Ostavština redateljice nacističkih propagandnih filmova Leni Riefenstahl godinama je bila neistražena.
Sada su znanstvenici iz Njemačke i Sudana po prvi put zajedno proučavali njezinu ostavštinu, u dvogodišnjem projektu. Istraživanje je obuhvatilo oko 10.000 fotografija i filmova Riefenstahlove (1902.-2003.) o domorodačkom nubijskom narodu u južnom Sudanu. Rezultati će biti predstavljeni tijekom vikenda na simpoziju u Berlinu.
Fotografije i filmove potrebno je promatrati u kolonijalnom i rasističkom kontekstu, istaknuli su sudionici projekta na konferenciji za novinare. Ljudi koji su bili fotografirani nisu znali što će Riefenstahl učiniti s materijalom, rekao je sudanski znanstvenik Guma Kunda Komey iz Vijeća Pan Nuba.
Smatrali su je ‘čudnom bakom’ i nisu bili svjesni kontroverzi koje su je pratile, čak su prema autorici imali određenog poštovanja. Fotografije su objavljene u dva albuma koja su obišla svijet. ‘Kada su saznali što se zapravo događa, ljudi su se osjećali iskorištenima. Osjećaju da su vlasnici tih fotografija i traže odštetu’, rekao je Komey.
Nubijci obuhvaćaju 50 različitih etničkih skupina, podijeljenih u 10 jezičnih skupina. Poznate fotografije, snimljene tijekom 1960-ih i 1970-ih, prikazuju Nubijce s tradicionalno oslikanim licima i oružjem koje su koristili u borbi.
Unatoč kritikama, Komey je istaknuo kako su ti dokumenti veliko blago za sadašnje generacije Nubijaca. Omogućuju im da se povežu sa svojom poviješću, vide kako su stvarno živjeli njihovi preci i osjećaju se ponosnima što su Nubijci.
Na mjestima gdje su fotografije snimljene znanstvenici su sreli ljude koji se još uvijek sjećaju Riefenstahl. Sedam stotina kutija iz autoričine ostavštine predano je 2018. godine kao dar Zakladi pruske kulturne baštine. Arhivu su dijelile Berlinska državna knjižnica, Umjetnička knjižnica, Etnološki muzej i Zaklada njemačke kinoteke (SDK). Sadrže foto i filmsku građu, rukopise, pisma, dnevne kalendare, spise i dokumente, kao i isječke iz tiska i knjiga.
Leni Riefenstahl snimala je filmove za Adolfa Hitlera i proslavila se nacističkim propagandnim filmovima poput ‘Trijumfa volje’, ali se uvijek predstavljala kao apolitična.
dpa / Foto: Horst Ossinger