Megalopolis: Coppolin znanstveno fantastični spektakl

Jedan od najvećih redatelja u povijesti kinematografije Francis Ford Coppola predstavlja ‘Megalopolis’, znanstveno fantastični spektakl na kojem je radio više od 40 godina.

Scenarij kojeg je Coppola napisao još početkom 1980-tih konačno je pretvoren u epski vizualni doživljaj kojeg će publika širom svijeta pa tako i u Hrvatskoj od četvrtka, 26. rujna moći pogledati ekskluzivno u IMAX-u i ostalim kinima. Redatelj možda i najvažnijeg američkog filma 20. stoljeća, ‘Kum’, za svoj je najnoviji projekt okupio uistinu impresivnu glumačku ekipu predvođenu Adamom Driverom premda mu on nije bio prvi izbor za ulogu Cezara Katiline. Coppola je, naime, želio Cristiana Balea vidjeti u toj ulozi, ali se glumac već bio obvezao za druge projekte. Baš kao i u slučaju klasika ‘Apokalipsa danas’ Coppola je snimanje svog znanstveno fantastičnog epa ‘Megalopolis’ financirao vlastitim novcem. Potrošio je čak 120 milijuna dolara kako bi ‘Megalopolis’ ugledao mrak kino dvorana.

Film ‘Megalopolis’ početkom 21. stoljeća, točnije 2001. godine, nalazio se u fazi pretprodukcije kada je snimljeno 30-ak sati popratnog materijala te održano čitanje scenarija s glumcima kao što su Paul Newman, Uma Thurman, Robert De Niro, James Gandolfini, Nicolas Cage, Leonardo DiCaprio, Russell Crowe, Edie Falco i Kevin Spacey. Svi oni u jednom su trenutku na neki način bili vezani s ovim projektom koji je nakon terorističkih napada 11. rujna bio odgođen zbog toga što je scenarij sadržavao scenu koja je ‘predvidjela’ napade koji su se dogodili. Godine 2007. Coppola je u potpunosti odustao od projekta i nije mu se vraćao sve do 2019. Danas, nakon više od 40 godina ‘Megalopolis’ je konačno snimljen, a ovaj vizualni spektakl namijenjen za gledanje isključivo na najvećim platnima.

Vizionarsko remek-djelo ‘Megalopolis’ donosi nam epsku rimsku priču smještenu u modernoj Americi. Grad Novi Rim mora se promijeniti što uzrokuje sukob između Cezara Katiline, genijalnog umjetnika koji traži put do utopijske, idealističke budućnosti te njegovog suparnika, gradonačelnika Franklina Cicerona koji, pak, želi ostati vjeran regresivnom statusu quo, vječnoj pohlepi, osobnim interesima te partizanskom načinu ratovanja. Između njih dvojice nalazi se Julija Ciceron, gradonačelnikova kćerka čija ljubav prema Cezaru razdire njezinu odanost prema obojici te je na taj način tjera da sama otkrije što čovječanstvo uistinu zaslužuje…

Epski vizualni spektakl ‘Megalopolis’ svjetsku je premijeru imao na festivalu u Cannesu gdje je privukao najveću pozornost javnosti od svih drugih naslova i gdje se natjecao za Zlatnu palmu. Coppola je u konačnici nije osvojio, ali je tijekom cijelog festivala bio u najvećem središtu pozornosti zbog filma kojeg su baš svi htjeli među prvima pogledati.

‘Moj najveći strah jest taj da ću snimiti zbilja užasan, posramljujući, pompozan film o izuzetno važnoj temi, a to je upravo ono što radim’, u jednom je intervjuu 1978. godine rekao Francis Ford Coppola te nastavio: ‘Odmah ću vam reći ono što iskreno mislim u dubini svog srca: ovo neće biti dobar film.’

Naslov o kojem je Coppola tada pričao bio je ‘Apokalipsa danas’, a u konačnici je on ispao dobar, štoviše i više nego dobar, pravo remek-djelo sedme umjetnosti. Ostalo je povijest, jer upravo je način rada na tom filmu Coppolu u ostatku njegove karijere definirao kao avanturističkog umjetnika koji je spreman riskirati sve, prkositi željama velikih holivudskih studija te otići do samog ruba ludila, a sve u ime umjetnosti. Svi problemi koje je Coppola imao tijekom snimanja ‘Apokalipse danas’ – epske proporcije djela, ludilo u džungli, srčani udari tijekom snimanja, neprijateljski nastrojena vremenska prognoza te za to vrijeme malo poznati glumci – postale su legendarne priče koje su skupa dovele do stvaranja vrhunskog ratnog filma.

Kada se uzme u obzir razdoblje od četiri desetljeća nastanka ‘Megalopolisa’, navedene pretprodukcije i razne faze pisanja scenarija pa sve do snimanja konačnog djela, ne mogu se ne povući paralele s ‘Apokalipsom danas’, jer Coppola je još jednom – vjerojatno po posljednji put u svojoj karijeri – sve što ima uložio u projekt u koji istinski vjeruje. Njegovo financijsko ulaganje za snimanje ‘Megalopolisa’, filma kojeg je žarko želio snimiti, otišlo je toliko daleko da je prodao dio svoje vrlo uspješne vinarije kako bi financirao film u koji niti jedan studio nije želio uložiti dovoljno novca. Rezultat svega toga je pravi epski znanstveno fantastični spektakl, vizualno impresivno djelo koje će sasvim sigurno postati velikim hitom na kino blagajnama diljem svijeta.

Uz Adama Drivera glavne uloge u filmu tumače Giancarlo Esposito, Nathalie Emmanuel, Aubrey Plaza, Shia LaBeouf, Laurence Fishburne, Talia Shire, Jason Schwartzman, Kathryn Hunter te Jon Voight i Dustin Hoffman.

Zanimljivo je i to da su glumac Fishburne i redatelj Coppola o ovom filmu razgovarali još 1978. godine, tijekom snimanja ‘Apokalipse danas’, dok nije bila napisana niti jedna rečenica scenarija. Toliko dugo je priča ‘Megalopolisa’ u glavi Coppole koji je konačno uspio na veliko platno prenijeti ideju kao paralelu između pada Rimskog carstva i budućnosti SAD-a te ju posvetiti svojoj supruzi koja je preminula u travnju ove godine, točno u vrijeme postprodukcije filma.

Nema sumnje da je za Coppolu ‘Megalopolis’ film iz snova, djelo koje je oduvijek želio snimiti što je u raznim intervjuima i sam priznao. S obzirom na činjenicu o kakvom velikom redateljskom imenu je riječ, razdoblju nastanka djela te uistinu fascinantnoj glumačkoj postavi koja se okupila, epski znanstveno fantastični spektakl ‘Megalopolis’ svakako spada u najiščekivanije filmove posljednjih nekoliko godina koji će sigurno privući veliku pozornost javnosti baš kao što je ekipa filma na čelu s Coppolom privukla pozornost u Cannesu. Francis Ford Coppola kao jedan od najvećih američkih redatelja posljednjih pet desetljeća na velika se vrata vraća u filmski svijet s umjetničkim djelom koje baš nikoga neće ostaviti ravnodušnim.

S. R. / Foto: Promo


Tagged: , , , , , , , ,