Dvije dizelske lokomotive na poštanskim markama

Hrvatska pošta pustit će u optjecaj 6. listopada dvije nove prigodne poštanske marke s motivom dizel-električnih lokomotiva građenih u Hrvatskoj i Njemačkoj.

Marke su otisnute u nakladi 30.000 primjeraka po motivu te su izdane u zajedničkom arčiću od 6 maraka. Autorica maraka nominalne vrijednosti 10,00 kn je Ariana Noršić, dizajnerica iz Samobora, prema ilustracijama Maje Cipek. Uz nove marke, Hrvatska pošta izdala je i prigodnu omotnicu prvog dana (FDC).

Dizel-hidraulična lokomotiva serije HŽ 2132/JŽ 732

Lokomotive ove serije građene su između 1969. i 1970. u Tvornici ‘Đuro Đaković’ u Slavonskom Brodu prema licenciji austrijske tvrtke Jenbacher Werke. Prva lokomotiva puštena je u promet 15. listopada 1969.

Ukupno su napravljene 132 lokomotive, i to 72 za današnje Hrvatske željeznice, 25 za slovenske željeznice te 25 za potrebe industrijskog manevra. Godine 1977. naručeno je još 10 lokomotiva iste serije za Hrvatske željeznice.

Već nakon 1975., lokomotive su postupno bile podvrgnute konstrukcijskim poboljšanjima, a od 1988. i modernizaciji.

Dizel-hidraulična lokomotiva serije HŽ 2133/JŽ 734

Dizel-hidraulične ove serije građene su između 1955. i 1964. u njemačkoj tvornici Maschinen Fabrik-Kiel AG.

Jugoslavenske željeznice kupile su 1986. od Njemačke željeznice ukupno 15 rabljenih lokomotiva koje su bile raspoređene u željezničke uprave u Zagrebu, Beogradu i Skoplju. Zbog njemačkog podrijetla lokomotive su kod nas dobile popularni naziv “švabice”.

S obzirom na to da su lokomotive kupljene kao rabljene, uskoro su bile podvrgnute generalnim popravcima tijekom kojih su se najveći problemi pokazali u osiguranju uvoznih rezervnih dijelova, pogotovo za dizelski motor Maybach. Zato je struka predlagala zamjenu postojećega dizelskog motora motorom domaće proizvodnje Pielstick Tvornice motora ‘Uljanik’ iz Pule, no remotorizacija nije nikada izvedena.

Lokomotive danas više nisu u aktivnoj službi.

Helena Bunijevac, prof. / Foto: HP promo

Poštanska marka za otvorenje Pelješkog mosta


Tagged: , , , , , , ,