Ovogodišnje izdanje Splitskog ljeta 14. srpnja otvara se praizvedbom opere ‘Dioklecijan’, monumentalnog glazbeno-scenskog djela skladatelja Ive Tijardovića nastalog prema libretu Branka Radice.
Riječ je o operi u četiri čina i devet slika, koja će po prvi put u povijesti imati svoje cjelovito scensko uprizorenje. Prvih osam slika bit će izvedeno na pozornici Hrvatskog narodnog kazališta Split, dok će se završna, deveta slika izvesti na Peristilu, čime ovaj povijesni ambijent prvi put doslovno preuzima ulogu samoga sebe. Pod glazbenim vodstvom maestra Harija Zlodre, dok režiju potpisuje Ivan Leo Lemo čime je Tijardovićeva opera zavrijedila titulu najsplitskijeg opernog projekta do sada.
‘Opera Dioklecijan tematizira život rimskog cara kojeg se smatra nultim građaninom Splita budući da je iz njegove palače izgrađen sam grad. Kroz osobnu i političku dramu, Tijardovićeva opera istražuje unutarnje sukobe Dioklecijana, odnos s obitelji, suradnicima i vjerom, ali također razotkriva širi kontekst moći i moralnih izbora. Važna je tema koju Tijardović obrađuje u pozadini samog djela, suptilno i prokršćanski, kraj je velike, do sada znane epohe mnogoboštva, a početak i rast nove koja traje i do danas.
Ovo je simbolički razdor između cara Dioklecijana, posljednjeg progonitelja kršćana, i svetog Dujma, koji do danas snažno prožimaju splitski identitet. ‘Opisivao je mentalitet kroz jezik, odnose, običaje… Ulazi u genezu našeg identiteta, susreta između te dvije tektonske ploče. Objašnjava zašto smo takvi kakvi jesmo, gdje idemo i od čega smo krenuli?’, kaže redatelj Ivan Leo Lemo.
Dioklecijan donosi spektakularnu glazbu, duboku dramu i povijesnu priču. Maestro Hari Zlodre naglašava ozbiljnost i kompleksnost glazbene partiture: ‘Ovo nije Tijardović kakvog poznajemo. Dioklecijan je ozbiljna, ambiciozna opera, koja je iznimno zahtjevna za izvođače. Recitativna je u većini svoga trajanja, tako zaista mora imati vrhunske rutinere, na sreću ja ih imam. Ima ih Ivan, a ima ih i Kazalište.’
G. K. / Foto: Milan Šabić