Dramski tekst ‘Nestajanje’ jednog od vodećih hrvatskih dramatičara Tomislava Zajeca bit će praizveden 19. siječnja u Hrvatskome narodnom kazalištu u Zagrebu.
Tekst koji je dobio drugu nagradu Marin Držić za najbolje dramsko djelo 2021. godine, na scenu će postaviti redateljica Dora Ruždjak Podolski.
U ovoj briljantnoj drami, kako je i navedeno u obrazloženju stručnog povjerenstva Nagrade, ‘Tomislav Zajec nas ne tješi i ne zavodi sentimentom, ne moralizira, svojom dramskom partiturom poziva i pojedince i širu društvenu zajednicu da svojim glasom razbiju zid šutnje, da prokažu i kazne zločince’.
Tekst ‘Nestajanje’ govori o suvremenoj obitelji koja naoko djeluje skladno, no ispod površine naziru se pukotine u kojima polako razotkrivamo što se dogodilo u prošlosti. Karlo (Krešimir Mikić) ugledni je znanstvenik, uzoran suprug i otac, ali on nije samo to. Njegovu pravu, predatorsku prirodu upoznajemo preko Marka (Marin Klišmanić), mladića oštećena sluha, čiji je unutarnji pakao prekriven šutnjom, polagano ga pretvarajući u osobu koja nestaje.
‘Nestajanje je najkompletniji tekst Tomislava Zajeca i kada sam ga dobila na čitanje, odmah sam se oduševila. Njegova dramaturgija isprepliće scene, emocije i stanja koja se usidruju u lica. Više je lica prisutnih simultano na sceni, ali ona nisu nužno u istom prostoru, a kamoli vremenu, i to je uvijek za redatelja veliki izazov’, rekla je redateljica Dora Ruždjak Podolski nadovezujući se kako se komad, osim prvog i najvažnijeg sloja koji se bavi poremećajem ličnosti i njegovim reperkusijama na svakodnevicu zajednice, bavi i tajnama koje nosimo u sebi, društvenim i socijalnim maskama i koliko su nam zapravo one važne te što se događa kada maske nužno padaju u vodu. Kako bi glumci i cijeli umjetnički tim shvatili svijet terapeutike, u procesu im je pomogla i klinička psihologinja Iva Žegura.
U ulogama su Krešimir Mikić, Nina Violić, Iva Mihalić, Marin Klišmanić, Iva Jerković Oreški, Lana Barić, Ksenija Marinković, Ivan Jončić, Marin Stević, Alen Šalinović, Ruben Carović.
‘Ženama je u ovom komadu dano na izbor da budu kreatorice vlastitog puta ili da budu žrtve okolnosti, a Tomislav im daje točno onu poziciju koju danas imaju u društvu, bez ikakva pretjerivanja. Također moram istaknuti kako je sukob dvaju muških lica Karla i Marka na kraju komada toliko moćno prikazan da mi se čini kako takav muški duel u hrvatskoj dramskoj literaturi nismo imali od Gospode Glembajevih’, istaknula je Dora Ruždjak Podolski.
Praizvedbom ovoga nagrađenog teksta jednog od naših najboljih suvremenih pisaca, Drama HNK u Zagrebu nastavlja predstavljati autore koji se sustavno i bez uljepšavanja bave našom svakodnevicom te otvaraju važna pitanja o ljudskim poremećajima i traumama za koje kao društvo često nemamo razumijevanja.
I. S. / Foto: Mara Bratoš