Famozna: Predstava o najgoroj sopranistici svih vremena

U četvrtak 25. siječnja (20 sati) u zagrebačkom Histrionskom domu bit će održana premijera predstave ‘Famozna’, suvremenog britanskog dramatičara Petera Quiltera, u režiji Krešimira Dolenčića. U predstavi glume: Anja Šovagović Despot, Zoran Gogić, Fabijan Komljenović, Ivana Lazar, Vanja Matujec i Marija Sekelez.Svjetski poznata glazbena komedija ‘Glorious!’ (2005.) temelji se na istinitoj priči o najgoroj sopranistici svih vremena Florence Foster Jenkins rođenoj 1868., a preminuloj 1944. godine.

Florence je tijekom svog života sanjala postati operna pjevačica, premda nije imala talenta kao ni pjevačko obrazovanje. Kroz vrijeme se, spletom okolnosti, njezina životna želja ispunila nakon smrti oca, čije joj nasljeđe omogućuje snimanje i izdavanje svojih jedinstvenih i neponovljivih ‘tumačenja’ nekih od najpoznatijih sopranističkih arija, uključujući i ‘Kraljicu noći’ – ariju iz Mozartove ‘Čarobne frule’, kao i ‘Adele’ – ariju iz Straussove operetne palice…

Jenkinsova zapravo nije imala osjećaj za ritam i intonaciju, a ni sluha, no to je nije zaustavilo na putu do ‘uspjeha’ te je i kao takva postala svjetski glazbeni fenomen. Njezine snimke iz četrdesetih godina 20. stoljeća pripadaju jedinstvenom arhivskom blagu i skoro pa stoljeće nakon snimanja izazivaju smijeh.
Najkraće rečeno: ‘…ovo je otkačena glazbena komedija, koja proizvodi tonove smijeha i opuštene atmosfere…’
Krešimir Dolenčić, redatelj

Predstava opisuje Florence Foster Jenkins, rođenu kao Narcissu Florence Foster, entuzijastičnu sopranisticu koja je zapravo postala slavna zbog svoje potpune pjevačke nesposobnosti. Rođena je u bogatoj obitelji i od malena je željela pjevati i studirati glazbu u inozemstvu, no roditelji joj nisu željeli omogućiti studij. Nakon očeve smrti, uz pomoć naslijeđa došla je do sredstava koji su joj omogućili pjevačku karijeru u Philadelphiji.
Jenkins nije imala nimalo smisla za ritam i intonaciju, i teško je držala tonove pa se njezin privatni učitelj prilagođavao njezinim pogreškama u ritmu i tempu. Unatoč tome, ili baš zbog tog neobičnog načina pjevanja, Florence je postala izuzetno popularna.

Publika ju je voljela zbog zabave, a ne zbog njezinih pjevačkih sposobnosti, iako je Jenkins bila potpuno uvjerena u veličinu svoga talenta. Postala je istaknuta glazbena kultna figura u New Yorku tijekom 1920-ih, 1930-ih i 1940-ih. Cole Porter, Gian Carlo Menotti, Lily Pons, Sir Thomas Beecham i druge slavne osobe bile su njezini obožavatelji.

Uspoređivala se s poznatim sopranima, a kritičare je opisivala kao ‘profesionalno ljubomorne’. Svjesna kritika, ponosno je izjavila: ‘Ljudi mogu reći da ne znam pjevati, ali nitko ne može reći da nisam pjevala ‘. Jenkins je na groteskan način pjevala poznate operne komade kao na primjer arije Mozarta, Brahmsa, Verdija, Straussa i drugih.

Bila je sretna i vesela žena okružena krugom odanih prijatelja koji su je stalno hvalili i laskali joj, iako su, kao i ona, bili jednako neskromni i ekscentrični. 1909. godine je upoznala St. Claira Bayfielda, koji joj je postao menadžer i s kojim je bila u neobičnoj ljubavnoj vezi. Velik dio Florencine karijere i života činio je i mladi pijanist Cosme McMoon, koji ju je pratio na njezinim koncertima. U dobi od 76 godina, Florence Jenkins se napokon ispunio san te je 25. listopada 1944. nastupila u njujorškom Carnegie Hallu. Ulaznice za njezin koncert bile su rasprodane tjednima prije. Mjesec dana nakon koncerta pjevačica je preminula. Florence Foster Jenkins se nije pretvarala da zna pjevati, ona je bila uvjerena u to i time je bila primjer svima onima koji sanjaju, a nemaju dovoljno hrabrosti učiniti nešto…

K. H. / Foto: Ines Stipetić

Tagged: , , , , , , , , , , , , ,