Inia Herenčić: Susret na Tromeđi u KIC-u

U subotu, 11. siječnja (19 sati) u Galeriji na katu zagrebačkog Kulturno informativnog centra (KIC) otvara se izložba ‘Susret na Tromeđi, autorice Inije Herenčić, nastala u produkciji Srpskog narodnog vijeća.

Izložba je inicijalno planirana u suradnji sa sinjskom Gradskom galerijom Sikirica u rujnu 2024., no zabranjena je odlukom gradonačelnika Mire Bulja.

Riječ je o ciklusu fotografija koje prate tradicionalnu kulturnu manifestaciju ‘Sijelo Tromeđe’ koja se odvija u selu Strmica kontinuirano već više od pola stoljeća. Manifestacija predstavlja prvenstveno narodne običaje hrvatskih Srba, ali i onih iz susjednih zemalja. Uz društva iz Srbije, Bosne i Hercegovine, a odnedavno i Slovenije koja izvode uglavnom folklorne koreografije, na ‘Sijelu Tromeđe’ najčešće nastupaju društva iz obližnjih područja (Like, Bukovice, Banije). Na manifestaciji se izvodi mahom izvorni, vokalni i instrumentalni repertoar dinarskog kraja.

Kustosica Ana Žanko piše o izložbi: ‘Tromeđa je u prvom redu stvarna, konkretna geografska odrednica uskog prostora na kojem se dodiruju Lika, Dalmacija i Bosna te na kojem su kroz povijest supostojale različite kulture i međusobno se isprepletale – kultura hrvatskih Srba, Hrvata i Bošnjaka. Ta tromeđa, u geografskom smislu granice, razgraničenja, na fotografijama Inije Herenčić ne postoji. Na njezinim fotografijama ostaje zabilježena ona druga tromeđa – tromeđa prošlosti, sadašnjosti i budućnosti – koja se pretače i rastače u prizorima koji podjednako mogu biti sada i ovdje, a mogu biti i tamo i onda – prije ili poslije.’

Sinjska Gradska galerija Sikirica poznata je po svojoj posvećenosti čuvanja i aktualiziranja tradicijske baštine kroz Kamičak Etno festival. Uz nacionalnu koordinaciju Srba u Hrvatskoj, koja suorganizira ‘Sijelo Tromeđe’ te mještane i mještanke sela Strmica. Nastajanju i realiziranju izložbe doprinijele su Ana Žanko i Dragana Modrić, kustosice Gradske galerije Sikirica; Tena Bakšaj, povjesničarka umjetnosti i kustosica te Jelka Vukobratović, etnomuzikologinja. Projekt je podržao Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Vlade Republike Hrvatske.

Inia Herenčić suvremena je hrvatska fotografkinja i umjetničkoj i fotografskoj sceni već svima dobro poznato ime. Izlagala je na brojnim skupnim izložbama, dobitnica je i nekih uvaženih nagrada, a iza nje su i dvije samostalne, studentske izložbe – ‘Tu ništa ne raste samo od sebe’ (ispitna izložba na diplomskom studiju fotografije na Akademiji dramskih umjetnosti, 2022.) i diplomska izložba ‘Mama, di sam?’ (2023.), koje su privukle značajnu pažnju šire javnosti. U navedenim fotografskim ciklusima prepoznatljiv je autorski potpis i specifičan magijski ambijent koji svojim fotoaparatom (re)kreira Inia Herenčić. Na njezinim fotografijama izmaštani su svjetovi – bilo da je riječ o s(vj)etovima dječje igre, odrastanja i iskustva majčinstva (ciklus ‘Tu ništa ne raste samo od sebe’), bilo da govorimo o svjetovima plesnog podija, tijela, pokreta i after partyja (ciklus ‘Mama, di sam?’), fotografije Inije Herenčić omamljujuće balansiraju na granici fakcije i fikacije. Suptilnost autorske geste, tehnička suverenost i umijeće vizualnog pripovijedanja jest ono što rad Inije Herenčić čini prepoznatljivim i što je izdvaja u fotografskoj hiperprodukciji na domaćoj sceni.

K. C. / Foto: Promo


Tagged: , , , , , , , ,