PROFilm Days: 4. konferencija audiovizualne industrije

U kinu CineStar Zapad (Z Centar) održano je četvrto izdanje konferencije audiovizualne industrije, PROFilm Days.Brojni domaći i inozemni stručnjaci podijelili su dobra i loša iskustva, izazove s kojima se bore svakodnevno, ali i brojke koje dokazuju koliko je audiovizualna industrija unosan posao.

4. PROFilm Days otvorio je brojne aktualne teme kroz panele stručnjaka audiovizualne industrije. Posebno izdvajamo Carsten H. W. Lorenza – producenta iza kojeg su filmovi ‘Independence Day: Resurgence’, ‘Greenland’, ‘Midway’ u kojima glume svjetske face poput Woodyja Harrelsona, Gerarda Butlera i Billa Pullmana.

Lorenz je u panelu pod nazivom ‘Zagreb tak imam te rad: Zagreb u akcijskom trileru’ najavio da svoj sljedeći veliki projekt snima u Zagrebu u suradnji s Igorom Nolom, koji je u Hrvatsku doveo velike projekte poput ‘Hitman’s Wife’s Bodyguard’ (Salma Hayek, Rayan Reynolds, Samuel L. Jackson), ‘Ipcress File’, ‘McMafia’ i brojne druge. Projekt je nevjerojatno važan za grad jer će prvi puta Zagreb biti jedan od glavnih ‘likova’ priče, cijela radnja odvija se baš u njemu  i takva svjetska promocija našeg grada bit će nemjerljiva u godinama koje dolaze. A druga vrlo važna informacija razgovora s ovom dvojicom filmskih profesionalaca je ukupan budžet tog filma, koji je 85 milijuna kuna. Od tog iznosa će otprilike 30 milijuna kuna ostati u Zagrebu, putem honorara, hotelskih pristojbi, poreza i prireza te plaćanja lokacija i infrastrukture. Uz ovu impresivnu brojku, zaposlit će se 380 ljudi od kojih je 95% hrvatskih djelatnika, dok 18 uloga imaju hrvatski glumci, uz jednu mladu glumicu koja će glumiti bok uz bok Kate Beckinsale.

Konferencija je otvorena protokolarnim govorima organizatora, predstavnika nadležnog ministarstva kao i gradskog ureda, te ravnatelja Hrvatskog audiovizualnog centra. Krešimir Partl, državni tajnik Ministarstva kulture i medija, izjavio je: ‘Mora postojati balans strane i domaće produkcije, ne želimo biti samo servis nego imati i jaku nacionalnu produkciju’, te najavio nastavak povećanja proračuna HAVC-a.

Nikola Stojadinović, pomoćnik zagrebačke pročelnice za kulturu, rekao je kako je filmska industrija oduvijek bila integralni dio grada, da imamo velike potencijale, lokacije, prometnu povezanost, filmske radnike na visokom nivou, no još treba poraditi na infrastrukturi i izgradnji filmskog studija. I to je zaključak oko kojeg su se svi složili; strani gosti, Hrvatski audiovizualni centar i svi domaći filmski profesionalci – izgradnja studija vrlo je važan sljedeći korak. Studio sa sobom dovodi značajan broj međunarodnih produkcija, a iz nebrojenih iskustava zemalja koje imaju studije pokazalo se da se kvaliteta i kvantiteta nacionalnih produkcija značajno pojačala u godinama nakon otvaranja studija. Primjer tome je svakako Mađarska koja ima šest filmskih studija s ukupno 35 filmskih setova i u posljednjih 10 godina je proizvela čak osam nacionalnih filmova nagrađenih Oscarima (najbolji strani film, kratki filmovi, art direction, tehnical Oscar). Svi mađarski studiji potpuno su rasprodani do kraja 2023. godine.

Tanja Blažević, voditeljica ureda Filming in Croatia, rekla je kako je u Programu poticaja od 2012. godine bilo 109 projekata, a potrošnja ostvarena u Hrvatskoj za njihovu produkciju prešla je 1,66 milijardi kuna.

Na panelu je istaknula; ‘Snimalo se najviše u Splitsko-dalmatinskoj županiji, potom u Zagrebu i Rijeci, a analize za period od 2012. do 2018. pokazuju da je svaka uložena kuna vratila 11,6 kuna gospodarskog učinka’.

Posebno korisne savjete podijelila su tri predstavnika svjetske organizacije location managera (LMGI) koji su zaslužni za odabir lokacija snimanja nekih od najvećih filmskih hitova kao što su: ‘My Cousin Rachel’, ‘The Death of Stalin’, ‘The Hole’, ‘Bourne Supremacy’, ‘Bridge of Spies’, ‘Enemy at the Gates’, ‘American Gods’, ‘Pixels’, ‘Hemlock Grove’, ‘Shadowhunters’. Oni su John Rakich, koji je ujedno i Predsjednik LMGI, Harriet Lawerence i Markus Bensch, a na svom panelu su na temelju dugogodišnjeg iskustva napomenuli dvije stvari: nikada obećati nešto što se ne može ispuniti i nikada lokaciju ostaviti u lošijem stanju nego što je preuzeta, dapače, treba je ostaviti boljom. Blockbuster koji je spomenut na početku, jednim djelom će zauzeti prostorije u podnožju Dinamovog stadiona koje će potpuno urediti i takve vratiti Gradu.

Vjera Matković iz Ministarstva kulture i medija, načelnica sektora za audiovizualne djelatnosti i poticanje poduzetništva u kulturnim i kreativnim industrijama, predstavila je Nacionalni plan oporavka i otpornosti 2021.-2026., koji će uvelike pomoći audiovizualnoj industriji nakon dvije teške godine.

Značajne producentice Anita Juka i Ankica Jurić Tilić, svaka od njih je predstavila svoje uspješne projekte iz 2021. i 2022. kao i planove za budućnost. Producentica Miljenka Čoraga ispričala je koji su planovi za njezin film ‘Sigurno mjesto’, hrvatski kandidat za Oscara te kako teku pripreme.

Raspravljalo se i o uključivanju sektora turizma u podršku nacionalnim produkcijama, budući da najveće pozitivne ‘posljedice’ filmova i serija za vrijeme i nakon snimanja u Hrvatskoj ima upravo turistički sektor. Na primjer, samo jedna produkcija za smještaj svoje ekipe tijekom mjeseci snimanja u Hrvatskoj ostvari tisuće noćenja u hotelima, dok je promocija zemlje i gradova financijski nemjerljiva. Hrvatska nikada neće imati budžete s kojima bi se mogla mjeriti takvoj snazi promocije kao što je to kroz audiovizualnu industriju.

Na kraju konferencije povela se žestoka rasprava nacionalnih i regionalnih distributera, kino prikazivača i producenata na temu razlike srpskih i hrvatskih filmova te njihove gledanosti u kinima te kako svi u regiji možemo surađivati na nastanku uspješnih budućih projekata. Sva predavanja dostupna su na stranici Zagrebačkog filmskog ureda www.filmzagreb.hr

P. R. / Foto: Matija Djanješić i Damir Krajač/CROPIX


Tagged: , , , , , , , ,