Dan bez mobitela: Mi i naši gadgeti u prometu

Konferencijom ‘Mi i naši gadgeti u prometu’ u zagrebačkom Hotelu International, počela je šesta nacionalna kampanja ‘Dan bez mobitela u prometu’ pod sloganom ‘Svaki dan bez mobitela u prometu je dobar dan!’.Sudionike je uvodno pozdravio mr. Alen Ostojić, predsjednik Hrvatske udruge menadžera sigurnosti, koja je nositelj kampanje. ‘Pametni telefon je danas sve i čini se da ništa ne funkcionira bez njega. Prema zadnjim podacima ljudi prosječno na mobitelu provedu gotovo pet sati dnevno, a posljednjih godina upotreba mobitela porasla je za 30%. Ova kampanja nije usmjerena protiv korištenja mobitela, nego podiže svijest o opasnostima njegova korištenja u prometu. I pandemija je utjecala na povećanje korištenja mobitela, što dokazuju i rezultati našeg najnovijeg istraživanja ponašanja i navika sudionika u prometu’, rekao je Ostojić.

Miro Majstorović, izaslanik gradonačelnika Tomislava Tomaševića, rekao je kako Grad Zagreb provodi mjere unutar svojih okvira u korištenju mobitela te da je primijećeno kako je pandemija dovela do porasta broja automobila na cestama.

Josip Mataija iz Ravnateljstva policije rekao je kako je primarni cilj policije, zacrtan u Nacionalnom planu sigurnosti cestovnog prometa, smanjiti broj poginulih i povrijeđenih osoba u prometnim nesrećama za 50% do 2030. godine. Za uspjeh su važne i preventivne aktivnosti, posebno kod biciklista, motociklista, mladih vozača, djece i drugih ranjivih skupina u prometu.

‘MUP je prepoznao opasnost upotrebe mobitela za vrijeme vožnje, no veći je problem banaliziranje te opasnosti’, poručio je Mataija. Mr.sc. Miron Huljak iz Ravnateljstva policije u svom je izlaganju ‘Prevencijom i kaznama do manje prekršaja’ otkrio da je udio prekršaja zbog upotrebe mobitela u vožnji porastao sa 2,7% u 2010. godini na 5,9% u 2021. godini ili, u brojkama – više od 42.500 prekršaja. Listu najčešćih uzroka prometnih nesreća i dalje vodi neprilagođena brzina, a slijede je alkoholiziranost, nekorištenje sigurnosnog pojasa i kacige te mobitel, kojega Huljak naziva ‘najmlađim ubojicom na cesti’. ‘U trenutku prometne nesreće izuzetno je teško utvrditi je li izazvana zbog korištenja mobitela u vožnji, no zato apeliram na sve vozače: nema telefonskog razgovora vrijednog ljudske tragedije’, naglasio je Huljak.

Što se u korištenju mobitela u prometu promijenilo u proteklih pet godina, otkrilo je drugo istraživanje navika i ponašanja sudionica u prometu, provedeno u veljači 2022., u kojem je sudjelovalo 800 ispitanika. Rezultati daju razloga za optimizam jer pokazuju da sada 73% vozača razgovara na mobitel dok vozi, dok je 2017. to radilo njih 91%. Nadalje, danas 29,2% vozača drži mobitel u ruci dok razgovaraju, a prije je to činilo njih 52%. Više je vozača odgovorilo da znaju kako je korištenje mobitela u vožnji opasno. Međutim, istraživanje je otkrilo i neke nove navike, od kojih je najšokantnija da gotovo 5% vozača snima selfie dok voze, a njih 13,2% koristi različite aplikacije, kao što su shopping, naručivanje hrane i slično.

Dok su vozači svjesniji opasnosti pa manje koriste mobitel, pješaci ga koriste više i to dok prelaze prometnicu – 51,5% ih je to činilo 2017. godine, a sada je takvih 65,5%. Za što sudionici u prometu koriste mobitel? ‘Svaki dvadeseti u prometu ima online sastanak dok vozi ili pješači, njih 60% za komunikaciju s obitelji, a 35% zbog posla. Zanimljivo je da 50% sudionika istraživanja ne bi promijenilo svoju naviku korištenja mobitela u prometu bez obzira na kaznu’, rekla je predstavljajući rezultate istraživanja Renata Ivanović, voditeljica kampanje.

Vozači najviše koriste mobitel tijekom radnog dana, od 7.30 do 18 sati, otkrili su dipl.ing.prometa Zrinka Drozdek, glavna inženjerka Hrvatskih ceste i dr. sc. Krešimir Vidović iz Ericssona Nikola Tesla u svom istraživanju identifikacije kritičnih mjesta državnih cesta, koje su proveli na dvije dionice – na D1 od Zagreba do Karlovca i na D8 od Šmrike do Novog Vinodolskog. ‘Istraživanje je pokazalo da vozači znatno više koriste mobitel nego što to priznaju: u anketi nam je 11% vozača priznalo da su koristili mobitel, a mi smo izmjerili da je to činilo njih više od 30%’, rekao je Krešimir Vidović. Zrinka Drozdek je najavila instaliranje pametnih kamera na dionica Hrvatskih cesta koje će otkrivati korištenje mobitela u vožnji te projekt u Osječko-baranjskoj županiji koji će osiguravati prednost prolaza interventnim vozilima regulacijom semafora.

‘U zadnjih nekoliko mjeseci bilo je nekoliko teških prometnih nesreća u kojima su sudjelovala velika vozila te stoga provodimo kampanju prevencije dijeleći vozačima letke o važnosti praćenja prometa, držanja razmaka, obaveznog odmora i nekorištenja mobitela u vožnji, jer je to jedan od glavnih uzroka nesreća’, rekao je u svom izlaganju mr.sc. Davor Bićanić, glavni inženjer Hrvatskih autocesta. U svojoj je prezentaciji ‘Veliki voze odgovorno’ pokazao da je prosječno vrijeme potrebno za samo kratki pogled na mobitel 1,3 sekunde, za to vrijeme vozilo prijeđe više od 30 metara, što je dvostruka dužina teretnog vozila i može skrenuti s prometne trake za dva metra. Najvažnija pravila za vozače velikih vozila su: NE porukama, NE gledanju filmova, NE lajkanju, NE surfanju, ma koliko vozaču bilo dosadno, završio je Bićanić.

U raspravi je Miron Huljak istaknuo da niti kazna od 1000 kuna za korištenje mobitela u vožnji neće ljude odvratiti od te navike, jer nije sve u visini kazne nego u izvjesnosti kažnjavanja. Najavio je sinergijske preventivne akcije Hrvatskih cesta, Ericsson Nikole Tesle, Fakulteta prometnih znanosti i MUP-a, koje će se dijelom financirati iz Nacionalnog plana sigurnosti cestovnog prometa.

Davor Bićanić je rekao kako je vožnja s premalim razmakom od drugog vozila jedan od najčešćih uzroka prometnih nesreća. Za sigurnu vožnju pri brzini od 80 kilometara na sat razmak mora biti 44 metra, a pri brzini od 130 kilometara na sat 72 metra, no korištenje mobitela u vožnji izaziva smanjenje tog razmaka što izaziva nesreću.

R. I. / Foto: Zeal Agency


Tagged: , , , , , , ,