Veličanstvena završnica 43. Samoborske glazbene jeseni

Nakon devet dana i 13 održanih recitala odsvirana je i posljednja nota na 43. Samoborskoj glazbenoj jeseni. Čast da je zaključi pripala je festivalskom dream teamu, koji čine violinisti Borivoj Martinić Jerčić i Aleksandar Ivić, violisti Aleksandar Milošev i Wladimir Kossjanenko, violončelistica Monika Leskovar, kontrabasist Ivan Nestić i pijanistica Martina Filjak, kojima se završne večeri pridružio i gitarist Petrit Çeku.Ovaj komorni sastav, okupljen u Samoboru u vrijeme trajanja festivala, za završnicu je odabrao djela Čajkovskog i Šostakoviča i oduševio publiku u crkvi svete Anastazije, u kojoj nije bilo slobodnog mjesta. Počelo je Čajkovskim i skladbom Barcarolle (Lipanj), iz ciklusa Godišnja doba, op. 37a, u obradi za gitaru Petrita Çekua, izvorno skladanu za klavir. Čajkovski je u Godišnjim dobima napisao 12 stavaka istinske muzikalne ljepote, jednostavnih oblika i neposredno komuniciranog sadržaja, koji su doživjeli i mnoge obrade, a Barcarollu je za gitaru obradio i na koncertu nadahnuto i istančano odsvirao Petrit Çeku. Slijedila je još jedna skladba Petra Iljiča Čajkovskog, jedno od njegovih najpopularnijih ostvarenja – Andante cantabile iz 1. gudačkog kvarteta u d-molu, op. 11, u obradi za violu i gitaru Rolanda Dyensa, a u izvedbi Aleksandra Miloševa i Petrita Çekua. Potom su Aleksandar Ivić, Monika Leskovar i Martina Filjak izmamili pljesak odličnom izvedbom Šostakovičeva 2. klavirskog trija u e-molu, op. 67. Festivalski je ansambl izazvao oduševljenje u izvrsnoj završnici, koja je ponovno pripala Čajkovskom i to uvertiri-fantaziji Romeo i Julija u obradi za komorni sastav Vladimira Mendelssohna. Sjajna izvedba nagrađena je dugotrajnim pljeskom pa je uslijedio jednako sjajan dodatak – Šostakovičev Valcer br. 2.

Na festivalskim pozornicima uživalo se u nastupima proslavljenih imena hrvatske i svjetske glazbene scene te podržalo mlade glazbene nade čije vrijeme tek dolazi. Tijekom festivala nastupilo je 66 glazbenika, 44 člana Simfonijskog orkestra HRT-a, a na njihovu repertoaru našlo se 60 skladbi najznačajnijih svjetskih imena. Statistika kaže da su najizvođeniji autori bili Piazzolla, Čajkovski te Vivaldi, Schumann i Rahmanjinov.

Posebno pripremljeni programi i suradnje obilježili su ovu sezonu, od otvaranja s programom Guitarrismo (Zoran Dukić, Petrit Çeku, Morana Pešutić, Tomislav Vukšić, Tvrtko Sarić, Krešimir Bedek, Pedro Ribeiro Rodrigues i Maroje Brčić) pa do suradnje osmero glazbenika koji su zaključili festival. Uživalo se i u izvedbama dvojice iznimnih mladih pijanista, Ivana Krpana i Ivana Vihora, prvom koncertnom hrvatskom gostovanju Ansambla Esperanza iz Liechtensteina, zajedničkom nastupu sada već stalnih gostiju, pijanista Josea Gallarda, violončelistice Jelene Očić, violinista Gernota Süssmutha, kojima se pridružio violist Rumen Cvetkov, a tradicionalno su u Samobor stigli Simfonijski orkesatr HRT-a i Cantus Ansambl.

Međunarodno natjecanje mladih glazbenika Ferdo Livadić predstavilo je nove talente i buduće zvijezde, a pobjednica je violinistica Katarina Kutnar, kojoj su pripale obje nagrade – za najbolju umjetnički dojam i za najbolju izvedbu skladbe hrvatskog autora. Katarina Kutnar će sljedeće godine na Samoborskoj glazbenoj jeseni izvesti skladbu koju će posebno za nju i Cantus Ansambl pisati skladatelj Davor Bobić.

Festival posebnu pozornost usmjerava na skladatelje kroz organizaciju Međunarodnog skladateljskog natjecanje New Note. Ovogodišnji pobjednik je španjolski skladatelj Eduardo Soutullo, čiju je skladbu Jagad za orkestar praizveo Simfonijski orkestar HRT-a pod ravnanjem Vetona Marevcija.

R. G.


Tagged: , , , , , , ,