Izložba splitske umjetnice Glorije Lizde bit otvorena je u zagrebačkoj Laubi.
‘U seriji fotografija i kolaža istražujem povijest fotografske reprezentacije žena unutar psihijatrijskih institucija te dinamiku odnosa moći između fotografa – liječnika i fotografiranih subjekata – pacijentica.
Polazišna točka projekta su fotografski arhivi iz 19. stoljeća, primarno iz pariške bolnice Salpêtrière koji sadrže stotine fotografija žena kojima je dijagnosticirana histerija. Histerija, od starogrčkog hystera što znači maternica, smatrana je psihijatrijskim poremećajem uzrokovanim lutajućom, nemirnom maternicom.
Liječnici fascinirani sposobnošću fotoaparata da zabilježi fizičke manifestacije histerije, nerijetko su pri fotografiranju pacijentica inducirali simptome i poticali napadaje koristeći različita pomagala. Proces liječenja i pokušaja objektivnog dokumentiranja pretvoren je tako u koreografski, gotovo kazališni spektakl kontorziranih tijela, bezbrojnih ponavljanja i inscenacija.
‘Rekreirajući pronađene fotografije, postavljam sebe u pozicije fotografiranih žena, ali i samog fotografa koristeći samookidač vidljiv na fotografijama. Podno fotografija izlažem isječke iz opisa ponašanja pacijentica zabilježene od strane francuskog liječnika Jean Martin Charcota te hrvatskih liječnika koji su se uvelike ugledali na Charcotove metode i prakse.
Promišljajući o manipulativnosti medija fotografije i odnosa ženskog tijela i medicine, izlažem kolaže u kojima izrezujem i preslagujem ilustracije maternica, liječničkog pribora i fotografske opreme. Reinterpretirajući povijesne institucionalne prakse preispitujem njihov utjecaj na suvremeno razumijevanje mentalnog zdravlja i ženskog tijela te nastojim pronaći nove načine sagledavanja i čitanja prošlosti upisane u dijeljeno žensko iskustvo.’ (Glorija Lizde)
Glorija Lizde (1991., Split) završila je preddiplomski studij filma i videa pri Umjetničkoj akademiji u Splitu te diplomski studij fotografije pri Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu. U svom umjetničkom radu istražuje teme obiteljskih odnosa, traume, genetskog naslijeđa i sjećanja koristeći dokumentarnu i insceniranu fotografiju.
Ostvarila je nekoliko samostalnih izložbi te sudjelovala na brojnim skupnim izložbama u Hrvatskoj i inozemstvu od kojih izdvaja O21 OSTRALE Biennale, Residency Unlimited New York, Robert Capa Contemporary Photography Center, QUAD Gallery, Benaki Museum, 57. Zagrebački salon, The Bridge and Tunnel Gallery New York, Rasvijetljena soba – ženska fotografska praksa u Hrvatskoj… Nominirana je za World Press Photo Joop Swart Masterclass 2020 te je jedna od izabranih fotografkinja u međunarodnom programu za nadolazeće umjetnike Parallel – European Photo Based Platform 2018. i 2021. g. Dobitnica je stipendije i rezidencije Dr. Éva Kahán Foundation za 2022. godinu te dobitnica Nagrade Radoslav Putar 2022. za najboljeg mladog umjetnika.
F. M. / Foto: Promo