Izložba mozaika Luke Petrača

U Galeriji Kristofora Stankovića (zagrebačka Starogradska vijećnica) otvorena je izložba mladog umjetnika Luke Petrača.
OLYMPUS DIGITAL CAMERALuka Petrač se pokazljivo predstavio Zagrebčanima svojom izložbom likovnih radova u okviru programskih izložbi Mladi umjetnici u Galeriji Kristofora Stankovića, koje se održavaju u galeriji. Izložba pokazljivo predočava dojmljive a umjetnikovom vještinom učinjene vrlo raspoznajne mozaike , učinjene tehnikom koja je sve manje zastupljena i gotovo zanemarena u ovodobnoj hrvatskoj likovnoj umjetnosti.  Izložba pokazuje uz djela i primjetan umjetnički talent iz kojeg uvelike navire vjerodostojno likovnjaštvo , umjeće i  mladčeva vještina izražavanja,  naročito prema zahtjevnom svijetu publike.

Zapravo Petračev likovni jezik čine njegovi uvjerljivi pomno oblikovani izričaji,  učinjeni u tradicijskoj tehnici,  iz kojih jasno progovora baš (ono) zaboravljivo – jer moguće se je umjetnošću a pritom ukazati na promjenjvu povjesnicu svijeta. Umjetninama, tj. mozaicim  se može izraziti portret , a moguće je svjedočiti ne samo o izgledu osobe ali i o mnogim istinama iz svekolikog zbiljskog životnog okruženja.

‘Još kao student, na Grafičkom odsjeku ALU-Zagreb, Luka Petrač odabrao je mozaik kao slikarsku disciplinu za svoj likovni izričaj. Upotreba grafičkog izraza nije novum u tehnici mozaika, ali je svakako specifičan način slikarskog oblikovanja. Sretna okolnost za mladog umjetnika je dobar temelj, kako u tehničkom tako i u izražajnom smislu, koji je dobio tijekom studija (od svog majstora prof. Garčevića). Petrač je spoznao vrijednosti mozaičkog načina oblikovanja te ga je to ponukalo da se ozbiljno počne baviti ovom disciplinom. Veliki je to izazov za koji je potrebno izrazito strpljenje i posvećenje u usporedbi od lakoće i brzine nanošenja boje na papir ili platno. Potpuno se predavši mozaičarskoj alkemiji stvaranja, Petrač usitnjuje, razlaže arhaične prirodne materijale (mramor, oblutke i razno kamenje) da bi im opet udahnuo novi život utiskujući ih u svježu žbuku. Motivi su dobar spoj apstraktnog i simboličnog, izgrađeni rafiniranom simbiozom. Sve je dobro odvagano, nadopunjuje se treperavost i sjajnost smalti na mukloj pozadini ili glavnom motivu satkanom od višebojnih tesera različitog prirodnog materijala fine izvedbe. Petrač smalte koristi škrto, ali decentno, sasvim dovoljno da akcentira pojedine vibracije na način poentiranja i u kontrapunktu. Tako smalti Petračevim mozaicima daju određenu finoću i svečanost, bogatstvo u siromaštvu, jednom riječju minimum materijala – maksimum doživljaja. Umjetnik kao zidar gradi – zida od detalja prema cjelini stvarajući različite asocijativne apstraktne motive duboko utkane u podsvjesnosti i povijesnosti. Glavni motiv se ističe, stapa ili utapa ili izranja iz svijetle pozadine. Klasičan pristup mozaiku i upotreba direktnog načina rada ne sputava mladog umjetnika, naprosto ga oslobađa, on je slobodan u mozaiku’, kazao je prof. Milun Garčević na ALU u Zagrebu.

Mnoštvo je radova izložba predočila, načinjenih primjetno na svojstven autorski način,  sadržajnim likovnim izrazima zaista izvrsnih mozaika u Galeriji Kristofora Stankovića u Zagrebu. Stoga nakon otvorenja ove pregledne izložbe zaključujemo da se Petračevi mozaici pokazuju u dvoranama galerije kao iznimno zapaženi umjetnički likovni izričaji , iako nastali na početnom putu autorovog umjetničkog  procesa, i u skladu s mogućostima jednog studenda ALU ovodobnice.

Ivan Raos

Tagged: , , , , , , , , , , , ,