi i raste zajedno s nama’, izjavila je umjetnička direktorica i selektorica DA2 Film festivala Tina Hajon.

DA2 Film Festival donio je i hrvatsku premijeru filma ‘David Lynch: Enigma u Hollywoodu’ redatelja Stéphanea Gheza, fascinantan portret jednog od najutjecajnijih redatelja našeg vremena, te intimnu posvetu arhitektici i majci u filmu ‘Ada – moja majka arhitektica’ redateljice Yael Melamede. Publika je imala priliku pogledati i projekciju dokumentarca koji je donio novo čitanje stvaralaštva preteče apstraktnog slikarstva: ‘Kandinski: Boje zvukova’ Pierre-Henrija Giberta, filozofski portret švedskog modernista ‘Lewerentz: Božanska tama’ Svena Blumea i aktualni film ‘Klimatska umjetnost: od prosvjeda do utopije’ Mathiasa Fricka, koji propituje ulogu umjetnosti u doba klimatske krize. ‘Nuvola: Otvoren projekt za grad’ Luce Caonea, kroz jedinstvenu perspektivu arhitekta Cina Zucchija prikazao je kako suvremeni Torino pronalazi novi urbani identitet i ritam.

U želji da se publici ponudi još bogatije i inspirativnije iskustvo, sedmo je izdanje donijelo i novost u vidu proširenja filmskog programa. Osam filmova natjecalo se za nagradu Iskra, dok su tri prikazana izvan konkurencije. Po prvi put otvoren je i Regionalni fokus, kojim je cilj približiti domaće autore festivalskoj publici. Otvorio ga je film ‘Vude, ti si pobijedio’ redatelja Senada Šahmanovića posvećen velikom animatoru, scenaristu i redatelju, jedinom hrvatskom oskarovcu, Dušanu Vukotiću. Uz to, festivalski program donio je i dvije posebne projekcije. ‘Regularno ili Super: Pogledi na Miesa van der Rohea’ Patricka Demersa i Josepha Hillela kao svjež i promišljen uvid u nasljeđe modernističkog genija i njegov utjecaj na suvremenu arhitekturu i ‘Thom Browne: Krojač snova’ Reinera Holzemera, koji otkriva vizionarski svijet jednog od najutjecajnijih suvremenih modnih dizajnera.

Bogat diskurzivni program DA2 Film Festivala, otvorio je Márton Orosz, dobitnik nagrade Iskra 2023. godine za film ‘György Kepes – Interthinking Art + Science’, predavanjem koje istražuje evoluciju novih medija u umjetnosti i postavlja ključno pitanje: Može li nas tehnologija zaštititi od same sebe? U tradicionalnim ‘Šta DA?’ razgovorima, u okviru kojih se predstavljaju filmovi iz programa te pobliže upoznaju svjetski kreativci i njihova djela, sudjelovali su filmski kritičar i programski voditelj Kinoteke Marijo Kozina, kustosica Vanja Žanko, arhitekt Marko Dabrović, arhitekt i teoretičar Hrvoje Njirić, talijanski montažer Diego Berrè te filmski redatelj Hrvoje Hribar, komentirajući teme filmova i dijeleći svoja iskustva i stručna promišljanja s publikom. Razgovore su moderirale Vlatka Kolarović i Ivana Antunović Jović. Vizualni identitet festivala dizajnirao je nagrađivani studio kuna zlatica.

Iako je festival u svom fizičkom obliku završio, inspirativna filmska ostvarenja o kreativcima iz svijeta umjetnosti, dizajna i arhitekture i dalje su dostupna za gledanje online diljem Hrvatske, na platformi www.ondemand.kinomeetingpoint.ba do 1. studenoga.

M. R. / Foto: Samir Cerić Kovačević


Tagged: , , , , , , , ,