Tena Štivičić: Knjiga drama Nevidljivi

Predstavljanje knjige drama ‘Nevidljivi’ autorice Tene Štivičić održat će se u petak, 22. svibnja, u 19 sati, u zagrebačkom Vip clubu.
Tena Štivičić-NevidljiviTena Štivičić cijenjena je spisateljica i dramatičarka, čije se drame izvode u brojnim europskih zemljama, prevedene su na mnoge jezike, a osvojile su i brojne značajne nagrade. Među njima je i drama ‘3 Winters’ (‘3 zime’),  koja je krajem 2014. godine izvedena u National Theatre u Londonu i za koju je Tena osvojila nagradu Susan Smith Blackburn za 2015.

Njezina drama ‘Invisible’ (‘Nevidljivi’) premijerno je izvedena 2011. godine u Velikoj Britaniji, a produkcijska kuća Good Films trenutačno priprema snimanje istoimenog filma koji će režirati Danis Tanović. Uz ‘Nevidljive’, još dvije Tenine drame, ‘Sedam dana u Zagrebu’ i ‘Krijesnice’, objavljene su u knjizi ‘Nevidljivi’ u izdanju nakladničke kuće Hena com.

Na predstavljanju u zagrebačkom Vip clubu (Trg bana Josipa Jelačića 9), o knjizi će govoriti autorica Tena Štivičić, dramski pisac Tomislav Zajec i urednica biblioteke Verbarij Marina Vujčić. Odabrane prizore iz drama odigrat će glumci Jadranka Đokić, Sreten Mokrović i Frano Mašković.

Tri drame Tene Štivičić čitao sam prema ‘imaginativnom toku’ koji mi se nametnuo nakon višekratnih čitanja. Jer stekao sam utemeljeni dojam da ova spisateljica u njima intuitivno gradi jedan samosvojni i originalno predočeni svijet. Sedam dana u Zagrebu je ‘auftakt’ iliti ‘uzmah’, kao komično-(ne) sretni komad, koji svojom razdraganošću najavljuje ozbiljnije motive, ali je i sam njihov dio. Ljubavni zaplet komediografski je izvanredno načinjen, s time da mu birokratske prepreke u sporednim linijama ništa ne oduzimaju od sočne i bezobrazne duhovitosti. Jedino je poanta gorka: nakon porođaja na sceni (sic!), novorođena beba ostaje – sama, kao tužni uskličnik na pozornici. Ali ona je možda jedan od budućih, izgubljenih likova koji će se u Krijesnicama, s nekog aerodromskog terminala, razilaziti/mimoilaziti/gubiti, da bi usred i nakon mnogih zabrana, prepreka, nestali/planuli u ‘noći vremena’ baš kao prave krijesnice (ili meteori/prskalice). U energično dijalogiziranim partijama (što je jedna od jačih strana ove spisateljice!) mnogo je gorčine, tuge i rezignacije donesene na javu (scenu), a nakon što ovi otputuju, bilo kamo, preostaje samo smeće i posao za čistačice. U Nevidljivima, kao ‘političkome ideologemu’ ove trilogije, možda su se baš ti izgubljeni likovi našli slučajno (?) u teškoj poziciji imigranata, koji od protagonista vlastitih života postaju tek epizodisti i u novoj sredini ‘prozirni’ do prezira. U fragmentarnom dramskom slogu, nižući brojne scene kao ‘spotove’, ova autorica zadivljuje svojom scenskom imaginacijom, briljirajući oštroumnošću seciranja imigrantskoga problema, na način malo kada viđen u modernoj dramaturgiji.
(Igor Mandić)

R. C. / Foto: Hena com

Tagged: , , , , , , , , , , , ,