Filmski četvrtak: Veseli kozerijski filmovi

Da bi završili godinu veselo, na Filmskom četvrtku u Hrvatskom državnom arhivu (dvorana Katalozi) u četvrtak, 14. prosinca, u 18 sati prikazat će se program kozerijskih filmova, ostvarenja u kojima se ozbiljnim društvenim temama prilazi na ležeran i duhovit način.

Jake autorske ličnosti hrvatskog filma često su u predahu između „većih“ projekata radili maštovite kozerijske filmove. Tako je Berković napravio zabavnu reklamu o Podravki, ali i Podravini kroz perspektivu pijetla (‘Balada o pijetlu’) i satirično opisao jugoslavensku stambenu reformu (‘Moj stan’). Gluščević je ironizirao turističko ludilo koje je tada zahvatilo zemlju (‘Pod ljetnim suncem’), a Sudović ispričao duhovitu priču o izgrađenom mostu kojim nitko ne hoda (‘Most’).

O ovim kozerijskim filmovima nakon projekcije će kozerijski govoriti kustos programa, viši filmski arhivist Juraj Kukoč. Program je organizirala Hrvatska kinoteka, odjel Hrvatskog državnog arhiva, a tehnički su ga pripremili Vjeran Pavlinić i Josip Luković. Ulaz je besplatan.

U ‘Baladi o pijetlu’ Berković lukavo upotrebljava lik pijetla pametnjakovića koji duhovito progovorio o vrlinama i „manama“ Podravine i naoko usput u svoj opis ove regije ubacuje reklamni prikaz ponosa Podravine – tvornice Podravka. Zanimljivo, kroz reklamni prikaz Berković blago ismijava socijalističke dogme. Gluščević također ne radi tipični propagandni turistički film, već stvara ironijski dokumentarac pun igranih scena u kojima prikazuje kako domaći iskorištavaju dolazak turista – neki da bi im uzeli što više novaca, a neki da bi domaće djevojke zamijenili ljubavnim avanturama sa strankinjama.

U kozerijskim filmovima često se miješa dokumentarno i igrano. Berkovićev klasik ‘Moj stan’, nagrađen na slavnom filmskom festivalu u Cannesu, dominantno je igrani film u kojem autor satirizira jugoslavensku stambenu reformu iz perspektive djevojčice oduševljene novim stanom koji je njena obitelj dobila u novogradnji, a koji je zapravo skučen i neudoban. Sudović je jednako satiričan u klasiku ‘Most’. Kroz prikaz izgrađenog pješačkog mosta preko pruge kojim na kraju nitko od građana ne hoda, već i dalje prelaze prugu svojim putem, duhovito se metaforički ukazuje na jugoslavensku službenu ideologiju koju građani mahom ignoriraju.

K.P.A. / Foto: HDA


Filmski četvrtak: Hrvatska prije 70 godina

Dokumentarci u spomen na Jurja Dalmatinca

Gledati s osmijehom – kratki filmovi Fadila Hadžića
Tagged: , , , , , , , , ,