Obiteljski film: Metafora obitelji u liku psa

Drugi dan 13. Zagreb Film Festivala ispraćen je češkim ‘Obiteljskim filmom’ slovenskog redatelja Olma Omerza. To je film koji prati isprva funkcionalnu obitelj kroz presjeke svakodnevnog života.Obiteljski filmNakon što roditelji odlaze na jedrenje, fokus postaju dvoje djece i njihovi prijatelji. Kada se roditeljima izgubi trag uslijed brodoloma, u fokus dolazi i pas Otto, koji se na napuštenom otoku snalazi kako umije, dok istovremeno pratimo kako obitelj sve manje uspijeva funkcionirati kao zajednica.

Redatelj filma nije bio prisutan na projekciji, ali je koscenarist Nebojša Pop Tasić prije projekcije pozdravio publiku poželjevši im ugodno gledanje, a po završetku ostao je u dvorani na razgovoru o radu na filmu. Ideja za priču proizašla je iz članka, iz priče koja mu se, kako kaže, činila nevjerojatnom – da roditelji ostavljaju djecu na duže vrijeme kako bi si priuštili odmor jedrenjem. No nedugo potom je i sam naletio na jedan sličan članak koji je potvrdio da se takve stvari ipak događaju te se obrada priče pretvorila u analizu obiteljske situacije zbog koje bi takav razvoj bio moguć. Kako bi priča bila realna, Tasić je definirao detalje, kao što je plan putovanja, tip jedrilice, njezine karakteristike, kao i medicinske činjenice bitne za priču: ‘Malo sam studirao medicinu, malo nautiku’, kaže. Lokacije na kojima su snimljeni roditelji i pas nalaze se na Tajlandu. Bilo je govora o otocima u okolici Dubrovnika kao kandidatima, no Tajland se ispostavio kao jeftinija solucija.

Jelena Ostojić i Nebojša Pop TasićNa pitanje moderatorice Jelene Ostojić postoji li nešto u filmu zbog čega je kritičan i što mu se ne sviđa, dobili smo malo neočekivan odgovor: ‘Ima. Dobio sam prvu konačnu montažu i bio sam očajan. Odgovorio sam da mi puno stvari nedostaje i da bi, što se mene tiče, film mogao trajati dva sata a ne 90 minuta.’ No, kad je pogledao novu izmijenjenu verziju, bio je iznenađen koliko je bila dobra. ‘Ova montaža koju vi gledate je potpuno drugi film, druga priča.’

Ključan dio ove priče je pas, metafora za obitelj koja se bori za funkcioniranje, prezentirana kroz njegovo snalaženje na otoku. ‘Što se tiče tog psa, obojica smo bili iznenađeni rekacijama publike na njegove patnje. Ljudi su se pitali kako smo to snimili. Bio sam začuđen jer je pas metafora, njegova je priča u suštini postavljena tako da bi predstavljala tu obiteljsku metaforu.’ Ono što je neobično je i činjenica da pas dobiva jednako važnu ulogu u filmu. Praktički nema glavnog lika, nego su svi jednako zastupljeni. ‘Obitelj je glavni lik, film se zove tako i to je film o obitelji. Ljudima kao da to nije jasno, a još je i pas pokupio svu tu pažnju i sućut, ali to je priča o obitelji’.

Što se tiče završetka, on ga ne bi nazvao hepi-endom, niti bi uopće rekao da ima kraj. Priča je krenula od uspješne obitelji, da bi je dovela do rekonstrukcije. ‘To je sad druga obitelj, to nije više ona koja je bila na početku filma’, rekao je.

‘Obiteljski film’ nedavno je prikazan na Međunarodnom filmskom festivalu u San Sebastianu 2015. a jedan je od ovogodišnjih natjecatelja za glavnu nagradu Zagreb Film Festivala, Zlatna kolica.

Valentina Botica / Foto: ZFF


13. ZFF-otvorenje
13. Zagreb Film Festival otvorili islandski Ovnovi

 ZFF Industrija

Industrija: Edukativni i networking sadržaji ZFF-a

 

Tagged: , , , , , , , , , , , , ,