Povjesničarski osvrt na hrvatski film Illyricum

Prošle godine premijerno je prikazan film koji je do sada najdalje zagrebao u povijest, odnosno, pretpovijest Hrvatske.Illyricum’, debitantski igrani film uglednog autora eksperimentalnih filmova Simona Bogojevića Naratha, bavi se sukobom Ilira i Rimljana 37. godine prije nove ere. Film je sniman na Velebitu, Bjelašnici u Bosni Hercegovini i u Italiji.

Projekcija filma u bit će održana u sklopu programa Filmski četvrtak, 11. svibnja (18 sati) u Hrvatskom državnom arhivu. Nakon projekcije o nastanku filma govorit će redatelj, a koliko je točna rekonstrukcija života provincije Ilirije otkrit će posebni gost, dr. sc. Boris Olujić, profesor povijesti i predstojnik katedre za staru povijest na Filozofskom fakultetu u Zagrebu. Program je priredio viši filmski arhivist Juraj Kukoč.

Redatelj filma ‘Illyricum’ i njegovi suradnici pomno su pazili na povijesnu točnost mnogih detalja u filmu. Niz eksperata iz područja povijesti, arheologije, lingvistike, antropologije i muzikologije bili su savjetnici u ovom filmskom pothvatu rekonstrukcije života, kulture, običaja i jezika rimske provincije Ilirije.

Najveći dio ilirskih i rimskih kostima izrađen je od materijala i na način na koji se takva odjeća izrađivala i koristila u antičko doba. Bojni noževi koji se koriste u filmu su točne replike oružja koje u svojim riznicama posjeduje Arheološki muzej u Zagrebu. U filmu se govori latinskim i ilirskim jezikom, a ilirski jezik je posebno stvoren za potrebe ovog filma na temelju malobrojnih podataka koji o njemu postoje. Prema riječima stručnog savjetnika na filmu, lingvista Ranka Matasovića, ne postoje sačuvani tekstovi na ilirskom. Na osnovi ilirskih riječi koje su zabilježili grčki i rimski autori te uz pomoć srodnih jezika među kojima se ističe albanski, kojeg mnogi smatraju potomkom jednog ilirskog dijalekta, rekonstruiran je ovaj izumrli jezik.

M. P.

Tagged: , , , , , , , , , , ,