U srijedu, 5. lipnja (18 sati) u KIC-ovoj Galeriji na katu u Zagrebu, otvara se izložba crteža ‘Žarko, razmazit ćeš dite’ renomirane splitske autorice i karikaturistice Tisje Kljaković Braić. Na temelju njih nastao je istoimeni animirani film koji se natječe za Grand Prix na Animafestu.
Izložba Tisje Kljaković Braić rijetka je i dragocjena prilika za precizan uvid u ‘materiu primu’ koju su u medij filma svojom vještinom transmutirali i oživjeli redatelji Veljko i Milivoj Popović. U preko 50 radova izloženih na zidovima Galerije na katu u KIC-u, tijekom ovogodišnjeg zagrebačkog Animafesta od 3. do 8. lipnja publika može razgledati originalne crteže koji na humorističan i nepretenciozan način pripovijedaju o najranijem djetinjstvu i odrastanju splitske autorice Tisje Kljaković Braić. Vremenski protegnuti od trenutka autoričina dolaska na svijet u lipnju 1979., preko sjećanja na najranije djetinjstvo provedeno u tipičnoj splitskoj obitelji 80-ih, sve do događanja na pragu demokratskih promjena u Hrvatskoj 90-ih godina, crteži Tisje Kljaković Braić sjajno prenose atmosferu i sažimaju duh tog vremena. Na dominantnoj bjelini papira prepoznajemo bliske nam situacije i prostore u kojima se protagonisti prepliću pripovijedajući o jednom odrastanju unutar toplog i zaštićenog obiteljskog gnijezda u kojem se čini da je sve unaprijed zadato i skrojeno za podizanje ‘male’. Sve su to redom poznati eksponenti jedne uobičajene dalmatinske obitelji iz koje, unatoč svim svojim uvrnutostima i manama, izvire topao i blizak nam jezik specifičnog mediteranskog humora, kojim se uostalom napaja većina dosadašnjeg autoričina opusa po kojem je u vrlo kratko vrijeme osvojila srca šire domaće publike i postala poznata.
Autoričinu obitelj uz brižnu mladu majku i oca čine benevolentno ‘svoji’ i pomalo uvrnuti likovi baka i djedova koji praćeni autoričinim flashback prisjećanjima na specifične proizvode i fenomene ondašnjeg vremena daju sjajan okvir za razumijevanje odgojnog imperativa sažetog u naslovu filma i izložbe, a koji nalaže nipošto ‘ne razmazit dite!’ Iako kontekstualizacija prepoznatljivih detalja pop kulture, u kojoj se primjerice reminisciranje reklame za domaće gazirano piće Pipi naspram dječje žudnje za zapadnjačkom Coca-Colom podjednako vjerodostojno stavljaju uz bok mita o liku sina svih naroda i narodnosti – druga Tita, risanje šireg društveno-političkog konteksta u vrijeme njezina dolaska na svijet u ljeto 1979, za razliku od filma, u vidu crteža može se pratiti i razgledavati i sasvim fragmentarno. Pripovijedajući preko njih o odrastanju u davno prošlom vremenu neokrnjenih i nježnih mladosti, autorica sve iscrtane pozadine, skice i krokije radi u svom dobro poznatom reduciranom poetskom izrazu u kojem uvijek dominira krajnje pojednostavljen crtež risan brzom i izlomljenom crnom linijom. S tek manjim natruhama kolora u detaljima, a koji služe za dodatna namjenska scenska akcentuiranja, Tisja Kljaković Braić riše uvijek iste karikaturalne likove malih glava i naglašenih tjelesnih konstitucija posve potvrđujući svoj prepoznatljiv stil krajnje jednostavnog ali iznimno atmosferično preciznog situacionog izraza kojim savršeno pogađa u samu bit humora i poetike svakodnevice i plemenite fjake mediteranskog podneblja.
Ipak, da bi uvid u pozadinski proces pretvaranja statičnih u pokretne slike bio potpun, na izložbi se predstavljaju i dva videorada koja crteže Tisje Kljaković Braić stavljaju u kontekst produkcije filma a koji vjerno demonstriraju proces izrade te foršpan filma. Za razliku od klasičnog pristupa izradi 2D kratkog animiranog filma u kojem autor likova za animatore izradi model listu koja likove prikazuje u standardnim pozama en face, u profilu, poluprofilu itd. (ne bi li onda animatori izradili pojedine poze za svaki kadar), Veljko i Milivoj Popović, redatelji filma, objašnjavaju da su u produkciji ovog filma dali autorici likova i pozadina da za svaki kadar u filmu izradi jedinstven crtež – ilustraciju koja će prikazivati situaciju i likove za taj pojedini kadar. Zadatak je animatora onda bio da crtež ožive, ali pružajući osjećaj listanja ilustracija i crteža koji prikazuju sjećanja autorice na djetinjstvo i život koji je sada već punih 30 godina iza nje. Iako je na taj način stvoren film koji sasvim sigurno ima svoje nesavršenosti u prikazu likova iz kadra u kadar, nedosljednosti u položaju scenografskih elemenata i slično, jer je autorica svakom crtežu pristupala neopterećena klasičnim pravilima niza kadrova u filmu, dekonstrukcija procesa rada na animiranom filmu ‘Žarko, razmazit ćeš dite!’ ovom izložbom, osim što se sadržajem sjajno vezuje na ovogodišnju festivalsku tematsku okosnicu humora, daje još jedan prilog kontekstualizaciji animacije unutar galerijskog prostora koji Animafest sustavno promovira i podupire od 2019. godine.
Paola Orlić, kustosica izložbe