U Zagrebu je u 74. godini nakon duge i teške bolesti umro hrvatski novinar, književnik i filmski autor Pero Kvesić.

Pero Kvesić na dodjeli nagrada Festivala u Krakovu
Pero Kvesić rođen je 1950. u Zagrebu, a najveći dio djetinstva proveo je u Bjelovaru. Na zagrebačkom Filozofskom fakultetu diplomirao je filozofiju i sociologiju, a još za vrijeme studija bio je urednik u Omladinskom tjedniku, Studentskom listu i Tjednom listu omladine te je bio jedan od pokretača omladinskog kluba Jabuka.
Nakon dužeg boravka u SAD-u, bio je glavni urednik omladinskog lista Polet i časopisa Pitanja. Sedamdesetih godina surađivao je u magazinu Start, a osamdesetih je bio samostalni umjetnik. Četiri godine bio je tajnik Društva književnika Hrvatske, a ostat će zapamćen i kao pokretač biblioteke i časopisa Quorum.
Autor je niza proznih djela, među kojima su zbirke pripovjedaka ‘Uvod u Peru K.’ (1975.), ‘Mladi K.’ (1983.), ‘Uspomene urednika erotskog magazina’ (2003.) i ‘Vrijeme rata i razonode’ (2014.) te romane ‘Što mi rade i što im radim’ (1984.), ‘Rent-a-car express’ (2000.) i ‘Stjecaj okolnosti’ (2002.). Objavio je i nekoliko zbirki pjesama te nekoliko romana za djecu i slikovnica.
Autor je, začetnik i kreator likova i animirane serije ‘Mali leteći medvjedići’, zajedno s Dušanom Vukotićem i Nevenom Petričićem.
Ljepota života na filmu
Posljednjih se godina Kvesić bavio dokumentarnim filmom. Njegov dugometražni dokumentarni prvijenac ‘Dom Spiro Spero’ osvojio je niz nagrada na domaćim i inozemnim festivalima.
‘Autora nagrađujemo jer nam je pokazao ljepotu života i ljubavi i kako pronaći snagu da se s vlasititom smrtnošću nosi na šaljiv i dostojanstven način’, ovim je riječima žiri festivala u Krakovu obrazložio dodjelu nagrade za najboljeg redatelja Peri Kvesiću, 2017. godine.
Godinu dana ranije, Kvesiću je u pulskoj Areni uručena godišnja Nagrada Vedram Šamanović.
‘Film je nastao na neočekivanom, ali kako se pokazuje vrlo plodnom presjecištu dokumentarističkog žanra film-eseja i V-loga, internetskog audiovizualnog dnevnika, koji kod većinski tinejdžerskih autora i recipijenata funkcionira kao svojevrsni ‘selfie u vremenu’. Kvesićev selfie u vremenu ovu formu koristi iznimno uspješno, hipnotički uvlačeći gledatelja u svoju svakodnevicu i svjetonazorske kontemplacije’, navodilo se u obrazloženju žirija.
Kvesićev je film proglašen najboljim na Liburnia film festivalu i talijanskom Festival dei Popoli, dok je na Danima hrvatskog filma osvojio Grand prix.
Posljednji dokumentarni film bio mu je ‘Kuća na Kraljevcu’. U središtu filma je zagrebačka kuća koja se nalazi na Kraljevcu broj 35, koja je u posljednjih pola stoljeća pružala sklonište brojnim, raznolikim ljudima. Velik broj stanara kuće bio je istaknut na raznim poljima umjetničkog stvaralaštva i društvenih djelatnosti pa su u njoj stvorene vrhunske knjige, filmski scenariji, fotografije, ilustracije, stripovi, glazba, predstave, filmovi… U kući, koju je svojevremeno izgradio Slobodan Praljak, živjeli su, između ostalih, Abdulah Sidran, Goran Babić, grupa Ayllu, Igor Kordej, Goran Pavelić Pipo, Milan Trenc, Davor Slamnig i Pjer Žardin, a u nju su navraćali Davor Gobac, Mirko Ilić, Vilim Matula… Prateći njihove sudbine, kao vlasnik kuće i autor filma Pero Kvesić govorio je o minulom, ali i današnjem vremenu. Zbog redateljeve bolesti, film su dovršili koscenaristica i montažerka Vesna Biljan Pušić i producent Nenad Puhovski.
‘Kuća na Kraljevcu’ premijerno je prikazana na festivalu DokuFest Prizren, a u domaćim se nezavisnim kinima prikazivala od rujna.
Foto: HAVC