Beogradski sajam turizma: Hrvatska daleko iza Grčke i Turske

U Beogradu je održan 41. Međunarodni sajam turizma s 1103 izlagača iz 50 zemalja svijeta, a razgledalo ga je oko 70.000 posjetitelja. Zemlja-partner bila je Bugarska, a sljedeće godine to će biti Egipat. Meni je ovogodišnji boravak na Sajmu bio jubilarni, deseti.Naša zemlja ni ove godine nije bila predstavljena preko Hrvatske turističke zajednice. Istodobno je trajao sajam u Münchenu i to je bio glavni razlog nesudjelovanja. One druge, manje razloge, neću ovdje spominjati. Turistička zajednica Grada Zagreba predstavila se na štandu na kojem su vrijedne djelatnice Maja Mastnak Car i Željka Baltorić imale pune ruke posla s mnogim znatiželjnicima. Najviše ih je zanimao glasoviti Advent, već tri puta proglašen najboljim takvim događajem u Europi (Best Christmas market 2016., 2017. i 2018.), ali su se raspitivali i o drugim turističkim zanimljivostima i pogodnostima u našemu gradu, koji iz godine u godinu ima sve više posjetitelja.

Robert Čoban predstavio je časopis Hello Travel Zagreb

Turistička zajednica priredila je u rezidenciji našega veleposlanstva promociju časopisa Hello Travel Zagreb, u vlasništvu Color Media Communicationsa.

Na predstavljanju su govorili Gordan Bakota, hrvatski veleposlanik u Srbiji, zagrebački gradonačelnik Milan Bandić i nakladnik časopisa Robert Čoban. Hello Travel Zagreb na 204 stranice donosi članke o gradskim atrakcijama, restoranima, hotelima, muzejima, noćnom životu…

Novinarska legenda Pero Zlatar

O svojem gradu govore poznati glumci, novinari, sportaši i javne ličnosti. Među brojnim gostima srdačno sam se pozdravio sa starim znancem i novinarskom legendom Perom Zlatarom, koji posljednjih petnaestak godina živi u Beogradu.

Kao što sam već spomenuo, nije bilo zajedničkoga štanda, ali spominjem dio manjih izlagača iz Hrvatske do kojih sam došao. Bili su ondje: Karaka travel, Swanky travel i njihova predstavnica Iva Peroković, Mayoko iz Vodica, predstavnica Ivana Lemac Madžar, Bravo putovanja, Hedonism tourism iz Valpova, TZ Mali Lošinj… Naš najveći štand s 13 vinarija i vinara imala je Hrvatska gospodarska komora (HGK). Zanimanje srpske publike za hrvatska vina iznimno je veliko. Tradicionalno preferiraju dalmatinska crna vina, ali ne zaostaje zanimanje ni za malvazije i graševine.

HGK je priredio večeru s našim vinima u restoranu Kalemegdanska terasa, na kojoj je ulogu promotora imao sommelier Aleksandar Duković iz Vinske akademije Srbije.

Djelatnice TZ Grada Zagreba

Ugodna atmosfera uz živu glazbu upotpunjena je slijedom od šest jela, od kanapea s mousseom od sira i dodacima do završne creme brulée s aromom naranče i limuna uz Traminac izborne berbe prosušenih bobica 2011. iz Iločkih podruma.

Marija Radulović (HGK) i Aleksandar Duković

Tijekom večere pili smo pjenušce Peršurić i Grasecco od Feravina, Zlatnu vrbničku žlahtinu PZ Vrbnik, Kutjevo Graševinu 2018 , Montiron malvaziju istarsku 2017. iz Vinarije Medea, Bomarchese Malvaziju selekcija 2016 iz Vinarije Degrassi, Babić iz Vinoploda Šibenik, San Stefano Teran riserva 2015. od Zigantea, Plavac mali barrique 2013 od Vinarije Jako vino – Stina, Grabovac Modro jezero reserva 2015, Dingač Skaramuča reserva 2015 i Dingač 2013 iz istoimene Poljoprivredne zadruge.

Diksilend bend na štandu Bečeja

Doznao sam da u Srbiju najviše izvozimo vina u bocama. U 11 mjeseci 2018. izvezene su 152.000 litara za 904.000 eura, što je 279.000 eura više nego godinu prije. Potpredsjednik HGK-a za poljoprivredu i turizam Dragan Kovačević rekao mi je da se izvoz vina u Srbiju povećao za čak 45 % u odnosu prema 2017., a cijena je s 5,5 eura po boci povećana na 6 eura.

Zbog tako dobrih rezultata, HGK će ove godine potrošiti oko milijun kuna na još nekoliko promocija u susjednoj državi. U tom iznosu s ‘vinskom omotnicom’, EU sudjeluje s 80 % novca.

Sljedeće predstavljanje naših vinara bit će 30. ožujka u beogradskom hotelu Crowne Plaza.

Tihana Putin iz TO Novog Sada

Kao i obično, velik dio vremena proveo sam u hali 4, gdje su smješteni srbijanski izlagači. Posebno mi je bilo zanimljivo opet sresti Tihanu Putin, PR menadžericu TONS-a (Turističke organizacije Novog Sada).

Novosađani se naveliko pripremaju za 2021., godinu u kojoj će postati prva kulturna prijestolnica izvan Europske unije. Stoga, uz pripreme za svoje uobičajene manifestacije, od kojih je najpoznatiji glazbeni festival Exit, već sada uz pomoć grada propagiraju najveći ovogodišnji događaj: OPENS – Novi Sad, omladinska prijestolnica Europe. Na toj će se manifestaciji, prema riječima glavnog koordinatora Vukašina Grozdanovića, okupiti mladi iz cijele Europe na nekoliko događanja tijekom godine. Žele pokazati pozitivan primjer suživota međuregionalne i međukulturalne suradnje čak 26 naroda, koliko ih ondje živi, sa svojim vršnjacima iz drugih zemalja. Inače, Novi Sad kao poželjno city break odredište svake godine raste u turističkim brojkama. Tako su lani imali 452. 702 noćenja, što je 23 % više nego godinu prije, kaže mi Tihana Putin.

Moji stari znanci na štandu TOB-a (Turističke organizacija Beograda) Jelena Stanković, Danijela Teofilović i direktor Miodrag Popović bili su zatrpani poslom, promocije, događanja… Jedna od važnijih promocija bila je povezana s odlukom da se postave sofisticirani informativni paneli na desetak mjesta u gradu. Prva četiri već su postavljena na novoj željezničkoj postaji Prokop, u zračnoj luci Nikola Tesla, na glavnoj šetnici u Knez Mihajlovoj i na Cvjetnom trgu nasuprot kazališta JUGODRP.

Katarina Jovanović, Maša Živković, Tamara Jovančević i Dina Stamenković (TOB Beograd)

Predstavljale su se i gradske općine. Dok sam bio ondje, bila je na redu Čukarica, pa sam za uspomenu dobio njihovu turističku putovnicu. Beograd je u prošloj godini posjetilo oko 2,5 milijuna turista, a zaradili su oko 800 milijuna eura, kaže mi Popović. Pri ruci posjetiteljima u svakom su trenutku bile i ove četiri djevojke na fotografiji.

U toj četvorki i inače je veselo. Štandovi poput onih vojvođanskih turističkih organizacija uvijek imaju spremne tamburaše, a Bečej i diksilend bend. Grad Vršac predstavio je godišnja događanja, a prvo od njih je Vinofest 22. i 23. ožujka.

U Srbiji su domaćim turistima i dalje najpopularnije toplice ili, izvorno, banje, a stranci, uz najjače odredište Beograd, sve više traže salaše (dakle, Vojvodinu) i poznata turistička odredišta poput Zlatibora, Kopaonika ili Aranđelovca.

Biftek u zelenom papru

Ovaj put nisam stigao do kazališta, ali sam zato otkrio dva nova lokala koja zaslužuju pozornost. U Ulici gospodara Jevrema iza Pozorišnog muzeja u dvorištu Božićeve kuće smješten je klub restoran Teatroteka s vrlo ukusnom hranom i dvojcem glazbenika. Profesorova harmonika i gitara, koji ‘obaraju s nogu’, da ponovno budem autentičan. U istome je dijelu grada, u Dorćolu, i restoran Kod Dače s odličnom četvorkom glazbenika Mala noćna muzika (gitara, harmonika, klarinet i kontrabas). Na istoj je visini i kvaliteta hrane.

Na kraju ovoga sajma mogu reći da je razina turističke ponude, u kojoj prednjače Grčka i Turska, bila vrlo visoka, a srbijanska publika daje prednost upravo tim dvjema zemljama. Jedan od najvažnijih slogana u parafrazi kaže ‘…leto je već tu’. Hrvatski turizam u konkurenciji spomenutih još će pričekati barem što se srbijanskog tržišta tiče.

Tekst: Vjekoslav Madunić / Foto:Vjekoslav Madunić, HGK, Na dlanu


Tagged: , , , , , , , ,