Windows Explorer: Izložba Željka Badurine

Galerija Događanja i u travnju donosi nezaboravne vizualne senzacije koje progovaraju o suvremenim fenomenima, a ovog puta riječ je o fragmentima dugogodišnjeg umjetničkog projekta Željka Badurine.

Izložba ironično-nostalgičnog naziva ‘Windows Explorer’, čije će otvorenje biti u srijedu, 3. travnja s početkom u 19 sati u zagrebačkom KNAP-u, presjek je od 30 najzanimljivijih fotografija različitih situacija evidentiranih u razdoblju od 2008. do 2023. godine, a koje čine istoimenu foto-knjigu posvećenu kontradiktornostima svakidašnjeg okruženja i kulture koju (re)produciramo. Izložbu je moguće razgledati do 26. travnja.

Promatrajući tehnološke tvorevine kao alate za pretraživanje društvenih datoteka, autor se u širokom rasponu radova ponajviše dotiče produkata konzumerističkog društva. Paletu simbola potrošačke kulture ogoljava kroz njene najbanalnije manifestacije, a djelomično ih pronalazi i u asocijacijama na radove hrvatskih i stranih umjetnika.

Tako ljestve poduprte metlom asociraju na Kožarićeva ‘Hodača’ (1973.), nemarno ostavljeni madraci na skulpturu iz ciklusa ‘Oblik prostora’ (1960-te), a drvena vrata cik-cak naslagana po cesti na ‘Crveni znak’ (1969.). Motiv meandra Julija Knifera, Badurina pak uočava na kombi vozilu koji kruži po gradu. Prehrambeni proizvodi nonšalantno ostavljeni na pješačkim putovima u autoru evociraju akciju u javnom prostoru ‘Kruhkolači’ iz 1998., kao dio kolektivnog bunta umjetnika zbog poreznih nameta od strane države. Badurina u Zagrebu pronalazi i tragove konceptualnih umjetnika Christa i Jeanne-Claude te njihove projekte omatanja, a donosi i autoreferencu na seriju slika ‘Vikend slikar’ kroz motiv obješenog ručnika na balkonu u bliskom susjedstvu.

Međutim, autor promatrača vodi korak dalje bilježeći aspekte svakodnevnih praksi u nastojanju da svojom lećom sugerira kaotičnost i paradoksalnost modernog urbanog života. Od fotografije nakupine odjeće u trgovini brze mode, koja stoji u kontrastu s nakupinom odjeće ispred kontejnera, preko limenke Coca Cole koja se pojavljuje na neočekivanim lokacijama, do motiva ostavljenih kolica iz trgovine na nasumičnim mjestima, Badurina promatrača po prvi put susreće s naličjem precijenjenog urbanizma koje je tek lijepo upakiran neukus humoristična prizvuka.

Jednostavnom tehnikom promatranja vlastitog okruženja s fotografskim dokumentarizmom lišenim montaže i dorade, Badurina apelira na važnost izoštravanja percepcije spram trendova koji nam se serviraju neumoljivom brzinom relativizirajući istinske vrijednosti. Umjetno besciljne trke za novim i boljim koja narušava čovjekovo dostojanstvo čineći ga nikad zadovoljnim robom, autor predlaže odmor od hramova potrošačke kulture u već postojećim, a nikad dovoljno seciranim osobnim datotekama ‘Windows Explorera’.

Ulaz na izložbu je slobodan.

G.T. / Foto: Željko Badurina / Promo


MUO: Konceptualna izložba Gorana Trbuljaka


Tagged: , , , , , ,