Ispod površina: Optički zvuk

Nova edicija projekta međunarodne suradnje ‘Ispod površina’, koji se odvija u organizaciji Udruge bivših učenika ŠPUD-a Zagreb (UBU) i Instituta za medijsku arheologiju iz Beča (IMA), bit će predstavljena u Zagrebu od 21. do 31. ožujka u Salonu Izidor Kršnjavi kroz izložbu ‘Optički zvuk’.Program otvorenja započinje u utorak 21. ožujka (19 sati). Autori izlagači su multimedijalni umjetnici iz Austrije Klaus Filip, Arnold Haberl aka noid (Photophon, Sound illuminating a room. Looking with the ears.), Tamara Wilhelm (Fade out) te zagrebačka umjetnica Vanda Kreutz koja izlaže instalaciju ‘Nevidljivo svjetlo’.

‘U elektroničko/digitalnim audio/vizualnim umjetnostima i njihovoj izvedbi, produkcija zvuka i slike obično je nevidljiva i oslobođena svoje tjelesnosti. Rezultat je publici često neshvatljiv. U isto vrijeme suočeni smo s mnogo različitih metoda produkcije i prezentacije ovog žanra umjetnosti: od hakiranja hardvera do kodiranja uživo, od nastupa uživo do instalacija. Projekt Ispod površina želi zagledati dublje u slojeve primijenjenih medija, reflektirajući o metodama i alatima koji se koriste za stvaranje umjetnosti. Uz pomoć rezultata ovog refleksivnog procesa izgradit će se kapaciteti za bolju komunikaciju s općom zainteresiranom publikom, studentima, učenicima, organizatorima, umjetnicima, teoretičarima i kulturnim profesionalcima’, ističu voditelji projekta.

Od 19.30 slijedi koncertni program – ambijentalni glazbeni performans pod nazivom ‘Optički zvuk’. ‘Svjetlo govori, svjetlo stvara glazbu. Tim riječima Emerich Spielmann predstavio je Superpiano na emitiranom programu bečke radio stanice RAVAG 1929. godine. Leon Theremin 1931. godine razvio je prvi optičko zvučnu ritmičnu mašinu (Rhytmicon) i ranih 1930-ih ruski kompozitor Arseny Avraamov te njemački filmaš Oskar Fischinger započinju crtati zvučne valove na film. Krajem 1950-ih Daphne Oram kreirao je Oramics, u međuvremenu u New Yorku u isto vrijeme austrijski kompozitor Max Brand razvijao je optički sintesajzer, koji se temeljio na istom principu Daphne Oramova Oramics sistema. Kroz seriju izložbi, radionica, razgovora i koncerata, umjetnici i istraživači pozvani su da osvijetle principe optičkog zvuka i uvedu ih u 21. stoljeće.

Koncertni performans izvode umjetnici Klaus Filip and noid (Sonic Luz – The comeback of the optosonic synthesiser) i Tamara Wilhelm na glazbenom instrumentu vlastite ručne izrade (DIY noise machines).

U sklopu projekta ‘Ispod površina’, 22. ožujka u 16 sati u Salonu Izidor Kršnjavi odvijat će se i radionice koje će voditi umjetnici Klaus Filip i noid (Playing Sonic Luz) te Tamara Wilhelm (Building DIY noise machines), nakon kojih u 18.30 sati započinju panel diskusije na kojima sudjeluju domaći i strani umjetnici-panelisti: Vitar Drinković (Process of perception), Klaus Filip i noid (The making of photophon und Sonic Luz), Miodrag Gladović i Bojan Gagić (Luminoacoustics), Hrvoje Hiršl (Interference), Ivan Marušić Klif (Somehow, everything starts with a dot), Vanda Kreutz (Invisible light), Elisabeth Schimana (Optical Sound in Austria and Russia), Tamara Wilhelm (The Making of fade out).

Voditelji projekta su Bernarda Cesar, Marija Juza, Filip Pintarić (UBU) i Elisabeth Schimana (IMA), a asistenti su Margareta Belančić, Jelena Lovrec, Petra Matić, Marina Mršić i Neva Zidić. Organizatori i provoditelji projekta su Udruga bivših učenika ŠPUD-a Zagreb – UBU, IMA – Institut of Media Archeology (Beč), u suradnji sa Školom primijenjene umjetnosti i dizajna Zagreb, Sintomentom i kreativnom platformom Organizam.

Projekt ‘Ispod površina’ odvija se u sklopu projekta ‘Runaway Art ŠPUD’ (ALU, MSU), te uz potporu Ministarstva kulture RH i Grada Zagreba. Izložba je otvorena do 31. ožujka i može se razgledati u radnom vremenu Salona. Ulaz na sva događanja je slobodan.

I. B.

Tagged: , , , , , , , ,