U zagrebačkoj HDD galeriji otvorena je izložba ‘Fotomontaža u tisku 1927.-1941.’.
Rezultat je to višegodišnjeg istraživanja, a obuhvaća važna djela umjetnika i dizajnera koji su koristili inovativne postupke upotrebe fotografije i tipografije u oblikovanju knjiga i časopisa u razdoblju između dva svjetska rata, u Zagrebu, Beogradu i Ljubljani. Kustos izložbe je Darko Šimičić, a ostat će otvorena do 2. svibnja.
Iz teksta Darka Šimičića:
Fotomontaža je podjednako korištena za komercijalno i političko oglašavanje, a rezultat tog postupka su radikalna umjetnička djela uobličena modernim vizualnim postupkom koji ujedinjuje dinamiku filma i atrakciju reklamnih plakata. Toga su bili svjesni onodobni umjetnici/monteri koji vješto kreiraju vizualno privlačna djela namijenjena širokoj publici, dostupna na novinskim kioscima, na uličnim plakatima i u izlozima knjižara. Izložba prati djelovanje brojnih poznatih, manje poznatih i nepoznatih umjetnika i umjetnica u tri veća kulturna centra Kraljevine Jugoslavije – Beogradu, Ljubljani i Zagrebu te okvirno obuhvaća stotinjak djela, knjiga, časopisa i novina. Vremenski, izložena djela nastala su od 1927. do 1941. godine.
U Beogradu je iznimno važan opus realizirao Pavle Bihaly, umjetnik i izdavač, urednik časopisa Nova literatura (1928.- 1930.) i osnivač izdavačke kuće Nolit (1929-1941.). Njegove fotomontaže objavljene u časopisu i naslovnicama knjiga pokazuju blisku vezu s oblikovanjima koje je John Heartfield realizirao na omotima knjiga u izdanju Malik Verlag i magazina Arbeiter Illustrierte Zeitung. Niz fotomontaža i fotokolaža oblikovali su nadrealistički pisci i slikari okupljeni oko časopisa Nadrealizam danas i ovde i almanaha Nemoguće / L’Impossible, a posebno su atraktivne fotomontaže Dušana Matića u knjizi ‘Podvizi družine Pet petlića’ (1933.) autora Aleksandra Vuča. Iznimnu fotomontažu realizirao je Boško Tokin na naslovnici svoje knjige ‘Terazije’ (1930.).
U Ljubljani je značajan opus ostvario Mitja Švigelj aktivan u Studiju Mico koji je oblikovao niz atraktivnih naslovnica ispiriranih filmskim plakatima za knjige Založbe Evalit (1933.-1936.). Nekoliko izvanrednih fotomontaža izradio je pisac Bratko Kreft.
Umjetnici aktivni u Zagrebu oblikovali su naslovnice knjiga u izdanju nakladnih knjižara Minerva, Epoha i Binoza. Te su naslovnice oblikovali Vilim Svečnjak, Zdenka Turkalj, Vera Velzek i niz drugih autora. Posebno vrijedne opuse ostvarili su Franjo Bruck i Ivan Sabolić. Bruck je autor izvanrednih montaža za naslovnice ‘Sabranih djela’ Miroslava Krleže (1932.-1934.) i edicije ‘Knjige našeg vremena’. Sabolić je fotomontažama ilustrirao ‘Zbornik hrvatskih seljaka’ (1936.) i naslovnicu vlastite knjige ‘Selo Belovec’ (1938.). Fotomontaže se pojavljuju i na stranicama ilustriranih časopisa kao što su Svijet, Kulisa i Cinema.
Ova tema izvorno je obrađena okviru projekta ‘Zajednički fotografski narativi’ koji je inicirao i vodio Ured za fotografiju. Rezultat je tekst objavljen u istoimenoj publikaciji u izdanju Ureda za fotografiju, Zagreb i Gradske galerije Striegl, Sisak, 2022. Neki primjeri fotomontaže bili su izloženi na završnoj izložbi projekta u Muzeju likovnih umjetnosti u Osijeku 2022. godine. U nešto većem obimu, primjeri fotomontaže u tisku bili su pokazani na izložbi ‘Antikvariat Ljubljana’ u Galeriji P74 u Ljubljani 2022. godine. Izložba obuhvaća reprezentativan izbor originalnih izdanja knjiga i drugih tiskovina iz autorove privatne kolekcije.
H. D. / Foto: Promo