Ansambl Antiphonus na zatvaranju 8. MAGfestivala

Novoosnovani ansambl ZOOV-COOL oduševio je publiku 8. MAGfestivala izvedbom ‘Ratnih kvarteta’ hrvatskih skladatelja Anđelka Klobučara, Frane Paraća, Marka Ruždjaka i Željka Brkanovića.Ansambl ZOOV-COOL u sastavu Petromila Jakas (violina), Mia Grubišić (violončelo), Yaroslav Sadovyy (klarinet) i Sanja Vrsalović (klavir) premijerno je pred splitskom publikom izveo djela nastala u ratnom periodu 1991. godine koja su iznimne umjetničke vrijednosti, ali nepravedno zanemarena i rijetko izvođena.

Program ansambla inspiriran je projektom uglednih interpreta Milka Pravdića, Volodje Balžalorskog, Andreja Petrača i Tomaža Petrača ostvarenom u okrilju ratne 1991. godine. Tad su na koncertu pod naslovom ‘Za kontinuitet hrvatskog glazbenog stvaralaštva’ praizvedena djela nekih od nositelja hrvatske suvremene glazbe Klobučara, Paraća, Ruždjaka i Brkanovića te je izveden Kvartet za kraj vremena Oliviera Messiaena, stožerno djelo glazbe 20. stoljeća. Upravo je Messiaenov Kvartet, skladan za klarinet, violinu, violončelo i glasovir praizveden u zarobljeničkom logoru u Görlitzu 1941. godine, bio poticaj za skladanje novih skladbi na programu spomenutog koncerta, prikladno korespondirajući s trenutkom hrvatske ratne zbilje 90-ih godina prošlog stoljeća.

Festival završava u nedjelju, 3. rujna glazbenom poslasticom pod nazivom ‘Claudio Monteverdi 450 godina na 465 Hz’ u izvedbi ponajboljeg hrvatskog vokalnog ansambla Antiphonusa. Od osnutka godine 2008. do danas, Ansambl Antiphonus i njegov umjetnički voditelj Tomislav Fačini na poseban su način povezani s talijanskim majstorom baroka Claudiom Monteverdijem. Upravo je njegov bogati madrigalski opus bio okosnicom koncertnog ciklusa Triade u zagrebačkom Muzeju za umjetnost i obrt, koji je postao prepoznatljiv po pomno osmišljenim programima djela od rane glazbe do najsuvremenijih opusa domaćih i inozemnih skladatelja.

Devet knjiga madrigala s približno 170 djela dio su plodnog Monteverdijeva opusa koji obuhvaća dvadesetak glazbeno-scenskih djela, svjetovnu vokalnu glazbu, nabožnu i sakralnu glazbu, od koje je velik dio izgubljen. Ovaj najznačajniji skladatelj s kraja XVI. i početka XVII. stoljeća ostavio je trajni utjecaj, ne samo na svoje suvremenike nego i na autore suvremene glazbe koji su se na najrazličitije načine inspirirali i referirali na njegova djela.

Antiphonus daje sve od sebe da osvoji i oduševi svoju publiku, na svim hrvatskim festivalima, brojnim gradovima i inozemstvu, dovitljivim koncertnim programima, u rasponu od srednjeg vijeka do suvremenih autora. Madrigali, moteti, opere, pastorale, organumi, oratoriji, gregorijanika i svi mogući žanrovi luk su kojim Antiphonus, poput muzikalnog Amora, odapinje svoje strelice u razne dijelove srca tijela svoje publike. Antiphonus je posebno ponosan na svoja dva zagrebačka ciklusa, Triade u MUO i Trinitas u crkvi sv. Katarine. Posebnost ansambla je fleksibilna činjenica da svoj repertoar izvodi komorno, pa i kada se radi o složenim vokalno-instrumentalnim kombinacijama.

U ambijentu renesansne Papalićeve palače, madrigali Claudia Monteverdija, čija se 450. godišnjica rođenja obilježava ove godine, zasjat će punim sjajem u izvedbi vrsnih pjevača: sopranistica Ane Jembrek i Monike Cerovčec, alta Martine Borse, tenora Ivana Bingule i basa Tomislava Fačinija, uz pratnju na lutnji Srdjana Berdovića.

D. D.


Tagged: , , , , , , , , , , , , ,