Savršeni dani Wima Wendersa u kinima

Uz osvojenu nagradu za najboljeg glumca u Cannesu, Wendersovo remek-djelo nominirano je za prestižnu nagradu Oscar u kategoriji najboljeg međunarodnog filma.

Nema nikakve sumnje da je Wim Wenders jedan od najvećih europskih redatelja u posljednjih pet desetljeća. Još od sjajnog filma ‘Alice u gradovima’ iz 1974. godine pa preko ‘Američkog prijatelja’ s nezaboravnim Dennisom Hopperom, a s kojim se natjecao za nagradu Zlatna palma u Cannesu pa preko – kad su njegova filmografija, ali i kinematografija općenito u pitanju – danas nezaboravnih i neizostavnih klasika ‘Paris, Teksas’ i ‘Nebo nad Berlinom’, Wenders je plijenio pozornost međunarodne kritike i publike diljem svijeta svojom opčinjenošću zapadnjačkim (uglavnom američkim) utjecajem na ostatak svijeta. Po tom pitanju njegovo najnovije ostvarenje, fantastični ‘Savršeni dani’ nije nikakav izuzetak, jer su i u ovom djelu prisutne američke marke, pjesme slavnih američkih izvođača te bejzbol kao jedan od najpopularnijih američkih sportova koji se svi redom sjajno uklapaju u priču o čistaču zahoda u Tokiju. Film ‘Savršeni dani’ svoju je premijeru imao na filmskom festivalu u Cannesu gdje je – osim što se natjecao za glavnu nagradu Zlatna palma – njegov glavni glumac Koji Yakusho osvojio nagradu za najbolju mušku ulogu. Potpuno zasluženo, jer Yakusho je srce i duša Wendersovog novog uratka koji je vrlo vjerojatno i njegov najbolji igrani film kojeg je snimio unatrag posljednjih četvrt stoljeća. Pored niza nagrada i priznanja koje je do danas osvojio, a tu se posebno izdvaja i ona ekumenskog žirija u Cannesu, film ‘Savršeni dani’ nominiran je i za prestižnu nagradu Oscar u kategoriji najboljeg međunarodnog filma čime je postao prvim igranim filmom Wima Wendersa koji je nominiran u toj kategoriji (do ove godine Wenders je imao tri nominacije za Oscara, ali u kategorijama dokumentarnih ostvarenja) te prvim japanskim filmom nominiranim u toj kategoriji, a kojeg nije režirao japanski redatelj. Remek-djelo ‘Savršeni dani’ u domaća kina stiže u četvrtak, 2. svibnja.

Radnja filma prati Hirayamu koji naizgled uživa u svom jednostavnom životu čistača javnih zahoda u Tokiju. Pored njegove savršeno strukturirane radne svakodnevice, on uživa u slušanju glazbe i čitanju knjiga. Također voli drveće koje redovito fotografira. Međutim, nekoliko neočekivanih susreta polagano će započeti razotkrivati njegovu prošlost. Wendersov najnoviji film duboko je dirljiv i poetičan prikaz ljepote svakodnevnog svijeta koji nas okružuje. Glavna tema filma bavi se pojedincem koji je svoju životnu sreću (ili bolje rečeno podnošljivu egzistenciju) pronašao u malim stvarima. Jednostavnije rečeno, Hirayama je čovjek koji je usred razvijenog Tokija ostao u analognom dobu. Međutim, ono što se posebno ističe u ovom izrazito humanističkom djelu, a što također krasi i većinu Wendersove filmografije, njegova je velika ljubav prema glavnom liku kojeg je stvorio u filmu.

Sedamnaest je izuzetno modernih javnih zahoda koje glavni lik čisti tijekom filma, a oni su izgrađeni s namjerom da pomognu svim posjetiteljima Japana koji bi došli na tada planirane ljetne Olimpijske igre koje su se trebale održati u ljeto 2020. godine. No, kako je pandemija koronavirusa odgodila održavanje igara, izvršni direktor tvrtke koja ih je izgradila odlučio je pronaći novi način kako ih učiniti poznatima i predstaviti ih svijetu te kontaktirao nekoliko scenarista i oglašivača što mu je dalo ideju da neko svjetsko poznato redateljsko ime o njima snimi dokumentarac. Nakon što je dobio pozivnicu da upravo on snimi kratki dokumentarni film o modernim tokijskim javnim zahodima, Wenders je naknadno odlučio snimiti dugometražni igrani film čija bi radnja obuhvatila njihovo održavanje. Produkt te ideje upravo je film ‘Savršeni dani’ koji na savršen način koristi mjesto radnje kako bi ispričao humanističku priču o naoko običnom pojedincu koji se teško snalazi u modernom svijetu. ‘Bilo je ovo jedno vrlo čudno putovanje’, u intervjuu za The Guardian izjavio je glavni glumac Koji Yakusho te nadodao: ‘Nikad nisam koristio ove nove javne zahode; nisam čak bio niti svjestan tog projekta za Olimpijske igre. Međutim, sve mi je to nekako djelovalo iznimno intrigantno.’ Wenders je scenarij za film napisao u nevjerojatna tri tjedna, a za snimanje samog filma trebalo mu je još nevjerojatnijih 17 dana. Tema humanizma protkana je cijelim djelom, a svakako podsjeća na filmove nezaboravnog japanskog redatelja Yasujirôa Ozua čiji je posljednji film u karijeri – ‘Jesenje poslijepodne’ – snimljen točno 60 godina priije ‘Savršenih dana’ za što je Wenders u jednom intervjuu izjavio da nikako nije slučajnost: ‘Nije slučajnost niti to što se glavni lik zove Hirayama, jer upravo to ime nosi i glavni lik Ozuovog posljednjeg djela.’

Remek-djelo ‘Savršeni dani’ je japansko-njemačka koprodukcija u kojoj je Wim Wenders, osim što je napisao scenarij, ostvario “cameo” ulogu mušterije u glazbenom dućanu. Na popularnoj internetskoj stranici Rotten Tomatoes koja se bavi prikupljanjem tekstova filmskih kritičara diljem svijeta ‘Savršeni dani’ su do danas skupili čak 96% pozitivnih ocjena struke, a postotak je temeljen na preko 170 zaprimljenih tekstova. Publika je filmu dala također vrlo visokih 89% pozitivnih ocjena, a na popularnoj stranici IMDb film ima izvrsnu 7,9/10 ocjenu temeljenu na preko 35 tisuća glasova korisnika što je dodatna potvrda da je Wenders snimio novi film o kojem će se još dugo pričati i pisati. Jer, kritičari su ujedinjeni u mišljenju da se ‘Savršeni dani’ savršeno uklapa u ona ponajbolja ostvarenja koja je Wenders snimio u svojoj karijeri, a koja smo već spomenuli, u prvom redu ‘Nebo nad Berlinom’ i ‘Paris, Teksas’.

S.R. / Foto: Promo


Wenders presretan zbog nominacije za Oscara

Wim Wenders: Film posvećen japanskim vrijednostima

Tagged: , , , , , , , ,