Terry Gilliam i Monty Pythonovci u kinu Tuškanac

Program filmova Terryja Gilliama i Monty Pythona u zagrebačkom kinu Tuškanac započinje u ponedjeljak, 13. veljače s ‘Monty Python: Smisao života’ (1983.), izvrsnom komedijom koja sjajno elaborira bizarni humor glasovite komičarske skupine.Režirali su je Terry Jones i Terry Gilliam, a ovjenčana je Velikom nagradom žirija u Cannesu. Urnebesno duhovit i subverzivan kolaž skečeva, studija je apsurdnosti ljudske egzistencije u kojoj pajtonovci tematiziraju rođenje, smrt i sve ono između što se naziva životom.

U utorak slijedi Gilliamova distopijska drama ‘Brazil’ (1985.), tjeskobna i maštovita satira na račun totalitarizma, otuđenja, birokracije i suvremene tehnologije, vješto križana sa znanstvenom fantastikom, crnom komedijom i fantasyjem. Film imponira na više razina, od duhovitog karikiranja nesavršenog funkcioniranja totalitarnog društva, preko efektne pomaknutosti likova i crnohumornih dramskih situacija, do sveprisutne ironije, impresivne scenografije te izazovne intelektualne razine.Fantastičnu pustolovnu komediju ‘Vremenski banditi’ (1981.) možete pogledati u utorak. Formalno je namijenjena djeci, no sadrži većinu osobina ostalih Gilliamovih filmova. On se i u ovom filmu predstavlja kao iznimno maštovit autor sklon eksperimentiranju te obradama tema teških i zahtjevnih za ekranizaciju. Vrlo dinamična priča nakrcana je slikovitim i uglavnom zanimljivim likovima, a obiluje ingenioznim dizajnerskim rješenjima setova, kao i sjajnom kostimografijom.

Iste večeri je i ‘Tideland’ (2005.), fantastična drama o osamljenoj, emotivnoj djevojčici bujne mašte koja odrastajući u nesretnim okolnostima izgrađuje svoj vlastiti imaginarni svijet. Kao tipično Gilliamovo djelo, ‘Tideland’ je napučen slikovitim karakterima, oniričkim vizijama i bizarnim situacijama. Ovim izrazito stiliziranim, pomaknutim, vizualno i likovno nerijetko fascinantnim djelom Terry Gilliam je još jednom dokazao svoje scenarističko i redateljsko umijeće.Četvrtak donosi ‘Čovjeka koji je ubio Don Quijotea’ (2018.), djelo na kojem je Terry Gilliam s prekidima radio gotovo četvrt stoljeća. Intrigantna pikarska pustolovna drama vrlo je slobodno temeljena na glasovitom romanu Miguela de Cervantesa. Redateljevo možda i najosobnije djelo je oda plemenitim gubitnicima kojoj ne nedostaje šarma i zabavnosti. Film obiluje duhovitim segmentima, a nose ga raspoloženi nastupi Adama Drivera i Jonathana Prycea.

Na rasporedu u petak je SF ‘Dvanaest majmuna’ (1995), inspiriran kratkometražnim ‘La Jetée’ (1962.) Chrisa Markera. Radi se o jednom od rijetkih filmova Terryja Gilliama na kojima nije radio i kao scenarist, no svidio mu se postojeći predložak koji se, koristeći nelinearnu naraciju, bavi temama vremena, sjećanja, snova, stvarnosti i ludila. Djelo je naišlo na velik komercijalni i kritički uspjeh, a u njemu su upečatljive uloge ostvarili Bruce Willis, Brad Pitt i Madeleine Stowe.

Slijedi ‘A sad, nešto sasvim drugačije’ (1971.), film koji nudi izvrstan uvid u humor legendarne britanske komičarske skupine. Riječ je o kompilaciji skečeva iz prve dvije sezone emisije Letećeg cirkusa Montyja Pythona, snimljenih ponovno posebno za potrebe filma. Radi se o prvom filmu Pythona kojim su se pokušali probiti na američko tržište, a iako to tada nisu uspjeli, djelo je s vremenom steklo kultni status među obožavateljima.

Završni naslov programa će u subotu biti ‘Avanture baruna Münchhausena’ (1988.), iznimno skupa, međunarodno producirana avanturistička fantazija o legendarnom njemačkom plemiću iz 18. stoljeća i njegovim nevjerojatnim ‘pothvatima’ i ‘avanturama’ za vrijeme ratova Otomanskog carstva. Karakteristično za Gilliama, film se bavi odnosom između fantazije i stvarnosti, odnosno pokušaja da se zahvaljujući mašti pobjegne od stvarnog života.

T. K. / Foto: Kino Tuškanac


Tagged: , , , , , , ,