Osamnaest filmova koji donose priče iz gruzijskih vrleti, argentinske provincije, francuskog visokog društva, vesterna koji se događa u šumama Bugarske, pa čak i film koji je prvi puta ikada snimljen na samom motovunskom festivalu – to je glavni program slavljeničkog izdanja na Brdu filmova. Predstavljajući program u zagrebačkoj Laubi, selektori ističu kako je program i ponovo pokušao povezati udaljene krajnosti – geografske, estetske i autorske.
Motovun u programu suvereno balansira između najvećih atrakcija velikih svjetskih festivala poput filma ‘Trg’ Rubena Ostlunda, koji dolazi sa Zlatnom palmom Cannesa, i malih, gotovo nepoznatih, a izvrsnih filmova poput ‘Pravog momka za Mary’ Darrena Thorntona ili filma ‘Rastroj’ Kasije Adamik, ističe jedna od selektorica programa Milena Zajović. Među žanrovskim filmovima ističe se epski western ‘Brimstone’ Martina Koolhovena, u kojem glume Dakota Fanning, Kit Harington i Guy Pearce, te bizarni triler ‘Bar’ Álexa de la Iglesije. Tu su i filmovi velikih autorskih imena kao što su Claire Denis i Agnieszka Holland, ali i kultnog queer provokatora Brucea LaBrucea, koji će biti jedan od gostiju festivala.
Program je dostupan na festivalskoj web-stranici, uz napomenu – uz 17 objavljenih naslova, jedno mjesto ostavljeno je za svjetsku premijeru filma koji će biti najavljen sljedećeg tjedna. U programu su dva filma vezana uz Istru i Motovun. ‘Kratki izlet’ Igora Bezinovića djelomično je snimljen u Motovunu, a svjetsku premijeru imao je na uglednom festivalu u Rotterdamu. ‘Beliberi’ Tee Lukač snimljen je na nekoliko istarskih lokacija, otkrivajući nam da se ne radi samo o regiji Livija Morosina i Gustafa, nego i o najtvrđoj bazi fanova Justina Beibera, čiju neobičnu supkulturu prikazuje, dodala je Zajović.
Nemali broj filmova bili su hitovi sezone u svojim zemljama, poput španjolskog krimića ‘Gnjev mirnog čovjeka’, Raúla Arévala koji je u Španjolskoj osvojio najvažnije domaće nagrade, ili filma ‘Heartstone’ islandskog redatelja Guðmundura A. Guðmundssona, koji se smatra jednim od najboljih debija islandskog filma. No, svi filmovi u glavnom programu (s izuzetkom jednog domaćeg) hrvatske su premijere.
‘Ponosni smo što su gotovo polovinu filmova u našem programu režirale žene’, ističe u svojem uvodniku drugi selektor Jurica Pavičić. ‘No, niti jedan od tih filmova nismo birali zbog političke korektnosti, nego zato što su dobri. U godini kada je Motovunski Maverick prvi puta žena, i u vremenu kada su žene probile ‘stakleni strop’ koji je režiju činio ‘muškim’ zanimanjem, sretni smo što su ta vremena iza nas’.
Uz glavni program, najavljena su i dva prateća programa – Island, zemlja partner (ili skraćeno: Istrand) i Izopačena umjetnost 2.0. Na Islandu ljudi nerijetko vjeruju u vilenjake, u Istri vjekovima žive legende o dobrim divovima i sigurni smo da će spoj tih dviju bajkovitih zemalja napraviti dobar program. S Islanda nam dolazi puno filmova i ponajveća imena tamošnje filmske industrije, istaknuo je Igor Mirković, direktor festivala.
Izopačena umjetnost 2.0 propituje nove tendencije ograničavanja slobode umjetničkog izražavanja u kojima autoritarni režimi i ekstremni konzervativci nameću kriterije po kojima je neka umjetnost prihvatljiva, a neka druga ne. Ovaj program uključuje desetak filmova koji govore o zatvorenim umjetnicima, zabranjenim umjetnicima, umjetnicima u otporu, ali i okrugli stol u koji će se uključiti sudionici iz 12 zemalja.
‘Dolaze nam umjetnici i aktivisti od Turske, preko naših prostora, sve do Mađarske, Poljske i Albanije, koji će u otvorenom dijalogu tražiti odgovor na pitanje – postoji li u današnjem svijetu još uvijek neupitna sloboda umjetničkog izražavanja, i kako taj temelj demokratskog društva zaštititi od ideologiziranih nasrtaja’, zaključio je Mirković.
M. F.