Kinezi i Hrvati pobjednici 12. ZagrebDoxa

Kineski ‘Pjesnik na poslovnom putu’ i ‘4.7’ Đure Gavrana osvojili Velike pečate 12. ZagrebDoxa.
12. ZagrebDox-pobjedniciFoto: Klára Trencsényi i Sara Rüster, Švedski filmski institut (primila nagradu u ime Jerzya Sladkowskog); donji red: Metod Pevec, Nikica Zdunić, Đuro Gavran i Leon Rizmaul

Veliki pečat za najbolji film iz međunarodnog natjecateljskog programa 12. ZagrebDoxa međunarodni žiri u sastavu: Bruno Gamulin, redatelj; Nikica Gilić, filmski teoretičar i Nino Kirtadzé, redateljica i glumica, dodijelio je kineskom filmu ‘Pjesnik na poslovnom putu’ redatelja Ju Anqija. Žiri je svoju odluku obrazložio riječima da ovaj film, hrabar u svojoj zahtjevnoj formi, te vizualno originalan i dojmljiv, donosi veoma originalnu umjetničku viziju, koja i nakon svih filmskih eksperimenata proteklih desetljeća uspijeva proširiti naše viđenje dokumentarnog filma.

Međunarodni žiri dodijelio je i dva posebna priznanja: britansko-ukrajinsko-američkom filmu ‘Ruski djetlić’  Chada Gracije koji ‘inovativno pristupa političkim i osobnim temama i izrazito emotivno nabijenoj političkoj prošlosti i sadašnjosti ukrajinskog društva’ te britanskom filmu ‘Reci proljeću da ne dolazi’ Saeeda Tajia Faroukyja, ‘dirljivom prikazu ljudske sudbine koji oslikava nevjerojatnu sposobnost ulaženja u srž fascinantnih zbivanja.’

Veliki pečat za najbolji film iz regionalnog natjecateljskog programa regionalni žiri u sastavu: Claire Aguilar, direktorica filmskog programa i programa za profesionalce za Sheffield Doc/Fest; Marcell Gerő, redatelj i Silvestar Kolbas, redatelj, dodijelio je hrvatskom filmu ‘4.7’ redatelja Đure Gavrana ‘za dojmljiv prikaz bivšeg alkoholičara na putu oporavka, za detaljno razrađenu strukturu i inovativnu, ekonomičnu montažu te za uključivanje publike jednostavnim filmom o običnom čovjeku punom iznenadnih preokreta i otkrića’.

Regionalni žiri dodijelio je i dva posebna priznanja: dansko-srpskom filmu ‘Flotel Europa’ redatelja Vladimira Tomića ‘za izrazito osoban pogled i priču ispričanu preko kućnih snimaka, za perspektivu o životu izbjeglice u plutajućem ‘hotelu’, te za predivnu priču o odrastanju dansko-bosanskog mladića’, te mađarskom filmu ‘Vlak nade’ redateljice Kláre Trencsényi ‘za snažnu filmsku viziju, za osjećaj prema likovima i jedinstveni ovjekovječeni trenutak – kada život prelazi iz jedne faze u drugu, a dijete napušta nevinost i radi korak u okrutniji svijet’.

Mali pečat za najbolji film mladog autora do 35 godina mladi žiri u sastavu: Karpo Godina, redatelj i direktor fotografije; Dénes Nagy, redatelj i Daina O. Pusić, redateljica i spisateljica, dodijelio je švicarsko-njemačkom filmu ‘Iznad i ispod’ Nicolasa Steinera. Žiri je odluku obrazložio riječima ‘Ovaj enigmatičan film omogućuje gledatelju da uspori i uroni u život likova s rubova društva koji, u svojim naizgled izgubljenim i besciljnim životima, uspijevaju pronaći divljenje, ljepotu i ljubav.’

Mladi žiri dodijelio je i dva posebna priznanja: srpskom filmu ‘Abdul i Hamza’ redatelja Marka Grbe Singha koji ‘nježno i melankolično prikazuje život dvojice somalskih izbjeglica u Srbiji i njihovo polagano nestajanje iz svijeta koji im je stran’, te hrvatskom filmu ‘Sanja’ redateljice Nikice Zdunić, obrazloživši kako ‘samouvjerenost i originalnost ukazuju na talentiranu autoricu snažnog osjećaja za stil i svježeg razumijevanja svoje okoline.’

Žiri Movies That Matter u sastavu: Giovanni Giommi, redatelj; Jasna A. Petrović, sindikalistica, aktivistica i feministica i Tea Vidović, sociologinja iz Centra za mirovne studije dodijelio je nagradu Movies That Matter za film koji na najbolji način promiče ljudska prava američkom dokumentarcu ‘Moj Alep’ redateljice Melisse Langer. Žiri je nagradu filmu dodijelio ‘zbog njegova autentična prikaza situacije jedne obitelji pogođene ratom. Film je tehnički dobro postavljen i gledatelja ne tjera na plač, nego ga poziva na razumijevanje’ te ‘slojevito prikazuje nepodnošljivu lakoću postojanja izbjeglica u današnjem svijetu’.

Žiri Movies That Matter dodijelio je dva posebna priznanja: britanskom filmu ‘Kod frizera’ redateljice Iris Zaki kojem priznanje daje ‘zbog originalna načina progovaranja o arapsko-židovskim odnosima’, i slovenskom filmu ‘Dom Metoda Peveca’ koji ‘otvara probleme posttranzicijskih društava bivše Jugoslavije: Bosanaca i Slovenaca’.

Nagradu Teen Dox za najbolji film koji govori o problemima mladih, žiri sastavljen od učenika IX gimnazije u Zagrebu dodijelio je filmu ‘Filharmonija s deponija’ redatelja Grahama Townsleyja i Brada Allgooda. Žiri je obrazložio da ‘film ima originalnu i uzbudljivu temu, iskren je i autentičan, a protagonisti su zanimljivi i posebni. Uz njih se osjećamo kao aktivni sudionici radnje.’

Nagrada Mojoj generaciji koju osnivač i direktor ZagrebDoxa Nenad Puhovski dodjeljuje autorima koji su u dokumentaristici prisutni dugo, s kvalitetnim radom, dodijeljena je filmu ‘Don Juan’ Jerzya Sladkowskog, ‘zbog sposobnosti da se prepozna i zabilježi svakodnevna priča pojedinca, kojeg nam je lako suditi zbog njegove asocijalnosti u odnosu na zahtjeve tzv. normalnih ljudi, te preokrene u arhetipsku priču o uskogrudnom sistemu ustaljenih navika i očekivanja’ te ‘zbog ljudskosti i otvorenosti kojima nam daje uvid u nas same’.

Publici se na početku svečanog proglašenja pobjednika obratio direktor i osnivač ZagrebDoxa Nenad Puhovski koji je, osvrnuvši se na žalosne sudbine izbjeglica s Bliskog istoka, podsjetio na drevni sirijski grad Palmiru, živi dokaz da se više od 2000 godina kulture može uništiti u jednoj eksploziji bombe.

‘Kultura je nešto što treba stvarati i održavati. Kad jednom nestane, vrlo teško ju je ponovno izgraditi. ZagrebDox dvanaest godina u svom malom ‘vrtu’ pokušava unapređivati i razvijati kulturu dokumentarnog filma. Time ne mislim samo na prikazivanje filmova nego na sve ono što mi ovdje radimo da bismo razvijali dokumentarni film, svijest o njemu, da bismo profesionalcima omogućili da razvijaju svoje buduće projekte a publici da razgovara o temama koje dokumentarci nude. Možemo se stoga nadati da će sljedeći ZagrebDox, 13. po redu, biti još bolji, i da će još bolje odgovarati svojoj kulturnoj misiji te da će dovesti još više filmova i autora’, zaključio je Puhovski.

Na dvanaestom izdanju ZagrebDoxa prikazano je više od 160 filmova u 17 programa, festival je posjetilo više od 160 gostiju iz cijeloga svijeta, a za velik broj projekcija tražila se karta više.

Z. D.


12. ZagrebDox-dodjela nagrada
12. ZagrebDox: Svečana dodjela nagrada
Tagged: , , , , , , , , , , , , ,