Tehnički muzej: 120 godina Samoborčeka

Tehnički muzej Nikola Tesla u Zagrebu obilježit će prigodnim online predavanjem 120 godina uspostavljanja pruge Zagreb-Samobor i popularnog Samoborčeka. Predavač je dr. sc. Zlatko Hinšt, ekonomist koji je životni vijek proveo radeći na željeznici.Od 16. siječnja 1901. Samoborček je prevozio umorne radnike, pospane đake, kumice, purice, kokice, sir, vrhnje… Postao je nezamjenjivo prijevozno sredstvo zagrebačkih izletnika. Približio je gradove Samobor i Zagreb, povezao je obrtništvo, industriju i trgovinu dvaju gradova, zbližavao je ljude i njihove sudbine, postao je sastavni dio života i ljudi koje je povezivao…

Na svom putu od Zagreba prema Samoboru prevaljivao je desetljećima dvadesetak kilometara kroz ukupno 25 postaja. Parnu lokomotivu s vagonima zamijenio je svojedobno u svjetskim okvirima najmoderniji aluminijski diesel elektromotorni vlak (DEV). No, niti ta tehnološka prednost nije ga mogli spasiti sudbine. Samoborček je proglašen nerentabilnim i ukinut na staru godinu 1979., kada je krenuo na svoju posljednju vožnju iz Zagreba, kao gotovo osamdesetogodišnji starac. Na tom ispraćaju nije svirala glazba i nije bilo dirljivih riječi oproštaja. Zvižduci su bili tihi, zvučali su poput jecaja za nesretnom sudbinom, a vožnja prema Samoboru bila je sporija no ikada. Odvezao se tako naš Samoborček zauvijek u povijest.

Tehnički muzej Nikola Tesla čuva danas ‘Peglicu’ i jedan putnički vagon u svom stalnom postavu, kao jedine nijeme svjedoke toga vremena kojeg mnogi sa sjetom još pamte. Parna lokomotiva proizvedena je 1930. u Njemačkoj i korištena je na pruzi Zagreb-Samobor između 1930 i 1960. godine.

T. M.


90 godina samoborske krčme Gabreku 1929
Tagged: , , , , , , , , , , , , ,