37. Sajam turizma u Beogradu

U Beogradu je održan 37. Međunarodni sajam turizma na kojem je sudjelovalo oko 1100 izlagača iz 50 zemalja, a zemlja partner bili su Ujedinjeni Arapski Emirati.Beogradski sajam turizmaKolika se važnost pridaje ovoj manifestaciji ilustrira činjenica da je sajam otvorio premijer Aleksandar Vučić, što prethodnih godina nije bio slučaj. Beogradski sajam turizma pouzdano je najveća sajamska manifestacija na Balkanu. Vjerojatno i šire, zapadno do Milana, sjeverno do Münchena i južno do Atene. Iz godine u godinu obaraju se rekordi u broju zemalja, izlagača i posjetitelja. Ovogodišnji sajam vidjelo je 70.000 ljudi. Ali nisu samo brojke impresivne. Po mnogim pokazateljima na ovom sajmu izuzetno se uspješno sklapaju poslovi, to jest ugovaraju putovanja. Neke od zemalja, konkurentice Hrvatskoj u privlačenju gostiju iz Srbije, predstavljene su poput Golijata, a nama je preostala uloga Davida. Turska i Grčka – o njima je riječ – imale su štandove površine stotinu i više kvadratnih metara. I ne samo kvadrate, nego i svu silu događanja, promocija…

Gdje smo bili mi, David? Skrili smo se na štandu na obodu najveće dvorane, na štandiću od 12-ak m2. Prije dvije-tri godine bio je to štand od 60-ak m2 u središtu dvorane, s modernim ekranima i mnoštvom događanja iz dana u dan. Što hoću reći – pretjerujemo kao i obično. Ili nam je štand za peticu ili jedva za dovoljan. Valjda postoje trice i četvrtice. Naravno, nisu za to krivi ljudi koji su bili na štandu s vrijednom voditeljicom Jasnom Babić, već središnjica u Zagrebu koja je odlučila tako. Za razliku – imali smo u blizini i dobro predstavljene Villu Dalmatinu iz Bola na Braču i Hotel Palace iz Zagreba na približno istoj površini kao HTZ.

Putnička agencija Kon-Tiki predstavila je novu zračnu liniju Beograd – Brač. Letovi počinju krajem svibnja, jednom tjedno, u zrakoplovima kapaciteta 80-ak mjesta. Prošle je godine na otoku Braču registrirano 2100 posjetitelja iz Srbije, a s ovom linijom očekuje se podvostručenje dolazaka. I to bi bilo gotovo sve od našega predstavljanja na ovogodišnjem sajmu. Bili smo puno bolje predstavljeni na 6. Beowineu koji je bio dio cjelokupnom sajma, pored 11. HORECA (Sajam opreme za ugostiteljstvo i hotelijerstvo) i 11. Sajma suvenira.

Nagrađivani srpski kuhariTreba svakako istaknuti sve veću i bolju turističku ponudu zemlje organizatorice. Srbija ima pet nacionalnih parkova – to su Fruška gora, Tara, Kopaonik, Đerdap i Šar-planina. Domaćini su nastojali promovirati tih parkova, ali su glavne snage u promociji ove godine prebačene u banje (toplice) i seoski turizam. Srbija ima veliki broj toplica na području cijele države te ih nastoji promovirati i za svoje građane i za inozemne posjetitelje. Spomenut ću samo neke: Bukovička, Lukovska, Vrnjačka, Niška, Prolom…

Po broju štandova koji su ih promovirali to je trenutno hit u turističkoj ponudi ove zemlje. Druga velika akcija TOS-a i svih turističkih organizacija jest populariziranje seoskog i ekoturizma. Posjetio sam više štandova koji to promoviraju (Prirodno-znanstveni centar Svilajnac, Oaza MB Gložan, Zrenjanin, Hoča vllage…). Posjetio sam štand i Turističke prizme iz Novoga Sada koju uspješno vodi Đorđe Mihajlović s nekoliko zanimljivih međunarodnih projekata – Winter & spa Travel Market i Medtravel. Srbija je prošle godine ostvarila prihod od 1,1 milijarde dolara u turizmu. Već prošle godine promoviran je slogan ‘Taste Serbia“, osmišljen kao sveobuhvatna prezentacija Srbije i Beograda. Taj gastronomski naziv nije posvećen samo degustativnom već i svim drugim čulima posjetitelja. Vrlo agilne ogranizacije TOB (Turistička organizacija Beograda) i TOS (Turistička organizacija Srbije) s nizom događanja na svojim štandovima obuhvatile su velik broj udruga iz glavnoga grada i niza turističkih zajednica iz cijele zemlje na štandu već spomenuta TOS-a. Gordana Plamenac, predsjednica TOS-a, izrazila je zadovoljstvo dosada postignutim, ali se već okreće novim projektima i podupire suradnju s hrvatskim Ministarstvom turizma i Hrvatskom turističkom zajednicom. Srpski turizam predstavit će se uskoro na sajmu turizma Place 2go u Zagrebu. O zanimanju koje je izazvao ovaj sajam svjedoči više od tisuću akreditiranih novinara iz 20-ak zemalja.

Ujedinjeni Arapski Emirati-zemlja partnerBeogradski sajam turizma otkriva Srbiju kao novo, značajno odredište i novi zanimljivi kutak Europe s bogatim etnološkim naslijeđem, prirodnim potencijalim i kulturnim bogatstvom. Mnogi, vjerujem u Hrvatskoj, nisu ni čuli za Đavolju varoš – karakterističnu po zemljanim kulama. Stupovi nastali erozijom zemlje na bogatim nalazištima mineralne vode, kako sliče na ljude, dobili su i imena: postoje 202 figure visoke od dva do 15 metara. Za ljubitelje pećina sigurno će biti zanimljiva Bogovinska pećina u istočnoj Srbiji. Ulaz je na 360 metara nadmorske visine i jedna je od najdužih u Srbiji, a istraženo je i prohodno šest kilometara kanala. I na kraju, ali ne kao posljednje, najjači adut srpskog turizma jesu manastiri. Studenica, Žića, Ravanica, Manasija i mnogi drugi svrstavaju Srbiju na drugo mjesto u Europi u toj vrsti vjerskog, pravoslavnog turizma. Veliki dio manastira nalazi se na UNESCO-ovu popisu zaštićenih spomenika kulturne baštine. Između ostalog, tu je i ponuda penjanja po planinama (danas vrlo popularno u Europi), rafting (Drina i Dunav do Đerdapa), paraglajding, biciklističke staze…

Možemo reći da se Srbija postupno, kako počinje pregovore za ulazak u EU, sve više otvara za sve veći dolazak turista iz Europe. Tu, naravno, prednjači Beograd sa svim svojim prednostima, uključujući city break destinaciju. Ali sve više turista želi ući u središte zemlje, u potrazi za, primjerice, zračnim toplicama. Takve toplice nude odličan zrak koji je ljekovit za dišne putove. Ovim statusom u toj zemlji mogu se pohvaliti Zlatibor, Divčibare, Soko-banja, Banja Ivanjica… Na Zlatiboru, koji godišnje posjeti više od 250.000 turista, počinje gradnja panoramske gondole u dužini od 15 kilometara koja će proraditi dogodine. Predviđanja su da će uz povećane kapacitete, ove godine biti sagrađena još dva velika hotela i još jedna žičara, te za koju godinu na Zlatibor dovesti oko milijun ljudi. Naime, Zlatibor nije samo skijalište, to je omiljeno ljetno obiteljsko odredište. Što se tiče srpskih odlazaka u inozemstvo – tu je Grčka godinama na prvom mjestu, a kako izgleda, bit će i ove godine.

Tekst i fotografije: Vjekoslav Madunić

Tagged: , , , , , , , ,