Završilo je osmo izdanje Art Zagreba, središnjeg hrvatskog sajma suvremene umjetnosti, koje se ove godine po prvi put održalo u prostoru Oktogona Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti i predstavilo iznimno bogat i raznovrstan programski i izložbeni sadržaj.
Posjetitelji su imali priliku razgledati radove više od pedeset umjetnika, sudjelovati u aukciji, panelima i predavanjima, pronaći rijetke publikacije te odabrati poseban blagdanski dar za pod bor.
Tijekom četiri dana trajanja sajam je velikim brojem posjetitelja, potvrdio svoju važnu poziciju na kulturnoj karti Hrvatske, a Oktogon NMMU, smješten u povijesnoj palači Prve hrvatske štedionice, očekivano se pokazao kao idealan prostor za predstavljanje suvremene umjetnosti.
‘Reakcije posjetitelja, galerista i ostalih sudionika na ovaj sajam su fantastične. Kombinacija predblagdanskog termina i luksuzne lokacije pun su pogodak. Definitivno smo svi zajedno pomaknuli Art Zagreb na novi nivo. Svi su jako zadovoljni i prodajom i kupnjom. Hrvatsko tržište umjetnina definitivno napreduje i razvija se što jasno vidimo iz godine u godinu na Art Zagrebu. Aukcija Mire Vuce bila je vrijedan dodatak cijelom događanju. Malo po malo raste i broj nakladnika. Siguran sam da će sljedeće izdanje biti još i bolje’, izjavio je Daniel Tomičić.
Osmo izdanje Art Zagreba okupilo je galerije iz Hrvatske, Mađarske i Srbije, donoseći snažan pregled suvremenih umjetničkih praksi. Jedanaest galerija predstavilo je više od pedeset umjetnika – od vrhunskih umjetnika poput Josepha Beuysa, Marine Abramović, Mladena Stilinovića, Borisa Demura, Vladimira Dodiga Trokuta, Ivana Picelja, Gorana Trbuljaka, Vlade Marteka, Borisa Bućana, Dušana Džamonje i Tisje Kljaković Braić, do mlađih autora koji su oblikovali smjer hrvatske i regionalne umjetničke produkcije, uključujući Caroline Barbarić, Nikolinu Šimunović, Jessicu Gober i mnoge druge.
Sajam je donio reprezentativan presjek regionalne galerijske scene. Galerija Buljat predstavila je radove Abramovićke, Trbuljaka, Marteka i Stilinovića. Galerija Barijera, nositelj ekskluzivnih autorskih prava na opus Mihajla Arsovskog, predstavila je njegove legendarne plakate, kao i radove Borisa Bućana, Ivana Picelja, Josepha Beuysa i kineskog avangardnog autora Hsiao China. Galerija Kaptol izložila je niz etabliranih autora poput Tisje Kljaković Braić, Aleksandra Bezinovića, Stipe Nobila i Anite Kontrec.
Novosadska galerija BelArt je predstavila trilogiju suvremenih autorica iz Podunavlja, a Koprivnička Galerija S specijaliziranu grafičku produkciju brojnih autora, između ostalih i Kožarića, Vehabovića i Marteka. Umjetnička organizacija Shpigl izložila je multidisciplinarnu produkciju Dubravke Tullio, Mihe Skvrce i Nikoline Šimunović, a beogradska galerija Denis Leo Hegić Projects predstavila je Olega Kuznetsova i njegov projekt ‘Ekvilibristi’.
Platforma ArtBeat se fokusirala na mlade autore regionalne online scene, Galerija Libar prikazala je suvremenu hrvatsku produkciju od Fellera do Trokuta. Art de facto je izložio fotografije Darka Bavoljaka, dok je mađarska galerija Tokaj Art Wine predstavila umjetnike Judit Bodrogi, Krisztu Tereskovu Nagy i Dániela Labrossea, u okviru suradnje s Art Market Budapestom i Mađarskim kulturnim centrom Zagreb.
Uz izložbeni dio, sajam je donio i bogat diskurzivni program. Paneli, predavanja i razgovori okupili su domaće i međunarodne stručnjake, među kojima Jo Vickery, Slavena Perovića, Elizabetu Rybak Budić, Branku Stipančić te platformu Shpigl. Raspravljalo se o kolekcionarstvu, filantropiji, globalnom pozicioniranju hrvatskih umjetnika te suvremenim hibridnim umjetničkim praksama.
U sklopu praktikuma Društva povjesničara umjetnosti Hrvatske predstavljena je izložba ‘Ikonologija potrošnje’, rezultat rada 17 polaznika uz mentorsku podršku stručnjaka DPUH-a, Krunoslava Kamenova, Martine Petrinović, Daniela Tomičića i Janke Vukmir. U središtu Oktogona izložena je i skulptura Daniela Kovača ‘Dezerter’, snažno djelo koje propituje položaj pojedinca u suvremenom društvu.
Posjetitelji su mogli razgledati i bogat sajam knjiga malih specijaliziranih nakladnika, među kojima su Oris, Ured za fotografiju i Društvo povjesničara umjetnosti Hrvatske, nudeći publikacije i izdanja koja se rijetko mogu pronaći u redovnoj distribuciji.
Subotnja aukcija ‘Miro Vuco – Prodaja iz atelijera’, organizirana u suradnji Art Zagreba i Artmarka, prva aukcija u Hrvatskoj posvećena djelima jednog umjetnika, otvorila je posjetiteljima jedinstvenu priliku za stjecanje radova izravno iz umjetnikove ostavštine.
Od 2018. godine Art Zagreb okuplja umjetnike, galeriste, kolekcionare, kustose i publiku, stvarajući prostor za dijalog i poticanje povjerenja unutar tržišta suvremene umjetnosti. Osmo izdanje, smješteno u predblagdanskom ozračju Oktogona NMMU, još jednom je potvrdilo važnost ovog događaja u kulturnom životu grada.
M. R./ Foto: Patricia Jerković




