U Galeriji PM u Zagrebu, u petak, 17. srpnja (19.30 sati) bit će otvorena izložba kanadske fotografkinje Nathalie Daoust ‘Korean Dreams’ na kojoj će se predstaviti s 25 fotografija dimenzija 100 x 70 cm, snimljenih u Sjevernoj Koreji.
‘Korean dreams’ montrealske fotografkinje Nathalie Daoust poigravaju se konceptima stvarnosti i mašte – oba se ova koncepta tematski ponavljaju u njezinom dosadašnjem radu. Za potrebe ovog projekta, Daoust je otputovala u Sjevernu Koreju te je bilježila prizore iz jednog od najzatvorenijih društava na svijetu.
Mnoge su njezine fotografije spontane te su nastale korištenjem daljinskog okidača kako ne bi bila otkrivena tijekom tog procesa. U zemlji u kojoj su na snazi stroga ograničenja ljudskih prava, kretanje stranaca također je strogo ograničeno te im nije dopušteno samostalno putovati. Umjesto toga, plan obilaska koji sastavlja vlada uključuje javne građevine, industrijska područja i mnogobrojne propagandne kipove koji slave ‘Vječnog predsjednika’ Kim II-sunga (1912.-1994.). Informacije koje vodiči uposleni od strane vlade daju posjetiteljima su pristrane te je zabranjena interakcija s lokalnim stanovništvom. Nekolicini ljudi koji posjete Sjevernu Koreju istina i stvarnost mogu biti neuhvatljive – to je mjesto obilježeno onime što je skriveno, a ne onime što je otkriveno. Fotografiranje ljudi, posebice vojske, strogo je zabranjeno.
Tijekom fotografskog postupka, subjekti na slikama Nathalie Daoust postaju zasjenjeni; sustavnim raščlanjivanjem originalnog negativa nastaju fotografije koje se čine nejasnima, zamućenima i pomalo sablasnima. Kako se uklanjaju slojevi filma, tako se sve više otkriva osjećaj otuđenosti između fotografkinje i njezinih subjekata. Metode koje Daoust primjenjuje u tamnoj komori također oponašaju način prenošenja informacija u Sjevernoj Koreji – one se guše sve dok se istina ne izgubi u procesu. (Izravne činjenice, poput dobi trenutnog vođe Kim Jong-Una te informacije o njegovom bračnom životu, ne mogu se utvrditi). ‘Korean dreams’ istražuje identitet i način na koji se Sjevernokoreanci od najranije dobi ‘hrane’ dezinformacijama. Daoust taj proces dezinformiranja simulira u tamnoj komori. Subjekti na njezinim fotografijama podložni su fotografskom postupku te stoga postaju ranjivi. To je klasična borba za moć između priče i pripovjedača.
(Matt Paish)
Biografija
Fotografije Nathalie Daoust odražavaju ljubav prema slučajnim mjestima i divljem, neiscrpnom osjećaju radoznalosti. Istražujući, proživljavajući i dokumentirajući rijetko posjećena mjesta i pažljivo skrivene hotelske sobe, Daoust je proteklo desetljeća provela stvarajući voajerske uvide u ove, inače prikrivene, stvarnosti. Kanađanka Daoust, koja je studirala tehničke aspekte fotografije na Cégep du Vieux-Montréal, krajem je devedesetih dvije godine živjela u
Hotelu Carlton Arms u New Yorku. Sobe, sve do jedne tematski uređene i ukrašene divljim, šarenim slikarijama, poslužile su kao savršena pozadina njezinim fotografskim projektima koji su se fokusirali na mračno, opskurno te, pogotovo u tim godinama, sablasno. Nathalie Daoust mnogo je putovala i fotografirala, ne samo njujorške hotelske sobe, nego i tokijsku ‘četvrt crvenih svjetiljki’, brazilske bordele i švicarske naturiste koji naseljavaju Alpe. Daoust je stvorila opus koji je istovremeno i raznovrstan i intenzivan. U pokušaju prenošenja svoje gotovo dječje znatiželje, ustrajnosti i visoko individualizirane interpretacije svijeta u bajkovite priče, Daoust vlastoručno stvara nove mitove o modernom društvu, kao i stvarne životne priče društvenih autsajdera.
(Georgia Haagsma)
Nathalie Daoust o svome radu:
Od prvih eksperimenata s fotografijom fasciniralo me ljudsko ponašanje i njegove različite stvarnosti, sveprisutna ljudska želja za životom u bajkovitom svijetu. Estetika mog novog projekta nastavlja ovo vizualno isktraživanje na granici između sna i jave, ali ovoga puta uključuje i osobni eskapizam i čin gubljenja sebe. Meni je kao umjetnici cilj pomaknuti granice fotografije korištenjem eksperimentalnih metoda, radom s novim medijima i otkrivanjem novih tehnika u tamnoj komori.